וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תודה רבה לך": שינזו אבה הובא למנוחות בטוקיו

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 10:37

ראש ממשלת יפן לשעבר, שנרצח בגיל 67 במהלך נאום פוליטי, נקבר במקדש זוג'וג'י שבבירה. המונים הגיעו לחלוק כבוד מחוץ למקום. בטקס נכחו רק משפחתו וחבריו הקרובים של אבה. אחרי ההלוויה, נערכה תהלוכה ברחבי טוקיו בהובלת קרון המתים

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, שנרצח ביום שישי במהלך נאום, הובא היום (שלישי) למנוחות בטוקיו. טורים ארוכים של אנשים לבושים שחור ולבן החלו להשתרך משעות הבוקר המוקדמות מחוץ למקדש זוג'וג'י, מקום הלווייתו של אבה, אך הטקס עצמו היה פתוח רק למשפחתו ולחבריו הקרובים.

לאחר ההלוויה, קרון המתים נשא את גופתו של אבה דרך מרכז העיר טוקיו, שאותה מעטרים סרטים ודגלים שחורים, כאות אבל. התהלוכה עברה בציוני דרך משמעותיים בחייו של אבה, בין היתר בניין הפרלמנט שאליו נבחר לראשונה ב-1993 והמשרד שממנו הוביל את יפן בשתי קדנציות כראש ממשלה. הגופה של אבה הובאה לשריפה בבית הלוויות קיריגאיה בטוקיו.

"היתה תחושת ביטחון כשהוא היה ראש הממשלה האחראי על המדינה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אזרח יפני שהגיע להתפלל במקום. "תמכתי בו, זה מאוד מצער".

אבה נורה בזמן שנשא נאום לקראת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט בעיר נארה, והוא בן 67 במותו. האיש שהודה בהתנקשות הוא טטסויה יאמאגאמי, בן 41, לשעבר חייל בכוח ההגנה העצמית הימית של יפן וכיום מובטל, שלא התנגד למעצר. הוא הודה כי ירה באבה בנשק מתוצרת ביתית במהלך אירוע הבחירות.

הלוויה של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה. רויטרס
הלוויה של אבה בטוקיו/רויטרס
הלוויה של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה. רויטרס
הלוויה של אבה בטוקיו/רויטרס
הלוויה של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה. רויטרס
הלוויה של אבה בטוקיו/רויטרס
הלוויה של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה. רויטרס
הלוויה של אבה בטוקיו/רויטרס
מקום הלוויתו של שינזו אבה, ראש ממשלת יפן לשעבר שנרצח, 12 ביולי 2022. Issei Kato, רויטרס
אזרחים מגיעים למקום הלוויתו של אבה בטוקיו, היום/רויטרס, Issei Kato

אבה זכה לכינוי "הנסיך" לאור העבר הפוליטי העשיר של משפחתו. אביו, שינטרו אבה, היה שר החוץ, וסבו, נובוסוקה קישי, ראש ממשלה בעצמו. הוא נבחר לראשונה לפרלמנט ב-1993 וב-2005 הצטרף לקבינט של ג'וניצ'ירו קויזומי, שמינה אותו לתפקיד הבכיר של מזכיר הקבינט.

עלייתו המטאורית הגיעה לשיא ב-2006, כשהיה לראש הממשלה הצעיר ביותר של יפן אחרי מלחמת העולם השנייה. עם זאת, שורת שערוריות, בהן אובדן רישומי פנסיות ממשלתיות שהשפיעו על כ-50 מיליון איש, פגעו בממשלתו. ביולי 2007 ספגה מפלגתו מפלה בבחירות לבית העליון של הפרלמנט, ובספטמבר הוא כבר התפטר בשל מחלת הקוליטיס הכיבית שממנה סבל.

הקאמבק שלו החל ב-2012, עם שובו לראשות הממשלה. אבה אמר אז שהוא התגבר על המחלה בזכות תרופות חדשות. הוא נבחר שוב ב-2014 וב-2017 והפך לראש הממשלה הוותיק ביותר של יפן אי-פעם. הפופולריות שלו צנחה, אך הוא נותר ללא יריבים של ממש בזכות שליטתו על המפלגה, ששינתה את התקנון שלה כדי לאפשר לו לכהן פעם שלישית ברציפות בתור מנהיגה.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. 07 בספטמבר 2019.. רויטרס
"הנסיך". שינזו אבה/רויטרס

אבה היה ידוע בשל עמדותיו הנציות בנושאי חוץ וביטחון, והוא ניסה במשך זמן רב לשנות את החוקה הפציפיסטית של יפן, שאותה כפתה עליה ארצות הברית אחרי כניעתה.

מתנגדיו של אבה ראו בו לאומן רוויזיוניסטי, המייצג את הגישה של הדור הוותיק והשמרני יותר, תוך ניסיון לטשטש את פשעיה של יפן במלחמת העולם השנייה. תומכיו של אבה סבורים שהוא היה ריאליסט פרגמטי, והם מציינים את חיזוק מעמדה של יפן בעולם וקידום האינטרסים הלאומיים שלה תוך שילוב בין השאיפות הלגיטימיות שלה להיותה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

השקפותיו הלאומניות של אבה עוררו לא פעם מתחים עם סין ועם קוריאה הדרומית, במיוחד לאחר ביקורו ב-2013 במקדש יאסוקוני בטוקיו, שבו מונצחים פושעי מלחמה יפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully