וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם אם דברים נראים חשוכים, העתיד יחד מוזהב": ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון התפטר

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 15:02

ג'ונסון הודיע כי יישאר בתפקיד בתור ר"מ זמני עד שיימצא לו מחליף בסתיו: "אני רוצה להודות לכם, הציבור הבריטי". הצעד בא בעקבות גל התפטרויות של יותר מ-50 שרים וחברי פרלמנט מהממשלה שאמרו שאינם יכולים "לעבוד בשביל ממשלה שמוכתמת בשערוריות"

בווידאו: הצהרת ההתפטרות של בוריס ג'ונסון מתפקידו כראש הממשלה/צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (חמישי) על התפטרותו. "תודה על המנדט המדהים", הוא אמר מחוץ לדאונינג 10, כשאשתו מאחוריו עם מנשא ובו התינוק של הזוג. ג'ונסון אמר כי יישאר בתפקיד בתור ראש ממשלה זמני עד שיימצא לו מחליף באוקטובר.

"זה ברור כרגע שרצון המפלגה הוא שיהיה מנהיג חדש למפלגה... אני רוצה להגיד למיליוני האנשים שהצביעו בשבילנו ב-2019 תודה לכם על המנדט הזה...זאת הייתה החובה שלי להמשיך לעשות את מה שהבטחנו לכם ב-2019. אני עצוב לוותר על הג'וב הכי טוב בעולם".

"אני יודע שרבים יהיו מאוכזבים אך רבים גם יחושו הקלה. אני רוצה להודות לקארי ולכל ילדיי שעברו איתי את התקופה", הוא אמר. "אני רוצה להודות לכולם בדאונינג 10 ובבית הנופש צ'קרס. יותר מכל - אני רוצה להודות לכם, הציבור הבריטי על הזכות העצומה שהענקתם לי. מעתה ועד שראש ממשלה חדש ייבחר, האינטרסים שלכם ישורתו, וניהול המדינה יימשך.

"התפקיד של ראש הממשלה הוא חוויה חינוכית בפני עצמה. גם אם דברים נראים חשוכים, העתיד יחד הוא מוזהב. תודה רבה לכולכם", סיכם ג'ונסון.

יותר מ-50 שרים וחברי פרלמנט הודיעו על התפטרותם מממשלתו של ג'ונסון, שמונה שרים מהם בשעתיים האחרונות. חלקם נימקו את ה"מרד" בכך ש"אינם יכולים לעבוד יותר בשביל ממשלה שמוכתמת בכמה וכמה שערוריות". הודעות ההתפטרות מגיעות אחרי שג'ונסון שרד מרד פנימי בתחילת יוני שכלל הצבעת אי אמון פנים מפלגתית.

כעת אחרי התפטרותו, מתחיל התחרות על ההנהגה של המפלגה השמרנית כדי לבחור את מחליפו. ועדת 1922 שאחראית על הנהלים, תקבע את לוח הזמנים למרוץ. כדי ליהפך למתמודד, על חבר פרלמנט שמרני לקבל את תמיכתם של שמונה מעמיתיו. אם יותר משני חברי פרלמנט יציעו את עצמם ויגרפו מספיק תמיכה, שורה של הצבעות חשאיות תיערך כדי לסנן את המובילים.

המועמדים שיקבלו את המספר הנמוך ביותר של קולות יסוננו לאחר כל סבב של בחירות, עד שיישארו רק שני מתמודדים. בשלב הזה, על חברי המפלגה השמרנית לבחור את מנהיגם לפני המועד האחרון שייקבע על ידי ועדת 1922.

המנצח היה מנהיג המפלגה השמרנית וראש ממשלת בריטניה. אם המנהיג החדש יקבל את אמון חברי הבית התחתון של הפרלמנט הבריטי, לא ייערכו בחירות כלליות. עם זאת, מנהיג חדש עשוי להחליט לערוך בחירות כלליות אם יירצה לחזק את המנדט שלו.

משום שתהליך כזה עשוי להימשך כמה שבועות, הקבינט עשוי למנות ראש ממשלת זמני לפני שהמפלגה תבחר יורש קבוע לג'ונסון. ג'ונסון יכול להישאר בתפקיד עד שייבחר מנהיג חדש למפלגה.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מצהיר על התפטרותו 7 ביולי 2022. רויטרס
מודיע על התפטרות. בוריס ג'ונסון/רויטרס
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. רויטרס
התעקש להמשיך עד הרגע האחרון. בוריס ג'ונסון/רויטרס

יש כמה מועמדים להחלפתו של ג'ונסון שכבר מתכוננים.

ליז טראס, שרת החוץ וחביבת השמרנים, ומי שבאופן קבוע מובילה בסקרים על חברי המפלגה שנערכים באתר Conservative Home.

טראס בת ה-46 כיהנה בשנתיים הראשונות של ממשלת ג'ונסון כשרת המסחר הבינלאומי, תמכה בברקזיט, ובשנה שעברה מונתה על ידי ג'ונסון כמובילת המשא ומתן של בריטניה מול האיחוד האירופי. ביום שני היא אמרה כי היא תומכת בג'ונסון ב"-100%", וכי עמיתיה צריכים לתמוך בו גם כן.

ג'רמי האנט, שר החוץ לשעבר, בן ה-55, סיים שני אחרי ג'ונסון בהתמודדות על ראשות המפלגה הרפובליקנית ב-2019. בשנתיים האחרונות, האנט השתמש בניסיון שלו כשר הבריאות לשעבר בתפקידו כיו"ר ועדת הבריאות.

בן וואלאס, שר ההגנה בן ה-53 התחזק בחודשים האחרונים ונהפך לחבר ממשלה פופולארי בקרב חברי המפלגה השמרנית.

המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. מערכת וואלה, אתר רשמי
המועמדים להחלפת ג'ונסון/אתר רשמי, מערכת וואלה

רישי סונאק, שר האוצר, היה המועמד המועדף עד שנה שעברה להחליף את ג'ונסון. הוא זכה לשבחים על חבילת הסיוע לכלכלה שגיבש במהלך מגפת הקורונה. עם זאת, הוא ספג ביקורת על כך שלא תמך דיו במשק הבית בצל יוקר המחיה, ובשל העובדה שאישתו, שאינה אזרחית בריטית, לא שילמה מסים כראוי. הוא גם נקנס עם ג'ונסון על כך שהפרו את חוקי הסגר במהלך הסגר.

נדהים זהווי, שר החינוך שמונה לשר האוצר עקב גל ההתפטרויות, הרשים את הציבור בתור שר החיסונים, כשבריטניה היתה בין המדינות שהשיקו את קמפיין חיסוני הקורונה המהיר בעולם.

פני מורדנט, שרת ההגנה לשעבר פוטרה על ידי ג'ונסון כשנהפך לראש הממשלה, לאחר שתמכה ביריבו האנט במרוץ לראשות המפלגה השמרנית. מורדנט היא תומכת נלהבת בברקזיט וכיכבה בכותרות לאחר שהשתתפה בתוכנית ריאליטי על צלילה. בתוקף תפקידה כשרת מסחר זוטרה, היא קראה להפרת החוקי הסגר על ידי חברי ממשלה "בושה". לדבריה, הבוחרים רצו לקבל מהממשלה "מקצועיות ויכולת גבוהה". בעבר הביעה נאמנותה לג'ונסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully