עשן ולהבות עולים מעל בניין במהלך תקיפות אוויריות של צה"ל בעיר עזה. 17 במאי 2021. רויטרס
עשן ולהבות עולים מעל בניין במהלך תקיפות אוויריות של צה"ל בעיר עזה. 17 במאי 2021/רויטרס

חזרה לשומר החומות: הצצה ל"זרוע ההרס" של צה"ל בלב שטח האויב

עודכן לאחרונה: 28.5.2022 / 7:04

במהלך המבצע בשנה שעברה הצבא הרס תשעה בניינים רבי קומות ששימשו את חמאס. בצבא מגדירים אותם "מטרות עוצם". עם זאת, לפני תקיפה, קהילת המודיעין אוספת את כל המידע הנדרש, כדי לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע. "זו עבודת נמלים"

באחת מהערכות המצב בתום מבצע שומר החומות אחד מחיילי פיקוד הדרום הקליק על העכבר והראה את המצגת שסיכמה את הישגי המבצע. תשעה חלונות וידאו נפתחו זה לצד זה, בכל חלון נראה בניין פלסטיני, ובו תשתית טרור של חמאס, קורס והופך לענן אבק וערימת אבנים. בצה"ל קוראים למבנים האלה לפני תקיפה "מטרות עוצם". כשמם כן הם - מטרות שתקיפתן תהדהד בעוצמה.

הבניין הראשון לקרוס היה בניין "הנאדי" , יממה אחרי תחילת המבצע. מבנה בן 14 קומות בשימוש חמאס, שבו פעלו כדרך קבע משרדי המודיעין של הזרוע הצבאית בארגון הטרור ומפקדות המשמשות למחקר ופיתוח אמצעי לחימה שרובם הוגדרו על ידי הארגון כסודיים וקלפי הפתעה למבצע מול ישראל.
החיילים שצפו במצגת ידעו היטב כי יש משמעות רבה לבניין "הנאדי" בעיני הפלסטינים בעזה, שכן הוא נצפה כמעט מכל מקום בעיר וסמל לעוצמה נדל"נית פלסטינית. גורמי מודיעין סיפרו לאחרונה כי הציבור הפלסטיני לא שכח את המגדל שקרס וממשיך להצביע על אתר ההרס ולהגיד "המקום שבו היה בניין 'הנאדי'".

"זו עבודת נמלים של קהילת המודיעין. היא יכולה להתחיל מפיסת מידע באמ"ן או בשב"כ ואפילו מגורמים אחרים במערכת הביטחון שמובילה אל פעילות טרור בתוך המבנה שדורש הצבעה על הקומה הספציפית, חדר בתוך המבנה", הסביר גורם ביטחוני במילואים שהיה חלק מתהליך הפללה בעבר של יעדים ברצועת עזה לקראת המבצע. "כדי שהמטרה הזו תקבל את החותמת הסופית צריכות להיות הוכחות מוחצות וחותכות לפעילות הטרור. חלקו יתבסס על שיחות טלפון, חלקו מודיעין אנושי, חלקו מצילומים שונים ואפילו מודיעין גלוי".

בניין ״שורוק״ 12.05.2 | מבנה רב קומות אסטרטגי של ארגון הטרור חמאס. המבנה בן 14 קומות בדרום רצועת עזה, בו שכנו משרדי מודיעין צבאי של ארגון הטרור חמאס וכן תשתיות תקשורת ששימשו להעברת מסרים טקטיים-צבאיים על ידי ארגוני הטרור.. דובר צה"ל
מבנה שנהרס במבצע ושימש את המודיעין של חמאס/דובר צה"ל

אחרי איסוף המודיעין המדויק תעבור המטרה שרשרת אישורים כולל באגף המבצעים במטכ"ל, פיקוד דרום, הפרקליטות הצבאית ועד הרמטכ"ל. לאורך כל שרשרת הבדיקות מה שיעמוד לנגד הקצינים תהיה פעילות הטרור במבנה. לאחר מכן מתחיל השלב הרגיש שבו כל ס"מ הוא קריטי: תכנון המטרות והפעלת הכוח לתקיפה על ידי אנשי המטה המבצעי בחיל האוויר. לכל מטרה מאפיינים ייחודיים שדורשים תשומת לב - כשמעל הכול מזעור הנזק הסביבתי ודיוק בפגיעה. לדברי הגורם הביטחוני, "טעות אחת וזה אירוע בסדר גודל".

בקהילת המודיעין מתגאים בשיטת התקיפה ובאופן שבו נמנעים מלפגוע באזרחים. אחרי תהליך הפללת המטרה והאישורים, מתחילה העבודה של חיילי היחידה לחקר ביצועים בחיל האוויר שבוחנים בסיוע מומחים של יחידה 9900 את המבנה, פורטים אותו לחלקים קטנים ובוחרים את האופן והשיטה שמטוסי חיל האוויר יתקפו אותו כדי למנוע פגיעה בסביבה וליצור תהליך הנדסי שיביא לקריסת המבנה לתוך עצמו ולא אל הצדדים. התכנון כולל בחירת החימושים, אופן השיגור או ההטלה של הטילים והפצצות והנקודות במבנה שייפגעו. גורמי ביטחון הדגישו כי תשעת הבניינים במבצע שומר חומות קרסו בהתאם לתכנון בזכות רמה גבוהה של חקר ביצועים בסיוע מומחים. עוד הודגש כי התיאום עם הטייסים היווה נדבך חשוב נוסף, וזאת בזכות מפקד מרכז האש בפיקוד דרום, אל"מ ר', שידע היטב כמפקד טייסת קרב לשעבר איזה מידע צריכים הטייסים, כדי לדייק את מטרות התקיפה. כל אחת מהן יכולה הייתה לסבך את צה"ל בפרט ואת מדינת ישראל בכלל לו היו פוגעים באזרחים פלסטינים שלא מעורבים בטרור.

בהמשך, על בסיס האסטרטגיה שהגה הרמטכ"ל אביב כוכבי, שכללה הגברת קצב תקיפת המטרות מדי יום, הוחלט לתקוף באותו היום מבנה רב קומות נוסף. הפעם זה היה בניין "ג'והרה" המפורסם, מבנה ותיק בשימוש ארגון חמאס בשכונת רימאל בצפון רצועת עזה הנחשבת לשכונה יוקרתית שבה מתגוררים עשירי הרצועה, ומקורבים לשלטון. לאורך השנים היא הייתה מוגנת מפני תקיפות מאחר וראשי הפת"ח ודיפלומטים מתגוררים בה, אבל המודיעין הישראלי הצביע כי בתוך המבנה הגבוה נמצאים מטה המודיעין של חמאס, מפקדה שמשמשת לתכנון והכוונה של פיגועים ביהודה ושומרון, ומחלקת ההסברה שאחראית בין היתר על הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל. התקיפה יצאה לדרך והסתיימה ללא נפגעים וללא נזק לסביבה.

הרס בעזה לאחר תקיפת חיל האוויר. ללא, תמונות גולשים
מבנה שנהרס בתקיפת צה"ל/תמונות גולשים, ללא

למחרת תקף חיל האוויר את בניין "שורוק", מבנה בן 14 קומות, מוגדר כאסטרטגי עבור חמאס בדרום רצועת עזה. בבניין רחב הידיים שכנו משרדי מודיעין צבאי של חמאס ותשתיות תקשורת ששימשו להעברת מסרים טקטיים-צבאיים ותיאומים בין ארגוני הטרור בעזה. לפני התקיפה ישבו אנשי שב"כ מיומנים, שמכירים את הרצועה ככף ידם, בחדר קטן במרכז האש של פיקוד דרום, סביב אשנבים עם אוזניות ומכשירי טלפונים ומחשבים. בקור רוח ובשקט, ללא התלהמות, ביקשו בערבית מהיושבים במבנה לצאת ממנו בדחיפות, כי צה"ל עומד לתקוף אותו. לאחר מכן הופעלה כריזה, ובסוף השתמשו בשיטת "הקש בגג" - ירי מקלעים של מסוק קרב על דופן המבנה מבלי לפגוע באף אחד ורק כדי להרתיע. "עובדתית אף אדם לא נהרג כתוצאה מתקיפת המבנים, מאחר וצה"ל מחמיר עם עצמו ומפנה גם את האזרחים בסביבה הקרובה לבניין. זה תהליך עם הרבה סבלנות", הסביר קצין במילואים בפיקוד הדרום.

בצה"ל המתינו יומיים ולבסוף החליטו על תקיפה של בניין נוסף. הפעם היה זה הבניין שבו נמצא סניף של בנק הייצור הפלסטיני המשמש את חמאס בצפון רצועת עזה. לדברי גורמי צבא, "התקיפה פגעה בהתנהלותו הכספית של חמאס, שכן הסניף היווה כלי לניהול תזרים המזומנים השוטף של ארגון הטרור והזרוע הצבאית". עוד באותו היום, כששקע האבק, נפוצו ברצועת עזה תמונות של פעילי החמאס מטפסים על ההריסות בניסיונות להציל את מערכת המחשבים של המערכת הבנקאית במטרה לשחזר מאגרי הנתונים.

בהתאם למידע שהמשיך לזרום לאמ"ן ומשם למרכז האש בפיקוד הדרום, פעילי חמאס הפעילו אמצעים בתחום הספקטרום האקלטרומגנטי מבניין "אלג'לאא" במטרה לשבש את המערכות של צה"ל. גורמי ביטחון אמרו לאחרונה לוואלה!, כי חמאס לא היה קרוב לשבש את מערכת כיפת ברזל ולא את מערכות הפיקוד והשליטה, אבל ניסה לעשות זאת. לצד פעילות זו, הסבירו קצינים בכירים בצה"ל, נמצאו במבנה נכסים של מודיעין הזרוע הצבאית של חמאס, והבניין אף שימש את הג'יהאד האסלאמי. לדברי גורמי צבא רשמיים, "בבניין ישבה יחידת המחקר והפיתוח של המודיעין הצבאי בחמאס שהייתה האחראית, בין היתר, למספר פעולות חבלניות שבוצעו נגד מדינת ישראל. היחידה הייתה מורכבת באותם ימים ממוקדי ידע שהיו נכס ייחודי לארגון הטרור, עשו שימוש בציוד טכנולוגי מתקדם נגד מערכות הנשק של ישראל. היחידה השתמשה ביכולות אלו נגד ישראל במספר אירועים כדי לנסות לחבל ולשבש את פעולות צה"ל והאזרחים שבמרחב שסמוך לעזה".

בניין ״ג׳והרה״  11.05.21 | מבנה בשימוש ארגון הטרור חמאס בשכונת רימאל בצפון רצועת עזה. במבנה נמצאים מטה המודיעין, מטה הגדה, מחלקת ההסברה וחטיבת עזה של ארגון החמאס.. דובר צה"ל
בניין ג'והרה, שנהרס בתקיפת צה"ל בשומר החומות/דובר צה"ל

עם זאת, בצה"ל לא לקחו בחשבון דבר אחד - את העובדה שהיה לבניין עוד כינוי, "בניין AP", מאחר ובו הייתה ממוקמת סוכנות הידיעות האמריקנית הוותיקה וכלי תקשורת נוספים. תקיפת רב הקומות הצטיירה כפגיעה בחופש הביטוי ואיום ישיר על עיתונאים שמסקרים את המבצע. ההד התקשורתי היה נרחב וכלל ביקורת חריפה מצד גורמי ממשל בארצות הברית. גורמים בכירים בצה"ל התבצרו בעמדתם, ולאחר שהבהירו מה ידע צה"ל על פעילות הטרור בבניין הרבה לפני התקיפה.

גל הביקורת נגד צה"ל התגבר וחייב עיסוק של הדרג המדיני בסוגיה, כדי להבהיר את עמדת הצבא ותהליך הפללת הבניין שהחל הרבה לפני המבצע. לאחרונה אמרו גורמי ביטחון כי בשיחות העבודה עם האמריקנים מאז המבצע לא עלתה ולו פנייה רשמית בנושא ולא ביקורת כלפי הפגיעה בניין, מאחר והמודיעין בנושא לא הותיר מקום לספק על הפעילות של חמאס בבניין. גורמי מודיעין אמרו לוואלה! כי בניגוד לסיקור התקשורתי של תקיפת הבניין, הציבור הפלסטיני התייחס הרבה יותר לקריסת בניין "הנאדי", ולא לבניין "אלג'ללא". יחד עם זאת, הביקורת כפתה על צה"ל תהליך נוסף כלקח, שכלל הצגת תיק תקשורתי מסודר במסגרת הסברה בזירה הבינלאומית ובפני התקשורת הישראלית על כל תקיפת מטרת עוצם.

יום למחרת החליט הרמטכ"ל לבצע תקיפת מגדל נוסף. במקרה זה הותקף בניין "אנס אבו מלאכ", שלטענת אגף המודיעין של צה"ל, פעלו מתוכו צוותי מודיעין של חמאס. ארגון הטרור התחנן להפסקת אש ושלח לישראל שליחים ממצרים וקטאר, כולל מאזורים נוספים, כדי שיכפו על צה"ל הפסקת אש או לפחות שיפסיקו לתקוף בניינים. כוכבי המליץ לדרג המדיני להמשיך ולהגביר את קצב התקיפות נגד תשתיות צבאיות - וכך היה. ארבעה ימים לפני תום המבצע בדיעבד החל שלב הבלימה עם תקיפת בניין "ההקדשים", ובו החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים בחמאס בשכונת רימאל שבצפון רצועת עזה. שוב השכונה היוקרתית ברצועה הפכה ממקלט למטרה.

בצה"ל הפנימו את הלקח, לאחר הריסת "בניין AP". על כן, הופץ מידע לכלי התקשורת במסגרת הסברה של הפעולה. "החמ"ל מהווה תשתית טרור מרכזית של החמאס, ממנו פעלו פעילי המודיעין הצבאי של הארגון", נכתב בהודעת הצבא לכלי התקשורת.

בניין "ההקדשים"  17.05.21
החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס בשכונת רימאל, בצפון רצועת עזה. החמ"ל מהווה תשתית טרור מרכזית של החמאס, ממנו פעלו פעילי המודיעין הצבאי של הארגון.. דובר צה"ל
בניין "ההקדשים" שנהרס במבצע/דובר צה"ל

אך המבצע לא הסתיים והרמטכ"ל הנחה להציג לו עוד מטרות עוצם לאישור בזמן שהדרג המדיני עסוק בתכנון הפסקת אש בתנאים נוחים לישראל. מוצאי השבת עמדה בפתח וברקע גברו הקולות ברצועת עזה להפסקת אש. במקביל, המודיעין העריך כי חמאס מתכנן לירות מטח סיום של רקטות לעבר העורף הישראלי. לדברי גורמי ביטחון, לאחר הערכת מצב עם שר הביטחון בני גנץ, הוחלט להיענות לבקשת הפסקת אש, אך במקביל להודיע לחמאס כי במידה וישגר רקטות כאקורד סיום וסימן לניצחון, יתקוף חיל האוויר שלושה בניינים נוספים. בחמאס הפנימו את האיום הישראלי על רקע תקיפת תשעת הבניינים, נמנעו ממטח סיום של רקטות לעבר העורף הישראלי, ובכך חזרה חוברת עם מטרות העוצם למגירה - אבל לא לתמיד.

ארגוני הטרור למדו את עקרונות רוח צה"ל ודיני הלחימה, וממשיכים לאתגר אותם באמצעות ניצול ציני של האוכלוסיה הפלסטינית ברצועת עזה כולל שילוב מפקדות ובניית תשתיות לצד בתי חולים, מרפאות, גני ילדים ואזורים רגישים אחרים. גורמי צבא אמרו השבוע כי בנייני העוצם שהותקפו במבצע חושפים איך פעילי הטרור בעזה עובדים באותו בניין יחד עם אזרחים חפים מפשע, לעיתים עם אנשי ממשל או תקשורת. בחלק מהפעמים, הבלתי מעורבים כלל לא ידעו על פעולות הטרור שמבוצעות במבנה.

בסיכום מבצע שומר חומות שהוצג בפורום סגור לבכירי הפיקוד הבכיר בצה"ל, הצביעו כלל גורמי המודיעין כי תקיפת בנייני העוצם הביאו למספר השלכות. הראשונה היא תחושת החשיפה. לאחר שהמודיעין הישראלי הצליח לפצח מה קורה מבעד לקירות הבטון, בעלי בניינים פלסטינים פוחדים להשכיר מבנים לחמאס, ואנשים עסקים חוששים לעבוד לידם. פרט לכך, טענו גורמי ביטחון השבוע כי להרס הבניין יש גם מימד של השפלה עבור חמאס כריבון שלא מצליח לשמור על נכסיו, זאת לצד המחשה כי המלחמה בין הצדדים היא לא באמת שוות ערך.

"אין צבא בעולם שהיה מפנה את הבניינים הללו קודם לתקיפה. לא בכדי אין הרוגים בשום מבנה. אין נזק אגבי. זה מאמץ מתמשך שמובל על ידי חוקרים ומפענחים, ואנשי חטיבת המחקר באמ"ן בשיתוף כל זרועות המטכ"ל ופיקוד דרום.עובדים על זה יום יום בשגרה כדי שלמקבלי ההחלטות בצה"ל יהיו את כל הכלים", אמר גורם ביטחוני. כשנשאל אם בנק המטרות כבר התמלא השיב כי "הבנק עולה על גדותיו - אנחנו במכפלות ביחס לשומר החומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully