וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהלומה לר"מ בריטניה: שר האוצר ושר הבריאות התפטרו בשל התנהלות הממשלה

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 2:41

רישי סונאק וסג'יד ג'ביד מהמפלגה השמרנית הגישו מכתבי התפטרות על רקע השערוריות הרבות שבהן מעורבת הממשלה בראשותו של ג'ונסון. הפרשייה האחרונה כוללת את עזיבת בכיר במפלגה שעל פי האשמות, תפס ומישש גברים ללא רצונם. ג'ונסון טען כי לא ידע אך לאחר מכן התנצל

שני שרים בממשלתו של בוריס ג'ונסון בבריטניה ונציגים נוספים מטעם המפלגה השמרנית הודיעו היום (שלישי) על התפטרותם. חלקם אמרו כי הסיבה להתפטרות היא כיוון שאינם יכולים לעבוד יותר בשביל ממשלה שמוכתמת בכמה וכמה שערוריות. הודעות ההתפטרות מגיעות אחרי שג'ונסון שרד מרד פנימי בתחילת יוני שכלל הצבעת אי אמון פנים מפלגתית.

שר האוצר רישי סונאק ושר הבריאות סג'יד ג'ביד הודיעו כי הם מתפטרים במכתבים שפרסמו בטוויטר בהפרש של דקות זה מזה. אחריהם הודיעו על התפטרות אחד מסגני יו"ר המפלגה השמרנית, בים אפולאמי, וכן חברי הפרלמנט ג'ונתן גוליס וסאקיב בהאטי. בנוסף, חבר הפרלמנט אלכס צ'אלק, המשמש כפרקליט המדינה, הודיע אף הוא כי יתפטר במחאה על הנהגתו של ג'ונסון.

המחלוקת העדכנית ביותר בממשלה שעמה מתמודד ג'ונסון היא ההתפטרות בשבוע שעבר של סגן המצליף הראשי כריס פינצ'ר, חבר הפרלמנט שממונה על קיום המשמעת הסיעתית, שפרש מתפקידו ביום חמישי על רקע האשמות כי תפס ומישש שני גברים בארוחת ערב פרטית ביום רביעי. פינצ'ר לא הודה במעשים באופן ישיר, אך כתב במכתב לג'ונסון כי "אתמול בלילה שתיתי הרבה יותר מדי" ו"הבכתי את עצמי ואנשים אחרים".

הציוץ של רישי סונאק

"הציבור מצפה בצדק לממשלה שמתנהלת כראוי, באופן רציני ומקצועי", כתב סונאק במכתב ההתפטרות שלו. "אני מודע לכך שזה אולי היה התפקיד האחרון שלי בתור שר, אך אני מאמין שצריך להילחם על הערכים האלה, ומסיבה זו אני מתפטר".

"במהלך הכנות לנאום משותף על הכלכלה, התחוור לי כי הגישות שלנו שונות באופן מהותי", הוא הוסיף. "אני עצוב לעזוב את הממשלה אך הגעתי בחוסר רצון למסקנה שאיננו יכולים להמשיך כך".

ג'ביד כתב כי "זה היה כבוד גדול לשרת בתפקיד הזה, אך לצערי איני יכול להמשיך במצפון נקי". הוא הוסיף כי הצבעת האי אמון בראש הממשלה בחודש שעבר "היה רגע של ענווה, הבנה וכיוון חדש". הוא כתב גם "אני מצטער לומר, עם זאת, כי התבהר לי שהמצב לא ישתנה תחת ההנהגה שלך (ג'ונסון) - ולכן איבדת את האמון שלי גם כן".

היום נחשף כי תלונות דומות הוגשו נגד פינצ'ר כבר ב-2019, כשעבד במשרד החוץ תחת ג'ונסון, שכיהן אז כשר החוץ הבריטי, והוא התעלם מהן. מדאונינג 10 נמסר בעבר כי ג'ונסון לא היה מודע לתלונות הקודמות. אך היום אמר ראש הממשלה כי "לפני שלוש שנים הוגשה תלונה נגד כריס פינצ'ר במשרד החוץ. התלונה הובררה. הוא התנצל. עודכנתי בנושא ואם הייתי חוזר אחורה, הייתי מבין שהוא לא למד לקח ולא התכוון להשתנות".

לדבריו, "אני מתנצל בפני כל מי שנפגע. אני רק רוצה להבהיר כי אין מקום בממשלה הזאת לאדם שמשחר לטרף או מנצל את מעמדו ואת כוחו".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תועד במהלך סגר הקורונה, נובמבר 2020. רויטרס
שותה במסיבה במהלך סגר הקורונה. בוריס ג'ונסון/רויטרס

אחוזי התמיכה בראש ממשלת בריטניה צנחו במאי לשפל. על פי סקר יוגוב, נכון ל-5 במאי, 68% אמרו שאינם מרוצים מההתנהלות שלו - עלייה לעומת אפריל, ואילו 26% בלבד תמכו בו - נתון נמוך בשלושה אחוזים לעומת אפריל. מצבו של ג'ונסון היה יציב יחסית בשלהי 2021, עקב התאוששות מהירה באופן יחסי ממגפת הקורונה.

ואולם, שורת החשיפות לגבי התנהלותו והתנהלות הצוות שלו במהלך סגר הקורונה הארצי שהוטל במדינה בשל הקורונה כירסמה בתמיכה בו מהר מאוד. השערורייה החלה בנובמבר 2021, כשהידיעה הראשונה על קיומה של מסיבת חג מולד בזמן הסגר נחשפה בתקשורת הבריטית. לאחר מכן, החל גל של כתבות על אירועים חברתיים שכוללים אלכוהול והתנהגות לא מכובדת של אנשי צוות ברחוב דאונינג 10 בזמן שתושבי המדינה היו מחויבים להישאר בבתיהם בשל הסגר.

ראש הממשלה הכחיש בתחילה כי נערכו אירועים כאלה. אך כמה חודשים לאחר מכן המשטרה הודיעה כי תחקור את האירועים המדווחים. ג'ונסון נהפך לראש הממשלה הבריטי הראשון שהפר את החוק, כשנקנס על השתתפותו במסיבת יום הולדת שנערכה לכבודו, ובה צולם מוזג בירה. בסך הכל 126 קנסות חולקו על ידי המשטרה למשתתפים בגין עריכת מסיבות במהלך הסגר.

הציוץ של סג'יד ג'ביד

בנוסף, פורסם החודש דוח של עובדת המדינה הבכירה בקבינט הבריטי, סו גריי, שכלל ביקורת חריפה על תרבות המסיבות במשכן ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ברחוב דאונינג. הדוח כלל 37 עמודים ובהם תשע תמונות ושמות של שלל עובדי ציבור בכירים.

גריי הדגישה בדוח את הכישלון של ההנהגה ברחוב דאונינג 10 ופירטה כיצד כל אירוע קרה. בדוח צויינו גם כמה דוגמות לחוסר כבוד ויחס לא ראוי לצוות הניקיון והאבטחה, ומתאר זאת כ"בלתי מתקבל". ג'ונסון השתתף בשמונה אירועים שמתוארים בפרוטרוט בדוח.

ג'ונסון שוב התנצל ואמר כי הוא "למד את הלקח" וכי הוא נוטל אחריות מלאה על כל מה שקרה בכהונה שלו. במקביל הוא ניסה להצדיק את המתרחש בשל הלחץ שבו היה נתון צוותו בשל המגפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully