וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה למבצע שומר החומות: כך ינסה חמאס להתגבר על מכשול הגדר בסבב הבא

16.6.2022 / 17:00

חצי שנה מאז השלמת המכשול סביב עזה, הכולל גדר ענקית וקיר בטון תת-קרקעי - הציג צה"ל את "תפיסת הביטחון" באזור: לכידת בזק של אנשי חמאס, ללא כוננות גורפת ביישובי העוטף. בינתיים, בחמאס עמלים על צליחת המכשול עם מצנחים ממונעים ופשיטה של עשרות מחבלים בגדר | תיעוד

בווידאו: תיעוד תקיפת מנהרה התקפית ובתוכה פעילי נוח'יבה במהלך מבצע שומר החומות/צילום: דו"צ

שנה אחרי מבצע שומר החומות, ובצה"ל ממשיכים להיערך לסבב הלחימה הבא מול חמאס שיכלול שלל אמצעי הגנה כחלק מהמכשול שהוקם לאורך גבול הרצועה. כעת, חודשים אחרי שהושלמה בניית המכשול, שכולל גדר בגובה שישה מטרים מעל פני הקרקע, קיר בטון תת-קרקעי עם חיישנים, מכשול ימי ועוד - בפיקוד הדרום טוענים כי הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה לשקם את יכולותיה בניסיון לצלוח את המכשול בסבב הבא.

בפיקוד הדרום לא פוסלים אפשרות כי כדי לנסות לחדור בעתיד את מערכי ההגנה של צה"ל, מחבלי חמאס ינסו לחצות את מרחב הגבול עם "בקאי", מצנח ממונע גלגלי, ובנוסף פשיטה של עשרות מחבלים שיתנפלו על הגדר.

ההכנות של צה"ל למלחמה בעזה. דובר צה"ל
הכנות של צה"ל למלחמה בעזה. אפריל 2022/דובר צה"ל

"השפעת המבצע, כמו גם הצעדים שננקטו אחריו עוד מורגשים ברצועת עזה, אך המתח גבוה והדריכות נמשכים", אמר מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני, והוסיף כי מחצית מפעילי הטרור במבצע סוכלו על ידי כוחות ההגנה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה!, הושמדו שתי מנהרות שבאמצעותן תכנן חמאס לחטוף חיילים בנוסף לעוד עשר מנהרות שהותקפו, מאה עמדות נ"ט שהושמדו, 60 יעדים מיוחדים (תצפיות ומפקדות) הושמדו, וסך הכל הותקפו 450 מטרות על ידי כוחות ההגנה.

מפקד פיקוד הדרום גם התייחס לסיום בניית המכשול לאורך כל רצועת עזה מעל ומתחת לפני הקרקע באופן שמשלב גדר כפולה שכולאת את החודרים מרצועת עזה ומאפשרת לכוחות הביטחון לבודד את המחבלים. זאת, בשונה מהתפיסה הקודמת שחייבה כוחות, לא בהכרח מאורגנים, להגיע לנקודת החדירה.

לדברי גורמים בצה"ל, שילוב הגדר הכפולה (הישנה והחדשה), הסנסורים המתריעים, החומה התת קרקעית, בניית צירים חדשים, שימוש ברחפנים ובכלי טיס לא מאוישים, מאפשרים לא להכניס יישובים שלמים בעוטף לכוננות בבתים. כעת, בהתאם לתפיסה ההגנה החדשה, יגיעו כוחות צה"ל לכל חדירה ודאית של מחבלים עם כוחות גדולים של שריון, נגמ"שים ולוחמים.

שנה למבצע ׳שומר החומות | גדר המערכת. דובר צה"ל
גדר המערכת בגבול רצועת עזה/דובר צה"ל

בנוסף לכך, שפע הסנסורים והאפליקציות החכמות של אוגדת עזה, מאפשרים להתריע אם לוחמי צה"ל מצויים בפני איום או חדירה של מחבלים. לפי הערכת גורמי צבא, האפליקציה בסלולר המוצפן של צה"ל תצמצם באופן קיצוני את מרחב הטעויות של מפקדים וחיילים שנכנסו לאזור לפני שהוסר האיום סמוך לגבול. בפיקוד הדרום מכנים זאת "בידוד מרחב דיגיטלי".

מעבר לכך, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני הסביר כי "התפיסה של אוגדת עזה בנויה על שכבות רבות ואיכותיות של הגנה הנותנת מענה לאיומים השונים מהרצועה. בארבע שנים האחרונות מערכת ההגנה זיהתה את ניסיונות החדירה מהרצועה. התפיסה המבצעית החדשה שינתה לחלוטין את ההתנהלות של כוחות צה"ל במרחב המכשול ברצועה, כך שננצל את יתרונותיו ונקטין את הזדמנויות האויב לפגיעה בכוחותינו".

יסודות תפיסת ההגנה נוסו במהלך מבצע שומר חומות והוגדרו על ידי מפקד פיקוד הדרום כהצלחה לאחר שהכוחות בשטח הצליחו למנוע חדירות מתחת לקרקע, מעל הקרקע, באוויר ובים. "במהלך 11 ימי מבצע שומר החומות הצלחנו לשבש ולדכא כמעט את כל הניסיונות ההתקפיים של ארגוני הטרור בכך ששינינו את משוואת ההגנה כפי שהייתה. לא חיכינו לפעילי הטרור שיגיעו לגבול כדי להילחם בהם, אלא צדנו אותם בכל פעם שהרימו את ראשם וניסו לפגוע באזרחנו ובכוחותינו", אמר אלוני.

פעילי חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021. רויטרס
פעילי חמאס ברצועת עזה/רויטרס

לצד זאת, מתגאים בפיקוד הדרום במבצע שומר חומות שהביא לירידה קיצונית בהיקף השיגורים לעבר עורף ישראל בשנה שאחרי המבצע. 297 בשנה שאחרי מבצע עופרת יצוקה, 14 רקטות אחרי מבצע עמוד ענן, 57 רקטות אחרי מבצע צוק איתן ו-11 רקטות אחרי מבצע שומר חומות.

"השפעת המבצע, כמו גם הצעדים שננקטו אחריו עוד מורגשים ברצועת עזה, אך המתח גבוה והדריכות נמשכת", המשיך אלוני. רצועת עזה תחת ממשלת חמאס עדיין נמצאת במבוי סתום כלכלי, מדיני ופוליטי. חמאס עדיין נתמך על ידי הרשות הפלסטינית, ומקבל ממנה תקציב שנתי של 128 מיליון דולר. 96% מהמים לא ראויים לשתייה, האבטלה מתקרבת ל-50%, ולפי הערכות במערכת הביטחון צפוי הגידול האוכלוסיה הפלסטינית להגיע בשנת 2035 ל-3.1 מיליון בני אדם.

לפי הערכות בצה"ל, היקף הנזק שנגרם במבצע שומר חומות לתשתיות ברצועת עזה נאמד ברבע מיליארד דולר. כיום עובדים בישראל 12 אלף פועלים, ובשבועות הקרובים צפוי המספר לעלות ל-15 אלף באישור שר הביטחון בני גנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully