וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימים, מתוחכמים, חסרי רחמים: השחקנים המרכזיים בפרשה 512 הגיעו לכלא

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 21:17

פרשת 512, פרשת הדגל של המשטרה, הגיעה לסיומה בתום מסע משפטי ארוך. התיק, שעוסק במלחמת הפשע שניהל ארגונו של יצחק אברג'יל, ובעיקר בניסיונות החיסול בת"א ב-2003, עבר תהופוכות רבות בין היתר כשאחד הנאשמים בו נמלט לחו"ל ואחר נמצא מת בכלאו. אלו הם המורשעים ועונשיהם

בווידאו: גזר הדין של יצחק אברג'יל/צילום: יותם רונן

אחרי עשר שנות חקירה ושבע שנים של הליך משפטי מול הנאשמים בתיק הדגל של משטרת ישראל והפרקליטות, תיק 512, בשבוע שעבר נגזר עונשם של בכירי ארגון הפשע של יצחק אברג'יל, ואלה נשלחו לכלא לעשרות שנות מאסר.

כתב האישום החמור שהוגש על ידי פרקליטות מחוז מרכז ותל אביב בשנת 2015 גולל שורה של אישומים נגד 18 נאשמים בפרשייה שהקיפה עבירות של רצח, ניסיונות רצח, ייבוא ומסחר ואספקת סמים במסגרת ארגון פשיעה במספר רב של מדינות. ואולם, מאז עבר התיק תהפוכות רבות. במהלך ההליך המשפטי נגדם, נמלט למרוקו אחד הנאשמים בתיק, גולן אביטן, ונאשם אחר, ז'וז'ו לוי נמצא מת בתאו בכלא.

ארגון הפשע של יצחק אברג'יל היה מהמאורגנים והאכזריים ביותר בישראל, שקרבות השליטה בינו לבין ארגונים אחרים גבו את חייהם של לא מעט מספר אזרחים בלתי מעורבים, מה שהיווה זרז משמעותי על רשויות החוק למוטט את הארגון ולהביא את ראשיו אל מאחורי סורג ובריח.

יצחק אברג'יל

אברג'יל בן 53, תושב לוד במקור ותושב ערד עד למעצרו, החל את דרכו בעולם הפשע כבר בצעירותו, עם תעוזה יוצאת דופן, ומאחוריו שורה של אירועי שודים שביצע, והקמת מספר מוקדי מכירה ברחבי הארץ בהיותו קטין. בעדותו בבית משפט סיפר כי בגיל 13 הוא הצטייד באקדח וירה בבית הספר בו למד, ובמאבטח במועדון שסירב להכניס אותו. בגיל 17 הוא הורשע ברצח תושב לוד עמו הסתכסך על רקע עסקי מכירת סמים ונדון ל-17 שנות מאסר.

בגיל 30, לאחר שחרורו מהכלא, כשנדמה כי החליט לזנוח את עולם הפשע, הוא חזר אליו וחבר לעבריין זאב רוזנשטיין ולעסקי ההימורים. כמה שנים לאחר מכן הוא הסתכסך עם רוזנשטיין, ופעילתו התרכזה בניהול רשת בינלאומית של סחר בסמים.

אברג'יל, נוטף כריזמה ובעל יכולת שכנוע גבוהה, הצליח לגייס עבריינים שיעבדו עבורו והקים את ארגון הפשע מהגדולים שידעה המדינה. הוא הפך למטרד עבור מערכת אכיפת החוק עם סדרה של אירועי רצח וניסיונות התנקשות של יריביו באמצעות אנשיו. "ליצחק תמיד הייתה אסטרטגיה שאנחנו נשתלט על כל המדינה", העיד עד המדינה המכונה בומבי על שאיפותיו של אברג'יל במהלך משפטו. "אם זה בתחום האפור, הכוונה בשוק האפור, אם בהימורים, אם בהכל, זו האסטרטגיה שלו - הוא תכנן באסטרטגיה הראשונית שלו שמבחינתו הוא ישתלט על כל המדינה, שבכל עיר יהיו לו נציג משלו ודרכו ננהל".

גזר דין פרשה 512 בבית משפט המחוזי תל אביב 28.6.2022. ראובן קסטרו
אברג'יל בבית המשפט, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

מאז שחרורו מהכלא בשנת 1999 עקבו רשויות האכיפה במדינת ישראל אחר פעילותו העבריינית של אברג'יל אך רק שורה של רציחות וניסיונות התנקשות בעשור לאחר שחרורו, הניעה אותם לעלות שלב במלחמה מול ארגון הפשע, כשהמטרה היא לפרק את הארגון ולהכניס את כל המעורבים מאחורי סורג ובריח.

ניסיון ההתנקשות ברוזנשטיין

ניסיון ההתנקשות הכפול בעבריין זאב רוזנשטיין במרכז תל אביב ב-2003, על ידי אנשי ארגונו של אברג'יל, אירע לאחר שאברג'יל חשד כי הראשון עומד מאחורי חיסולו של אחיו, יעקב אברג'יל. התקרית גבתה את חייהם של שלושה אזרחים והיתה לאירוע מכונן ודרמטי שעמד במוקד דיוני המשפט בתיק 512 ובגזרי הדין.

יחסיהם של יצחק אברג'יל והעבריין זאב רוזנשטיין ידעו עליות ומורדות. בתחילה בין השניים התקיים שיתוף פעולה פורה בתחום עסקי ההימורים, אך בהמשך התגלע סכסוך מר ויצרי ביניהם, שהסלים עם ניסיון ההתנקשות ברוזנשטיין. הניסיון אירע בכיכר פלומר בתל אביב באמצעות רכב ממולכד, שהוצב בסמוך למשרד בבעלותו של רוזנשטיין, וגרם לפציעה שלו בלבד.

אנשיו של אברג'יל לא וויתרו וכמה חודשים לאחר מכן הוציאו לפועל ניסיון התנקשות נוסף באמצעות הטמנת מטען חבלה רב עוצמה על גג צ'יינג' ברחוב יהודה הלוי, אותו נהג לפקוד רוזנשטיין באופן תדיר. כתוצאה מפיצוץ המטען נגבו חייהם של שלושה אזרחים, ביניהם בנו של בעל הצ'יינג', ונפצעו כ-51 אנשים, בהם רוזנשטיין.

ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי בספטמבר 2003. ברקאי וולפסון, אתר רשמי
זירה ניסיון ההתנקשות ברוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי, ספטמבר 2003/אתר רשמי, ברקאי וולפסון

ניסיון החיסול של רוזנשטיין הוגדר, ובצדק, הפיגוע הפלילי החמור ביותר בישראל באותה עת. בית המשפט קבע כי לאברג'יל "היה באירוע תפקיד מכריע. הוא היה היוזם, בעל האינטרס ומי שהכתיב את המלחמה ברוזנשטיין ואת שיטות הפעולה". הוא הורשע ברצח, ניהול ארגון פשע וקשירת קשר לביצוע פשע ונדון לשלוש מאסרי עולם ו-15 שנים נוספות.

את הונו של אברג'יל קשה לאמוד במדויק, אבל חילוט רכוש בשווי של למעלה מ-225 מיליון שקלים לאחר הגשת כתב האישום בשנת 2015, יכול להעיד במעט על היקף הפעילות העבריינית של אברג'יל באותם ימים.

מאיר אברג'יל

אברג'יל, בן 68 מכפר טרומן, אחיו הבכור של יצחק אברג'יל, הסתבך גם הוא עם מערכת אכיפת החוק כמו אחים נוספים במשפחה. בשנת 2008 הוסגר לארצות הברית וריצה עונש מאסר של כשלוש שנים בגין הלבנת כספים, סחיטה באיומים, רצח וסחר בסמים. לאחר מכן, חזר לארץ חתם על עסקת טיעון במסגרת תיק 512 בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע ונשפט לשמונה וחצי שנות מאסר, אך בשנה שעברה שוחרר מהכלא לאחר שעונשו קוצר. על פי כתב האישום בתיק 512, מאיר כיוון ופיקח על פעילותו הפלילית של ארגון הפשע של אחיו, בעיקר בתחום הכספים, לצידו ותחתיו. במסגרת מעמדו כמנהל בארגון פעל מאיר אברג'יל ליצירת קואליציות עם קבוצות עברייניות שונות בהן קבוצת אבי רוחן וקבוצתו של יורם אלאל.

מאיר אברג'יל, בית משפט השלום, ראשל"צ, מאי 2015. ניב אהרונסון
אסיר משוחרר. מאיר אברג'יל/ניב אהרונסון

אבי רוחן

רוחן תושב הוד השרון בן 57, התערה בעולם הפשע לפני כשלושה עשורים, תוך שהתפרנס באופן רשמי כבעל חנות מכולת בפרדס כץ. הוא החל לעסוק בהלוואות בריבית, הימורים וסמים לצד עסקים לגיטימיים בענף הנדל"ן והבינוי, והקים ארגון פשיעה קטן ואלים באזור הוד השרון. רוחן, שהיה תחת מעקב של המשטרה, נעצר מספר פעמים באותן השנים בחשד למעורבות באירועים פליליים, בין השאר ברצח כפול של שרון פרחי ודקל צפר בשנת 2013 - אולם הוא השתחרר כעבור מספר ימים והצליח לתמרן את מערכת אכיפת החוק במשך למעלה מעשור.

אבי רוחן, בימ"ש מחוזי ת"א, 22 ביולי 2015. ניב אהרונסון
ישחורר מהכלא לפי המסתמן בגיל 82. רוחן/ניב אהרונסון

כשאברג'יל השתחרר מהכלא הוא גייס את רוחן לארגונו, וזה הפך ליד ימינו במסגרת שיתוף הפעולה ביניהם במלחמה מול ארגוני פשיעה מתחרים, ושותפות בעסקי סמים ברחבי העולם. בשנת 2013 רוחן אף מילא את מקומו של אברג'יל והפך לראש הארגון בישראל. לימים נעצר במסגרת תיק 512 בה הוכח כי היה שותף בכיר בניהול ארגון הפשע של אברג'יל. עדותו של עד המדינה המכונה טולי הצביעה על מעורבותו של רוחן בניסיון החיסול בצ'יינג' בתל אביב, וזו הובילה השבוע לגזר דין חמור של 25 שנים מאחורי סורג ובריח. רוחן ישחורר מהכלא לפי המסתמן בגיל 82.

מוטי חסין

חסין בן 43 מראשון לציון, גדל בצעירותו בארצות הברית תחת חסותו של אביו אהרון חסין, שנמלט מישראל לאחר שנגזר עליו עונש מאסר בגין רצח. מוטי עסק לפרנסתו בסחר בסמים, ועם חזרתו לישראל התערבב עם בכירי העבריינים בישראל, בראשם יצחק אברג'יל, והפך לפעיל בארגונו כאיש לביצוע "משימות מיוחדות ואלימות". בשלב מסוים אף סומן כיורשו.

מוטי חסין – ראש ארגון פשע. מגד גוזני
מאסרו הוארך בשל מסוכנותו. חסין/מגד גוזני

חסין הודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בכך שקשר עם אברג'יל ואחרים קשר במטרה לגרום בכוונת תחילה למותו של דוד ביטון המכונה "דיידונה", בדרך של "כיפה אדומה" מחוץ למועדון בעיר חולון בשנת 2003, זאת לאחר שפיתה את ביטון לצאת מהמקום, וסייע למתנקשים להשלים את המבצע ולחסל את ביטון. חרף מעמדו בארגון הפשיעה של אברג'יל, על חסין נגזרו חמש שנות מאסר בשנת 2018 במסגרת הסדר טיעון, אך בחודש פברואר השנה, בעקבות ערר שהגישה הפרקליטות נגד שחרורו, בית משפט העליון הותירו מאחורי סורג ובריח זאת בטענה כי נשקפת מסוכנות ממנו וממעשיו.

ישראל אוזיפה

אוזיפה בן 63 מרמלה, היה נעדר עבר פלילי עד למעצרו בפרוץ החקירה. אולם מחומר החקירה עלה כי שימש כמנהל בארגון הפשע של אברג'יל, בזרוע האירופאית של רשת הברחות הסמים הבינלאומית של הארגון. במסגרת תפקידו תיחזק אוזיפה דירות מסתור לחברי הארגון בספרד ובבלגיה. בנוסף היה מעורב בהברחתו מהארץ של מיכה בן הרוש, ממבצעי ניסיון ההתנקשות ברוזנשטיין, שנמלט בשל החשש שהמשטרה תעלה על עקבותיו, ולכן שהה בדירת מסתור בספרד במשך שנה וחצי.

ישראל אוזיפה על ספסל הנאשמים בהכרעת דין בפרשה 512 16 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
אסיר משוחרר. אוזיפה/ראובן קסטרו

במהלך חודש יוני 2019, בעת שאוזיפה היה משוחרר, הגיע לאולם הדיונים בבית משפט המחוזי תל אביב והבריח ליצחק אברג'יל מנת סם לעיני התובע, ונשפט לחצי שנת מאסר. בגין מעורבותו בהברחת בן הרוש מהארץ נגזרו עליו 41 חודשי מאסר אותם ריצה למפרע, זאת בהתאם להסדר טיעון מול הפרקליטות. כיום הוא אסיר משוחרר.

אילן בן שטרית

בן שטרית, תושב אילת בן 54, הוא ראש ארגון פשיעה עצמאי בעיר הדרומית, שעסק בניהול מועדוני הימורים, הלוואות בשוק האפור, סחיטות וביצוע ניסיונות רצח. הוא הפך לבן חסות של ארגון הפשע של יצחק אברג'יל בכך שהוא ואחיו דודו בן שטרית שימשו כמנהלים בכירים בארגון בתחום עבירות הסמים בזרוע היפנית ובזרוע האירופאית, והיו חלק מקבוצת אילת בארגון בישראל.

26 שנות מאסר לאילן בן שטרית, אפריל 2016. שי מכלוף
נדון לשבע שנות מאסר נוספות. בן שטרית/שי מכלוף

בשנת 2016 נשפט בן שטרית ל-26 שנות מאסר, כשבמקביל התנהל משפטו בתיק 512. במהלכו, אילן ודודו בן שטרית הודו והורשעו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של ייצוא, ייבוא, סחר ואספקה במסגרת ארגון פשיעה, עבירה על פקודת הסמים המסוכנים ועל החוק למאבק בארגוני פשיעה. בנוסף הורשעו בעבירות של התחמקות ממס וסיוע לאחר להתחמק ממס, הכל במסגרת פעילות בארגון פשיעה.
במסגרת הסדר טיעון נדון אילן בן שטרית לשבע שנות מאסר נוספות, ואילו אחיו, המרצה עונש מאסר מאסר עולם בגין רצח נדון לעשר שנות מאסר נוספות.

סמי ביטון

ביטון, איש עסקים קנדי-ישראלי, שהתגורר בחו"ל בשנים האחרונות ומת מקורונה בשנת 2020, הואשם כי היה מעורב בעסקת סמים של ארגון הפשע של אברג'יל, במסגרתה נרכשו כ-800 ק"ג קוקאין ופעל להלבנת הון במסגרת הארגון ועבורו בגין הכספים שהתקבלו מהעסקה.

ביטון הודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של מתן אמצעים לפשע וכן הלבנת הון ועבירות מס. נגזרו עליו 18 חודשי מאסר, קנס בסך מיליון שקלים, 4.5 מיליון שקלים פיצויים למשפחות הנפגעים בניסיון החיסול של רוזנשטיין, וכן חולטו שני נכסי נדל"ן בפתח תקווה בשווי של כ-3.6 מיליון שקלים.

גולן אביטן

אביטן תושב אשדוד בן 54 הוא חבר בארגונו של אברג'יל, ונאשם שהיה ממארגני ניסיונות החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין, בכך שסיפק את השלטים שהפעילו את מטעני החבלה מרחוק בשני ניסיונות החיסול, וגרמו למותם של שלושה אזרחים ועשרות פצועים. לאחר שנעצר במסגרת החקירה שוחרר ממעצר בערבות של 12 מיליון שקלים, אך כעבור זמן לא רב נמלט מהארץ למרוקו, שם הסתתר עד למעצרו על ידי המשטרה המקומית. ההערכה היא שיוסגר בקרוב לישראל להמשך ההליך המשפטי בעניינו.

עופר בוהדנה

בוהדנה, תושב אשדוד בן 41, הוא חבר ב"קבוצה האשדודית", שפעלה תחת חסותו של ארגון הפשע של יצחק אברג'יל, והיה עד מעצרו עבריין מקומי אנונימי באשדוד. לאחר מעצרו והגשת כתב האישום התברר חלקו המשמעותי בביצוע הפיגוע הפלילי שהרעיד את תל אביב, ובוהדנה הואשם כמי שהטמין את המטען מעל גג הצ'יינג'. בהחלטתם ציינו השופטים את עדותו של עד המדינה המכונה בומבי לפיה "חבירתו של בוהדנה לקבוצה המבצעת בראשות בומבי ונכונותו ליטול חלק באירוע זה סללה את הדרך לכניסתו לארגון". בוהדנה נדון לשלושה מאסרי עולם בדומה לראש הארגון יצחק אברג'יל.

ז'וז'ו לוי

לוי, בן 39 במותו, התגורר באשדוד והיה חבר בקבוצה האשדודית. הוא הואשם בכך שהוביל את המטען בניסיון החיסול בציינג', תצפת על הזירה ודיווח לעבריין שלומי ואזנה, שהפעיל את המטען בשלט רחוק. שמו של ואזנה נעדר מכתב האישום היות והוא מצא את מותו ב-2009 מפיצוץ מטען שהרכיב. לוי מת בתאו בכלא איילון בשנת 2020.

גזר דין פרשה 512 בבית משפט המחוזי תל אביב 28.6.2022. ראובן קסטרו
יצחק אברג'יל בבית המשפט, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

משה מלול, בן 51 תושב חיפה, אבי לוקר, בן 63 תושב חיפה, יעקב בן שטרית בן 57 תושב חיפה וזכריה אדרי בן 61 תושב באר שבע, היו חיילים בתחום הסמים והיו מעורבים בעסקאות ענק בסמים בזרוע האירופאית והיפנית ועבירות מיסים על רווחי הסמים.

משה מלול הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון ונדון לשבע שנות מאסר, מתוכן שלוש שנים במצטבר לעונש המאסר שהוא מרצה, וכן מאסר על תנאי, קנס וחילוט בסך של 35 אלף שקלים.

זכריה אדרי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום מתוקן של עסקאות הסמים שלא במסגרת ארגון פשיעה ונדון ל-36 חודשי מאסר, מאסר על תנאי וקנס של 40 אלף שקלים.

ליעקב בן שטרית יוחס גם אישום של חבלה בכוונה מחמירה כלפי עד המדינה י.מ על רקע סכסוך על שליטה בזרוע היפנית בתחום הסמים, לאחר שדקר אותו מחוץ למועדון ביפן בשנת 2006. בן שטרית נדון לעשר שנות מאסר בכלא. אבי לוקר נדון לחמש שנות מאסר.

גזר דין פרשה 512 בבית משפט המחוזי תל אביב 28.6.2022. ראובן קסטרו
תיק הדגל של הפרקליטות והמשטרה. הדיון בבית המשפט, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

אהרון סוסן בן 58 מיבנה, שמעון סבח בן 55 מבת ים ופטריק עמוס בן 51 תושב חולון, היו חברים בכנופיה הבת-ימית, בראשה עמד יניב בן סימון ושימשה זרוע נוספת של ארגון הפשע של יצחק אברג'יל. השלושה סייעו בניסיון ההתנקשות נגד רוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי. על אף שסוסן "פישל" באיתור דירה שתתצפת על זירת ההתנקשות, הוא היה מודע לכל התכנית, ולכן נדון ל-12 שנות מאסר.

עמוס, שהעמיד את חניון ביתו והשכיר את דירתו לטובת הרכבת מטען החבלה ברכב הממולכד נדון לחמש שנות מאסר. סבח, שהיה שותף וממתכנני ניסיונות ההתנקשות ברוזנשטיין נדון ל-16 שנות מאסר. ראש הכנופייה הבת-ימית, יניב בן סיימון היה ממארגני ההתנקשות ועבריין בכיר מהעיר בת ים, נמלט גם הוא מהארץ ועד כה לא אותר על ידי המשטרה.

פרשת 512 לוותה במשך השנים ונוהלה על ידי צוות של פרקליטים משני מחוזות, בראשו עו"ד ניסים מירום מפרקליטות מחוז תל אביב. הצוות מפרקליטות תל אביב כלל את עו"ד שרון הר ציון, איריס רמתי, אלכסנדרה קרא, ניר ביטון, מיטב דגן וקורל שריג פאפו. הצוות בפרקליטות מחוז מרכז כלל את עו"ד מיכל מזור קולר, נתנאל בוג'ו, הילה כהן, דנה אלון ואוריה תוהמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully