וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה הפקר: הפשיעה החקלאית מרימה את ראשה, והמגדלים נותרים חסרי אונים

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 9:08

כשבחרו להיות חקלאים, בעלי השדות לא חשבו שחלק ניכר מעבודתם יהיה מניעת גניבות ופשעים חקלאיים - מהם הם סובלים בממוצע 7 פעמים בשנה. כעת הם נאלצים להתמודד עם אובדן סחורה נרחב - ובה בעת לשלם לשומר בכדי לצמצם את הנזק. "אף אחד לא עושה כלום" | פרויקט מיוחד, חלק א'

בווידאו: הפשיעה החקלאית מתעצמת: "נזקים עצומים"/צילום: שאול חפץ

את השבת האחרונה נאלץ שאול חפץ ממושב ניצני עוז שבשרון להקדיש למרדפים אחרי גנבים שהגיעו לשדותיו כדי לגנוב שחת. "לפני שאני מספיק לכבוש את השחת לחבילות, הם באים עם מכוניות וקילשונים, מעמיסים ובורחים", סיפר חפץ. הוא הצליח לתפוס את העבריינים והזמין למקום כוח משטרה שעצר את החשודים לחקירה. לדבריו הם כבר שוחררו לבתיהם והוא לא יתפלא אם יפגוש אותם שוב בשדותיו.

אביו של חפץ הוא ממקימי המושב, שהוקם כהיאחזות נח"ל ב-1951. שאול נולד במושב לפני 52 שנה והמשיך את דרכו של אביו כחקלאי. לדבריו מאז ימיו הראשונים של המושב חוו החקלאים מקרי פשיעה חקלאית, בעיקר גניבות, הצתות ועליית עדרי בקר וצאן על השדות. בשנים האחרונות עיקר הנזקים נגרמים על ידי נהגי טרקטורונים שרומסים את השדות לאחר שהחלו לנבוט.

הוא מספר כי אנשי ארגון השומר החדש מסייעים לו בשמירה על השדות. "הם מאפשרים לי לישון כמה שעות בלילה", כדבריו. "אני בן 52 ומה שאני יודע לעשות זה לגדל שחת, אני לא יודע משהו אחר. למרות שקשה ולמרות ההתמודדות עם הפגיעות, אני לא אעזוב את השדות שלי ואמשיך להילחם בעבריינים. אדם צריך להיות מחובר לאדמתו", אמר.

רועה שעלה עם עדר צאן על השדה של חפץ. שאול חפץ, אתר רשמי
רועה ועדר הצאן שלו בסיור על שדה בניצני עוז/אתר רשמי, שאול חפץ

כבר שנים שהפשיעה החקלאית גורמת לנזקים של עשרות אלפי שקלים לכל חקלאי. חלקם מציבים שומרים, חלקם עושים פטרולים בלילות רק כדי לוודא שהסחורה שעלייה עמלו לא נגנבת. לא מדובר רק בגניבות אלא בנזקים עצומים. כעת, לחקלאים נמאס.

ערן רז הוא בעל חוות ננה ולוחם בסיירת מטכ"ל לשעבר שלפני כמה שנים הקים חווה בסמוך למצפה רמון. "אני מתעסק בכרם בחווה מצפה רמון משנת 2007. יש בקרים שאתה מתעורר ומגלה שפורצים ושוברים. אנחנו נמצאים על ציר הברחות. גנבים שוברים את העמדות. כל בוקר אתה קם בנזק של אלפי שקלים".

לדבריו, הגניבות מגיעות בגלים. "במצטבר מדובר במאות אלפי שקלים לאורך השנים. בשנים האחרונות מגדלי גראס גונבים לנו את מכלי מים. מתסכל מאוד כל הסיפור. יש פה קלות בלתי נסבלת שהם פוגעים בנו בלי מענה של המדינה"

לפי דוח של ארגון השומר החדש שמטפל ומנסה לעזור לחקלאים עולה כי בשנת 2021 נמצאת הפשיעה החקלאית בעלייה. לפיו, בשנת 2021 התרחשו 2,719 אירועי פשיעה חקלאית, בהשוואה ל-2,172 אירועים שהתרחשו בשנת 2020. כלומר, עלייה של 20% במספר האירועים השנתיים. משק חקלאי סבל בממוצע מ-6.6 אירועי פשיעה חקלאית במהלך השנה. הנזק השנתי הממוצע למשק חקלאי הוא 74,016 שקלים.

עוד בוואלה!

"כדי להסביר מה הם רוצים, בהתחלה מציתים טרקטור": החקלאים בצפון סובלים מדמי החסות

לכתבה המלאה
מכונית עם עגלה שחשודים העמיסו בחציר, בשדה של חפץ. שאול חפץ, אתר רשמי
חציר שנגנב בידי פושעים חקלאיים במושב ניצני עוז/אתר רשמי, שאול חפץ

ב', מגדל מהדרום, סיפר כיצד בשנים האחרונות נגנבו לו סחורות במאות אלפי שקלים. "היו מגיעים לשדות כל סוף שבוע, ובלילות נכנסים וקוטפים לי בכמיות מסחריות. בעצם גונבים לי את מה שאני מגדל. בשנה האחרונה אני שם שומר כדי שלא יגנבו לי. לפני חמש שנים הייתי מתלונן במשטרה, עכשיו כבר לא. כולם יודעים מי גונב לנו ואף אחד לא עושה כלום".

ד', מגדל באזור מערב הנגב, אמר כי גם הוא סובל מגניבה בכמויות גדולות. "נכנסים לי לחממות ופשוט ממלאים שקיות של עגבניות. מדובר בטונות של סחורה שאני מגדל כל השנה. מדובר בנזקים של כסף של עשרות אלפים בשנה. הצבתי שומר בשנתיים האחרונים. אני בעצמי לפעמים באמצע הלילה עושה פטרולים וישן בשטח למרות השומר. הבאתי שומר שאני משלם לו כל חודש אלפי שקלים בגלל פשיעה חקלאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully