וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-לב בוועדה לבדיקת הבריחה מכלא גלבוע: "חאפריות ישראלית במלוא עוצמתה"

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 15:45

השר לביטחון פנים חשף כי לפני שבוע נמצאה באחת הארונות בכלא עופר תכנית בכתב יד של חפירת מנהרות של בריחה. הוא אמר כי "ברור שהיה כשל מודיעיני ומבצעי", וכי הועבר תקציב בסך 30 מיליון שקלים לתיקון מחדלי הבריחה

בווידאו: השר בר-לב מעיד בפני הוועדה לבריחה מכלא גלבוע/צילום: רוני כנפו

ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע התכנסה היום (רביעי) פעם נוספת. בפני הוועדה, בראשות הפרקליט הצבאי לשעבר מנחם פינקלשטיין, מעיד השר לביטחון הפנים עמר בר-לב.

בפתח דבריו אמר כי "החאפריות הישראלית התגלתה במלוא עוצמתה. ברור שהיה כשל מודיעיני ומבצעי".
עוד אמר בר-לב כי הועבר תקציב בסך 30 מיליון שקלים לתיקון מחדלי הבריחה, בין היתר ביטון וחסימת התת קרקע. נוסף על כך, אושרו עוד כ-39 מיליון שקלים לעבודות ביטון ושדרוג מערכי אבטחה בבתי הכלא הנוספים. לדבריו, "צריך עוד טכנולוגיות נוספות שלא קיימות. הממשלה צריכה להבין שאי אפשר גם וגם. צריך להוסיף תוספת תקציב לעניין הזה".

בר-לב חשף כי "רק לפני שבוע, בסריקה שנתית באחד מבתי הכלא בארץ, נמצאה באחת הארונות, תכנית בכתב יד של חפירת מנהרות של בריחה".

ועדת בחירות אסירים מכלא גלבוע | עדותו של השר לביטחון פנים, עמר בר לב. מודיעין. שלו שלום, TPS
"החאפריות הישראלית התגלתה במלוא עוצמתה". בר לב בוועדת הבדיקה, היום/TPS, שלו שלום

לאחר חשיפת בר-לב אודות שרטוט תוכנית הבריכה בשב"ס הוציאו הודעה מפורטת. ביום שני האחרון, במסגרת חיפוש ייזום שנערך על ידי סגל סוהרי כלא עופר, נמצא באחד התאים שירטוט המפרט את מעגלי האבטחה בבית הסוהר", נכתב.

עוד נמסר בהודעה כי "אסירי התא הופרדו ובהנחיית מפקד המחוז הוגדרו סג"ב (סיכון גבוה לבריחה) והועברו באופן מיידי מבית הסוהר לאגף הפרדה בביטחון מירבי. פעולות נוספות מבוצעות ע"י כוחות היחידה והמחוז", נכתב. במקביל בלשי יחידת דרור נקראו לביצוע פעילות חיפוש ייחודית בתא וסגל בית הסוהר תודרך להגברת עירנות ושבירת שיגרה".

את העדות הקודמת מסר השר לשעבר במשרד אמיר אוחנה, שאמר בעדותו כי במשטרה ובשב"ס יש קושי באמירת אמת. עם זאת, אוחנה טען כי תחת קטי פרי כנציבת שב"ס "היה שינוי בעניין הזה, והיו מקרים שבהם ידעו להגיד 'טעינו'".

במסגרת חיפוש ייזום שנערך על ידי סגל סוהרי כלא 'עופר', נמצא באחד התאים שירטוט המפרט את מעגלי האבטחה בביס"ר. דוברות שב"ס, אתר רשמי
שרטוט תכנית הבריחה שנמצאה בכלא עופר לפני כשבוע/אתר רשמי, דוברות שב"ס

שבוע לפני אוחנה העיד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שהחליף את אוחנה בתפקיד. במהלך עדותו של ארדן הוא התייחס למעמדו הנחות של שב"ס לעומת המשטרה ושירות כיבוי והצלה, תיאר את ההתפתחות של היחס המקל לאסירים הביטחוניים, והדגיש כי שב"ס לא המציאו את המדיניות הזו.

ארדן הדגיש את החשיבות של הקמת הוועדה: "לצערי במדינת ישראל לפעמים נדרש אירוע חמור בקנה מידה גדול כדי לתקן דברים בשוטף. ראינו את זה באסון הכרמל ובעוד אירועים".

הבריחה מבית הסוהר גלבוע התרחשה בספטמבר 2021, כשארבעה אסירים ביטחוניים שנידונו למאסר עולם ושני עצירים ביטחוניים נמלטו מבית הסוהר גלבוע באמצעות מנהרת בריחה, שחפרו מהמקלחת שבתאם. ארבעה מהם נלכדו בישראל כארבעה ימים לאחר הבריחה, והשניים הנותרים נלכדו בג'נין.

לאחר האירוע החמור, השר בר לב המעיד היום הכריז על הקמת הוועדה שתבדוק את נסיבות המחדל והכשלים שהובילו אליו. לוועדה ניתנו סמכויות מלאות של ועדת חקירה מתוקף סעיף 8א לחוק הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully