וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון: "השיח הציבורי מידרדר למקומות מסוכנים והבשיל עד כדי קריאות פגיעה בשופטים"

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 18:33

חיות גינתה בכנס לשכת עורכי הדין את ההתקפות על מערכת המשפט. לדבריה, השופטים לא מקלים בעונשים למפגעים, והשיח כלפי המערכת מקצין ונבנה על ספקולציות. פרקליט המדינה אייסמן התייחס בהופעת הבוכרה שלו לירידה באמון הציבור במערכת המשפט: "עלינו לקחת אחריות על תקלות"

בווידאו: נשיאת העליון אומרת שהשיח הציבורי מידרדר למקומות מסוכנים והבשיל עד כדי קריאות פגיעה בשופטים/צילום: תקשורת לשכת עורכי הדין

בכירי מערכת משפט התכנסו הבוקר (שני) לפתיחת הכנס ה-21 של לשכת עורכי הדין באילת. בין המשתתפים נכחו נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים גדעון סער, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, פרקליט המדינה עמית איסמן, המפכ"ל קובי שבתאי, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי והפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי.

חיות גינתה את ההתקפות על מערכת המשפט, ואמרה כי "גם כשמושמעת ביקורת, ניתן לצפות כי השיח יהיה ממלכתי ומכבד. לצערי, השיח הציבורי היום וההצעות השונות הנשמעות חדשות לבקרים, מדרדרים למקומות שלא הכרנו, ואני מרשה לעצמי לומר כי מדובר במקומות מסוכנים ביותר - אותו שיח אף הבשיל בתקופה האחרונה לכדי השתלחויות ברשות השופטת ובשופטיה, ולקריאות בוטות לפגוע בהם ולהחלישם באמצעים יצירתיים כאלו ואחרים".

עוד אמרה חיות "בעת הנוכחית הגישה הממלכתית, הדיאלוג ולקיחת האחריות פינו את מקומם לשיח לעומתי שהולך ומקצין, אשר נבנה בתוך תיבת תהודה של הצהרות בלתי מבוססות, ספקולציות ואינפורמציה ונתונים מגמתיים".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס לשכת עורכי הדין, אילת, 23 במאי 2022. תקשורת לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"השיח הציבורי מידרדר". חיות/אתר רשמי, תקשורת לשכת עורכי הדין

חיות התייחסה גם לפרסומים על עונשים מקלים מצד שופטים. "בניגוד לכותרות רעשניות אשר מעת לעת מוצאות את דרכן לתקשורת ואל הרשתות החברתיות, שופטי ישראל אינם מקלים בעונשם של מפגעים ואף לא בעונשם של עברייני נשק", הסבירה. "מדיניות הענישה, עם כל חשיבותה, היא לבדה אינה יכולה לתת מענה אפקטיבי לסוגיית הביטחון האישי ולתופעות החמורות שעמן מתמודדת החברה הישראלית בהקשר זה, ובהן, אלימות על מופעיה השונים, לרבות אלימות כלפי נשים, מעשי רצח ועבירות נשק".

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הופיעה לראשונה בכנס, והתייחסה לכך שהיא משלימה 100 ימים ראשונים בתפקיד. בהרב-מיארה ציינה כי היא עדיין לומדת את המערכת והתפקיד, אך אמרה כי "לעמדתי, הנושא הבוער ביותר שעלינו לטפל בו הוא סוגיית אמון הציבור במערך השירות המשפטי הציבורי. קיומו של פער בין איכות השירות הציבורי המשפטי, תרומתו להגשמת מדיניות הממשלה ולשמירה על זכויות וביטחון הפרט לבין מידת האמון בנו - מטריד".

עוד בוואלה!

שופט מוסלמי ראשון לעליון: 82 שופטים הושבעו אמונים למדינת ישראל

לכתבה המלאה
אבי חימי בכנס לשכת עורכי הדין, אילת, 23 במאי 2022. תקשורת לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"לא נראה שום 'D9' שועט לעבר העליון". חימי/אתר רשמי, תקשורת לשכת עורכי הדין

פרקליט המדינה עמית אייסמן, שעבורו זו גם הופעת בכורה, התייחס לירידה באמון הציבור במערכת המשפט, ורמז לתקלות בתיקי האלפים וזדורוב. "אפשר כמובן להאשים תיק כזה או אחר בירידה באמון הציבור או בהתנהלות המערכת במקרה כזה או אחר, אך לטעמי הדברים מורכבים יותר", אמר אייסמן,"מהצד האחד תקלות של המערכת אשר גוררות, ביקורת מוצדקת ועניינית, ומהצד השני ביקורת מגמתית ולא עניינית על המערכת והחלטותיה".

עוד הוסיף פרקליט המדינה כי "כשקורות תקלות, והן קורות, עלינו לדעת להודות בכך שארעה תקלה, לקבל עליה אחריות, לבחון מה גרם לאותה התקלה, לראות כיצד מונעים תקלות דומות בעתיד ולתת ככל הניתן דין וחשבון לציבור על הדברים. ביחס לביקורת המגמתית והלא עניינית, המצב מורכב יותר".

עמית אייסמן בטקס הפרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט, 1 בפברואר 2022. קונטקט, צילום מסך
"כשקורות תקלות, עלינו לדעת להודות בכך", אייסמן/צילום מסך, קונטקט

הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, התייחסה לבדיקת נסיבות מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנהרגה במהלך הקרב שהתפתח בג'נין ב-11 במאי. הפצ"רית ציינה שצה"ל עושה כל מאמץ לתחקר את נסיבות האירוע ולהבין כיצד נפגעה אבו-עאקלה. בהקשר זה צוין, שבהיעדר אפשרות לבדוק את הקליע, המוחזק בידי הרשות הפלסטינית, נותר ספק באשר לנסיבות המוות.

עוד הבהירה כי אבו-עאקלה נפגעה במהלך קרב יריות, במהלכו נורו לעבר כוח צה"ל מאות קליעים ממספר מוקדים. "בנסיבות אלה לא קם חשד מידי לביצוע עבירה פלילית, ובהתאם ההחלטה הסופית בעניין פתיחת חקירה תתקבל רק לאחר בירור של עובדות המקרה באמצעות תחקיר מבצעי ועל-פי כלל המידע הקיים ביחס למקרה" אמרה תומר-ירושלמי.

יו"ר לשכת עורכי הדין יצא להגנת מערכת המשפט מול ההתקפות עליה, והתייחס לפרסום בוואלה! על דבריו של ח"כ יצחק פינדרוס. "לעולם לא נראה שום 'D9' שועט לעבר בית המשפט העליון", אמר חימי. "אבל למי שחולמים, או יש לומר הוזים להתניע מהלך שכזה, אני אומר בקול ברור - לפני שתגיעו לבניין בית המשפט, תצטרכו לעבור אותנו, שומרי הסף, ואותי תפגשו בראשם. מה שמצער אותי יותר מכל, שאי אפשר לומר על אמירה אומללה כזו שהיא חסרת תקדים. הקווים האדומים נחצו מזמן".

שבתאי: נאפשר חופש פולחן לכולם

המפכ"ל רב ניצב יעקב שבתאי התייחס לנתוני המשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית, לאישור המשטרה לקיום מצעד הדגלים על פי המסורת ארוכת השנים והתייחסות לפרשת NSO ולצורך של משטרת ישראל בהחזרת יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות.

"במאבק בפשיעה החמורה, זו שהשתוללה כאן ברחבות הערים והיישובים הערבים, אנו עם הישגים חסרי תקדים אל מול השנה שעברה", אמר. "אנו עם עלייה של 42 אחוזים במספר העצורים בחשד לירי ועלייה של 15 אחוזים בכתבי האישום בגין עבירות נשק. לצד העליות במגוון תחומים, שאת חלקן מניתי, יש נתון אחד שמוכיח יותר מכל את המאמץ הגדול שאנו עושים למיגור הפשיעה בחברה הערבית, והוא עלייה של 47 אחוזים במספר כלי הנשק שתפסנו מתחילת השנה. 898 כלי נשק שנתפסו מתחילת השנה, כאשר כל אחד מהם היה עלול לגרום לפחות לקורבן אחד של רצח אותו מנענו, ואתם יכולים לעשות את המכפלות בעצמכם. הציבור הערבי בישראל מרגיש היום, יותר מאי פעם, את משטרת ישראל ברחובות ובכבישים למען ביטחונו האישי שהולך ומשתפר".

המפכ"ל הוסיף כי אל מול הנתונים הללו, "המשטרה ממשיכה בכל הכוח עם מערך המודיעין, החקירות, המבצעים, התחנות, מג"ב והיחידות המיוחדות. לא נוריד את הרגל מהגז כשמדובר במיגור הפשיעה - קלה כחמורה. גם בעבירות הסד"ח אנו רושמים עלייה של 13 אחוזים במספר התיקים שפתחנו, ועלייה משמעותית של 90 אחוזים בכמות כתבי האישום בגין סד"ח. זאת אחת העבירות הקשות עליה הכרזנו מלחמת חורמה. הנתונים הללו, לצד נתונים אחרים של עשיית המשטרה, מעידים יותר מכל על הפעולות שאנו עושים לחיזוק המשילות בכל הגזרות ובכל המגזרים".

שבתאי הוסיף כי "זו אותה המשילות שהביאה את המשטרה להמליץ בפני הדרג המדיני על קיום מצעד הדגלים על פי המסורת ארוכת השנים. משטרת ישראל תאפשר לכולם, אבל לכולם, את חופש הפולחן, המחאה והביטוי. זו תפקידה של משטרה במדינה שמקדשת את ערכי החופש והדמוקרטיה. לצד כל אלה אסור לנו לתת למה שהחל כעובדה מוגמרת ונשאר רק כותרת שגויה בעיתון, להצר את צעדינו. משטרת ישראל חייבת כלים טכנולוגיים מתקדמים בכדי לספק את מה שנשבענו עבורו כשוטרים - והוא גילוי עבירות, מניעתן, אכיפת החוק, ומעצר עבריינים. בעידן הנוכחי ללא הכלים הללו אנו כעיוורים בהמון המון תחומים. החזרת היכולות הללו למשטרת ישראל לצד פיקוח ובקרה, הם הכרחיים תמיד, ובוודאי שבעת הזו שבה אנו מבקשים להגביר את פעילותנו מול עבריינים שהופכים ליותר ויותר מתוחכמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully