וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקות בין המדינות לא נפתרו: המסעות הקרובים לפולין בוטלו

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 21:28

ביטול המסעות מגיע בעקבות חילוקי דעות בין המדינות, לאחר דרישת פולין שאנשי שב"כ לא יישאו נשק בשטח המדינה. המשרד הודיע כי תחילה יבוטלו המשלחות של תקופת הקיץ. לקראת מועדי המשלחות הבאים, יבצע המשרד בחינה של המצב ויעדכן בהתאם

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

לאחר שנתיים בהם לא התקיימו מסעות בני הנוער לפולין בעקבות מגיפת הקורונה, משרד החינוך הודיע היום (שלישי) על הקפאת המסעות. זאת, בעקבות חוסר הסכמה עם פולין בנושא דרישות האבטחה. המשרד הודיע כי תחילה יוקפאו המסעות של תקופת הקיץ.

ממשרד החינוך נמסר כי פעל רבות כדי לקיים את יציאתן של משלחות בני הנוער לפולין, אולם "ישנן סוגיות שעדיין לא באו על פיתרונן. מדובר בסוגיות שאינן תלויות במשרד ושלא נמצא להן פיתרון". בכך, מתייחס המשרד לחילוקי הדעות עם פולין בעניין האבטחה במסע, לאחר דרישת פולין שלא לאשר באופן גורף לאנשי שב"כ המאבטחים את התלמידים לשאת נשק בשטח המדינה.

"לאחר בחינת הדברים עם הגורמים המוסמכים במדינה, הוחלט כי לעת עתה תוקפא פעילות משלחות בני הנוער לפולין, בשלב הראשון למשך תקופת הקיץ", מסר המשרד והוסיף כי, "מועד זה משלחות בני הנוער לפולין מבוטלות, ומסגרות החינך אינן רשאיות לקיימן". עוד הוסיף המשרד כי לקראת המועד הבא של המשלחות, ציעשה בחינה מחודשת של המצב, ותינתן הודעה מעודכנת בנושא.

משלחות נוער למחנות הריכוז וההשמדה בפולין. 18 בינואר 2016. AP
"ישנן סוגיות שעדיין לא באו על פיתרונן", תלמידים במשלחת לפולין/AP

כמו כן, גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי מוקדם יותר התעוררה מחלוקת נוספת מול פולין, בעניין התוכן הלימודי במסע. הגורמים מסרו כי הפולנים ככל הנראה רצו להשפיע על תוכן המסעות, אך בעניין זה הושגה פשרה בין הצדדים.

מסעות בני הנוער לפולין נתפשת כפעילות מרכזית במערכת החינוך בישראל סביב הוראת השואה. המסעות לפולין הפכו לאחת התופעות החשובות בעיצובו של זיכרון השואה בסוף המאה ה-20, וסביבם התפתח דיון ציבורי ואקדמי נרחב שמהווה חלק מדיון רחב עוד יותר, על עיצוב זכר השואה בחברה הישראלית בכלל.

מוקדם יותר השנה, בחודש מרץ, החליט צה"ל לבטל את משלחות אנשי הקבע לפולין, ובמקום זאת יצאו המשלחות, במסגרת תוכנית "עדים במדים", לליטא. מדובר במיזם שהחל בתקופתו של אלוף (מיל') ח"כ אלעזר שטרן כקצין חינוך ראשי ובמהלך השנים הוציא צה"ל מאות רבות של משלחות לפולין. במשלחות השתתפו משרתי קבע, חניכים בקורסי פיקוד שונים, אזרחים עובדי צה"ל ואנשי מילואים, והן לוו בידי מדריכים מיד ושם.

משרד החוץ מסר בתגובה: "משרד החוץ ממשיך בשיח עם הרשויות הפולניות, במטרה להגיע לפתרון סביב הסוגיות השונות הקשורות ליציאת המשלחות, לאור החשיבות שמשרד החוץ מייחס לזכר השואה ובמסגרת זו למשלחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully