וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שנות מאסר נוספות למחבלים שברחו מכלא גלבוע: "שיתקו חלק מהמדינה"

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 13:35

בית המשפט גזר את דינם של חמישה מששת הבורחים, בהם זכריא זביידי, והטיל על האסירים שסייעו להם בכך ארבע שנות מאסר וקנס בסך 2,000 שקלים. משפטו של אחד מהבורחים, שכפר באשמתו, יימשך. השופטת: מדובר בבריחה שלא הייתה כמוה, לא ניתן להתעלם מהפגיעה בביטחון הציבור

בווידאו: גזר הדין לששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע/צילום: שלומי גבאי ומערכת וואלה!

בית משפט השלום בנצרת גזר היום (ראשון) על האסירים הנמלטים מכלא גלבוע עונש מאסר של חמש שנים וקנס של 5,000 שקלים בגין בריחתם מכלא גלבוע ב-5 בספטמבר 2021. על הסייענים לבריחה נגזר מאסר של ארבע שנים וקנס בסך 2,000 שקלים.

משפטו של אחד מהאסירים הביטחוניים יימשך לאחר שלא הודה בבריחה, בניגוד לשאר. אחד הנמלטים, זכריא זביידי בן ה-46, עצור עד תום ההליכים בתיק אחר, המתנהל יותר משלוש שנים בבית המשפט הצבאי ביהודה, בגין כמה מקרי רצח, ירי וחברות בארגון פת"ח.

גזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. יואב איתיאל
הדיון בבית משפט השלום בנצרת, היום/יואב איתיאל

השופטת כתבה בגזר הדין כי מדובר בבריחה שלא הייתה כמותה. "מעורבים בה אסירים רבים לאחר פעולות הכנה מדוקדקות", ציינה. "לא ניתן להתעלם מהנזק הציבורי ושיתוק חלק מהמדינה מהפגיעה בביטחון הציבור. הענישה צריכה לתת מענה לכל אלה. המחוקק לא מבחין בין מסייע למתכנן עיקרי. כל מי שעזר ולא מנע ראוי לעונש דומה".

כתב האישום הוגש נגד 11 אסירים - ששת הבורחים ועוד חמישה שסייעו להם לקראת הבריחה - כולם מאזור ג'נין. למעט אחד מהם, נשפטו כולם למאסרי עולם בגין עבירות רצח בפיגועים.

כלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא, פלאש 90
"בריחה שלא הייתה כמוה". כלא גלבוע/פלאש 90, ללא

במהלך המשפט כולם הודו בבריחה, למעט אותו אחד - קצי מרעי בן ה-22, שנשפט לשנה וחצי והיה אמור כבר להשתחרר ממאסרו אלמלא הבריחה. הוא כופר בעבירה המיוחסת לו, ומשפטו יימשך. הבריחה התרחשה לאחר שמרעי הועבר מכלא גלבוע לכלא קציעות שבדרום. הוא הודה שלפני המעבר סייע לנמלטים, אך טען כי עשה זאת בעל כורחו. "הוא לא יכול היה להתנגד לסובבים אותו - אנשים שהיו בחדר", טען עו"ד רסלאן מחאג'נה המייצג אותו. "אדם סביר במקומו לא יכול היה לפעול אחרת".

ועדת הבדיקה הממשלתית שמונתה לחקור את המחדל סיימה את שלב שמיעת העדויות הראשון. לנוכח הראיות שנאספו, הוועדה החליטה בחודש שעבר להזהיר ארבעה בעלי תפקידים בשב"ס: נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, סגן הנציבה ומפקד אגף הביטחון והמבצעים גונדר מוני ביטן, מפקד מחוז צפון גונדר אריק יעקב, ומפקד בית הסוהר גלבוע גונדר משנה פרדי בן שטרית.

גזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. יואב איתיאל
הדיון בבית משפט השלום בנצרת, היום/יואב איתיאל

מחדל בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע הסעיר מדינה שלמה. שב"כ, המשטרה וצה"ל חיפשו אחריהם במצוד ממושך תוך חשש שהאסירים יבצעו פיגוע אידיאולוגי ויפגעו באזרחים, או יגיעו לשטחי הרשות הפלסטינית. כתב האישום מייחס לששת הבורחים עבירה של "בריחה ממשמורת" ולחמשת האסירים שסייעו לבריחה, בהם ארבעה צעירים בני 24-20, עבירה של "סיוע לבריחה".

גזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. יואב איתיאל
הדיון בבית משפט השלום בנצרת, היום/יואב איתיאל

לאחר הבריחה הגיעו האסירים הנמלטים לכפר נאעורה. שם, מתכנן הבריחה מחמוד עארדה התקשר לאחיו שיימלט אותם לשטחים. כשזה לא קרה - הם התפצלו לזוגות כדי להקשות על החיפושים אחריהם. האסירים מחמוד עארדה ויעקוב קאדרי נתפסו ב-10 בספטמבר בהר הקפיצה בנצרת. ביום למחרת, מוחמד עארדה וזכריא זביידי נלכדו ישנים בחניית משאיות בפאתי הכפר אום אל גאנם. איהם כמאמג'י ומונדאל אינפיעאת נלכדו בג'נין תשעה ימים לאחר מכן.

"הרשלנות בניהול בית הסוהר היא שהכשירה את התנאים לביצוע הבריחה", טען עו"ד אביגדור פלדמן המייצג את זכריא זביידי. לדבריו, "חמשת הבורחים האחרים הם שהציעו לזביידי להצטרף, כדי שינצל את קשריו ברשות הפלסטינית, וידאג להם למעצר הגנתי". החמישה הם אנשי ארגון הג'יהאד האסלאמי וזביידי איש פת"ח. "הוא האחרון שהצטרך לבריחה", אמר פלדמן. "הוא לא היה חלק לא מהתכנון ולא מהחפירה ולא משום דבר אחר שקשור לבריחה, זולת העובדה שהוא אכן ברח עם האחרים. צריך אדם להיות בעל אופי חזק מאוד לסרב לבריחה מסוג זה. הנאשם אמר לי: 'אם הדלת פתוחה - לא אצא?'".

זכריא זביידי, במהלך דיון בעניינו בבית המשפט הצבאי, עופר 28 במאי 2019. רוני כנפו
עצור עד תום ההליכים גם במסגרת תיק אחר. זביידי/רוני כנפו
עו"ד מונדר אבו אחמד המייצג את איאם כממג'י בגזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. שלומי גבאי
עו"ד מונדר אבו אחמד, המייצג את איאם כממג'י בגזר דין, היום/שלומי גבאי

כשנעצר זביידי, לדבריו של פלדמן, הוא "קיבל מכות נמרצות כשהוא כבול, נזקק לטיפול רפואי, נשברה לו עצם הלחי והוגשה תלונה למח"ש, צה"ל וגורמים אחרים שעדיין לא קיבלנו לגביה תשובה". עוד טען כי מאחר וזביידי לא שפוט למאסר - להבדיל מהאחרים, כל עונש שיינתן לו לא ייבלע בתקופת מאסר כמו אצל השאר. הסנגור אף העיר כי זביידי נמצא בבידוד ובהפרדה משאר האסירים מאז הבריחה.

עו"ד חנאן חטיב מייצגת את האסיר שברח יעקוב קאדרי בגזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. שלומי גבאי
עו"ד חנאן חטיב, המייצגת את האסיר הנמלט יעקוב קאדרי, היום/שלומי גבאי
עו"ד חאלד מחאג'נה מייצג את מוחמד ערדה האסיר שברח בגזר דין לאסירים שנמלטו מכלא גלבוע בית משפט בנצרת, 22 במאי 2022. שלומי גבאי
עו"ד חאלד מחאג'נה, המייצג את האסיר מוחמד ערדה, היום/שלומי גבאי

התובעים רועי אלפסי ועדית עמיר-לוינשטיין ניהלו את התיק מטעם המדינה. עורכי הדין רסלאן מחאג'נה, חנאן ח'טיב, מונדר אבו אחמד, ג'מיל ח'טיב, אביגדור פלדמן ואשרף ח'טיב ייצגו את האסירים הבורחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully