וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבת שב"ס בוועדת הבדיקה: "מפקד הכלא שם את האסירים הנמלטים באותו התא"

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 16:48

קטי פרי התייצבה לאחר חודשים של שתיקה בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. פרי תקפה את מפקד הכלא בן שטרית: "זה ברור שלא שמים שני אסירים מועדים לבריחה באותו תא במשך 9 חודשים". על הסרסור בסוהרות: "הפרשה לא טופלה כמו שצריך"

בווידאו: נציבת שב"ס מעידה בוועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע/מערכת וואלה!

נציבת שב"ס קטי פרי התייצבה היום (רביעי) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. בנוסף, התייחסה פרי לפרשת הסרסור בסוהרות שעלתה בעקבות עדותו של מפקד כלא גלבוע, ואמרה כי "יש פה נושא שלא טופל כמו שצריך. אני שמחה שהפרשה הזו נחקרת מחדש".

לדברי פרי, "כל אירוע בתוך המתקנים יכול להשליך על המצב במדינה. אני נתונה לבדיקות קשה, לעיתים חריפה, חלקם על אירועים כשלא הייתי בתפקיד. אני נכנסת לתפקיד בתמונת מצב ארגוני אחרי שנתיים שיש מ"מ בתפקיד, של חוסר יציבות שלטונית. במשך השנתיים האלו, היעדר נציב קבוע השפיע מאוד על הארגון, הארגון התנהל במשך שנתיים על תקציב המשכי, הרבה מאוד מרכיבים שלא ניתן לקדם".

פרי המשיכה ותפקה את מפקד הכלא פרדי בן שטרית. "זה ברור ופשוט לא לשים שני אסירים שמוגדרים כבעלי סיכון לבריחה באותו תא במשך תשעה חודשים, זו אחריות ישירה של מפקד בית הסוהר".

ועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע | עדותה של גונדר קטי פרי 12 בינואר 2022. -, פלאש 90
פרי בעדותה בוועדת החקירה/פלאש 90, -

פרי הוסיפה כי "איום תת הקרקע שנמצא ורלוונוטי בשב"ס בהיקשר של מניעת בריחת וחפירת מנהרות. האיום הזה עולה לסדר היום ב-2014 לאחר שני ניסיונות בריחה בכלא שאטה ובכלא גלבוע. בתקופה זו אני לא נמצאת בתפקיד פיקודי".

נציבת שב"ס הזכירה בעדותה את בניית החומה ההפוכה, שתפקידה הוא למנוע חפירה של מנהרות שיובילו מחוץ לכתלי בית הסוהר. "על חומה הפוכה יש הרבה התכבתיות על זה אבל לא בסופו של דבר הוחלט שלא לבצע את זה. סוכם שיהיה שיפוץ ברצפת האגפים, אבל את זה עשו ברצפה מתחת לשירותים. זה בוצע אבל לא ברצפת המקלחות".

לפי פרי, "העבודות בוצעו באופן חלקי ומדורג. נדרש היה לעצור ולחשוב לפני שביטלו עת ההחלטה להקים חומה הפוכה. בסוף סוגיית התקציב ריחפה ועמדה". לדבריה, "היתה התרעה המודיעינית על מנהרה".

פרי הוסיפה כי בניגוד למדיניות בשב"ס, היא החליטה לשלב בחיפושים אחר מנהרות בכלא אשל במהלך שנת 2020 את יחידת יהל"ם הצה"לית זאת לאחר שהתעוררו אצלה ספקות על הבדיקות שבוצעו, "מגיע אדם אחד עם לפטופ ביידים וחוטים שמתשלשלים לרצפה ובודק את הקרקע. זה לא מצא חן בעיניי".

כלא גלבוע. משה שי, פלאש 90
כלא גלבוע/פלאש 90, משה שי

פרי הצטיירה תחילה כמי שנקלעה לאירוע הבריחה, שאירע לפני כארבעה חודשים, ובסביבתה הפנו אצבע מאשימה כלפי דרג הביניים - אך כפי שנחשף בוואלה!, לפרי הוצגו בתחילת תפקידה מידע מודיעיני על כשלי האבטחה בכלא גלבוע וכן שורת המלצות לביצוע, אך היא לא עשתה דבר בנושא. מאז, נציבת שב"ס שמרה על שתיקה, והסבירה זאת כרצון לאפשר לוועדה לעשות את עבודתה. לפי בכירים לשעבר בשירות בתי הסוהר, מאז האירוע התקדימי והקמת ועדת הבדיקה מצוי הארגון בקיפאון.

כך, למשל, מהלכים שביקשה פרי לקדם, כמו פיטוריו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית, נבלמו בהוראת היועמ"ש. כמו כן, כשלים נוספים שנחשפו בתרבות הארגונית ובעניין הנעשה בבתי הכלא, כאלה שנדרשים לטיפול מידי, טרם התבררו לעומק ויושמו.

כמו כן, פרי התייחסה גם לפרשת הסוהרות ואמרה כי "האירוע הזה לא טופל כראוי. אני מכבדת שאתם עוסקים בזה. זה אירוע מאוד חריג". עוד הוסיפה פרי כי "זה לא שאין הטרדות מיניות כלפי סגל, עיקר ההטרדות מגיעות מצד אסירים פליליים. זה לא מייצג ולא מאפיין את מה שקורה באגפים הביטחוניים, לרוב הם נוהגים בכבוד כלפי הסגל. האירוע הזה גורר ביקורת קשה כלפי השב"ס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully