וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסור הדיסק וקוקה קולה: גילויים חדשים על בריחת המחבלים מכלא גלבוע

עודכן לאחרונה: 9.3.2022 / 8:30

חצי שנה לאירוע הבריחה שהרים מדינה שלמה על הרגליים, לוואלה! נודע כי מסמך שהכינה יחידת יהל"ם כלל ממצאים שסתרו את הגרסה שעלתה בחקירה. לפי יהל"ם, אדם אלמוני שהוא אינו בין האסירים ניסר את יציקת הבטון שהסתירה את הפתח - מה שאפשר את פעולות החפירה החוצה

בווידאו: עבודות מיגון בכלא גלבוע למניעת בריחת אסירים נוספת/צילום: שב"ס

גילויים חדשים שהגיעו לידי וואלה! חושפים מידע שטרם פורסם אודות בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. חצי שנה מאז מחדל הבריחה שהרים מדינה שלמה על הרגליים, נודע כי מסמך שהכינה יחידת יהל"ם כלל ממצאים שסתרו את הגרסה שעלתה בחקירה.

לפי גרסה זו, עולה כי פריצת יציקת הבטון שכיסתה את פתח המנהרה בתא 5 באגף 2 נעשתה באמצעות מסור דיסק חשמלי, וזאת בוצעה תקופה משמעותית לפני החלטת האסירים לברוח מהכלא. גרסה זאת עומדת בניגוד לגרסה הרווחת שסיפקו האסירים וגורמים ביטחוניים על השלב הראשוני של חפירת המנהרה.

טרם ידוע האם מדובר ברשלנות או מעשה מכוון, אך בדוח נקבע בבירור כי החיתוך נעשה על ידי גורם חיצוני, ייתכן כבר בשלב הייצור, או כאשר הרצפה בשלמותה הותקנה בכלא ועובד תחזוקה ניסר את פתח המנהרה מסיבה לא ברורה והחזיר את פלטת הבטון מבלי לאטום הרמטית את הפתח שנוצר.

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
פתח הבור דרכו ברחו המחבלים/אתר רשמי, .

פתח המנהרה בתא היה בתוך חדרון המקלחת, כאשר לוח שיש שהיה ברצפת התא נפרץ והורם על ידי האסירים, בשלב זה הם נתקלו בפתח שנחתך מראש באמצעות מסור דיסק חשמלי על ידי גורם עלום, או אז הגיעו לרצפת התא, החלו לשאוב את החול החוצה ופיזרו אותו דרך פתחים שונים במערכת הביוב של הכלא.

תאי הכליאה באגפים השמורים בכלא גלבוע כונו בשב"ס "הכספת", רצפות התאים הוכנו במפעל קודם להתקנתם בתא כיציקה אחת של בטון ורשתות ברזל לאורך ולרוחב.

סא"ל א', בכיר ביחידת יהל"ם, ששותף להכנת הדוח, הופיע באחרונה בפני ועדת החקירה הממלכתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע והציג את גרסתו: "אני יכול לומר שחתכו אותו עם דיסק, היו סימנים", והדגיש, "לא עם פצירה".

בוועדה הקשו עליו והשיבו כי זו "ספקולציה". סא"ל א' השיב: "מה שאני אומר לך זה שהנדסית, הפח היה ומתישהו מישהו בא עם דיסק, דיסק חיתוך חשמלי וחתך אותו. איך אני יודע את זה בוודאות? קודם כל החיתוך הוא מדויק ולא רק זה. הבטון מתחת אותו קו, אם אתה תלך לתא... יש חיתוכים מתחת לפח, זאת אומרת שאתה חותך עם דיסק חיתוך אתה לא שולט בזה בדיוק איפה אתה רוצה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ושירות בתי הסוהר בהזרמת חומר בינוי ייחודי למילוי ועיבוי החללים בתת הקרקע, שבמתחם כלא גלבוע, 3 בינואר 2022. דוברות שב"ס
עבודות לאיטום התאים בכלא גלבוע/דוברות שב"ס

בתשובה לשאלה האם מדובר באסירים שעשו שימוש במסור, הוא השיב: "מי שבנה אותו במפעל היה... באיזשהו שלב מישהו בא עם דיסק ואת החתיכה הזאת חתך. וכנראה לקח אותה כי החתיכת פלדה לא הייתה שם. גם השב"ס לא מצאו אותו, אנחנו לא מצאנו אותו בכל התוואי. אם זה היה להם (האסירים שהשתתפו בחפירה. ש.ה) זה כלי חפירה מצוין אם יש לך חתיכת פלדה כזאת, זה אחלה לחפור איתה".

וועדה: "כשאתם מגלים את זה, אנשי השב"ס אומרים 'וואו'? זה תגלית מטרידה, הם נדהמו מזה?". סא"ל א' השיב: "מהרגע הראשון שהגעתי לשם הסתכלתי וראיתי את החיתוך מתחת לפלדה בתוך הבטון, אמרתי 'זה דיסק'".

לדבריו, על מנת לוודא שלא מדובר בפריצה שביצעו האסירים בתא באמצעות פצירה מאולתרת, הם פרצו מספר לוחות שיש בתאי שירותים בתאי האגף אך לא זיהו שום חיתוך דומה כפי שהתגלה בתא. "אני אומר בסוף זה או שהתמזל מזלם ונפלו בתא הזה... היה קבלן רשלן מתישהו או שזה היה מתוכנן".

לדבריו, "השאלה פה אם מישהו ימצא את החתיכה הזאת, בסדר, היתה חתיכה חסרה של הפלדה של העשרים על ארבעים, איפה לעזאזל החתיכה הזאת נמצאת? ביקשתי מהחיילים לחפש אותה, גם מחוץ לכלא, חיפשנו בכל האזור, לא מצאנו".

משב"ס נמסר בתגובה: "הדוח המוזכר נכתב בעקבות ובסמוך לאירוע הבריחה. לאור מינוי ועדת הבדיקה הממשלתית בנושא זה, לא אושר לשירות בתי הסוהר לקיים תחקיר מבצעי ומטבע הדברים שב"ס אינו יכול להתייחס לממצאים ואו מסקנות הדוח המדובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully