וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות בקואליציה לקראת עוד שבוע מתוח. הערכה: זועבי לא תתמוך בהפלת הממשלה

עודכן לאחרונה: 21.5.2022 / 20:55

בקואליציה מקווים להגיע להסכמות עם זועבי, ובאופוזיציה כבר חידשו את המגעים במטרה לזרז את הפלת הממשלה. מחר היא צפויה להפגש עם הורוביץ, לראשונה מאז הודעתה, ועם לפיד. רינאווי זועבי לוואלה!: "מבטיחה שנמצא פתרון למשבר הקיים"

בווידאו: ג'ידא רינאווי זועבי יצא למפגינים מול ביתה/צילום: יואב איתיאל

ממשלת בנט-לפיד פותחת עוד שבוע פוליטי גורלי ומותח, בו היא תנסה להתמודד לראשונה עם הפיכתה לממשלת מיעוט ועם השלכות פרישתה של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ). גורמים בקואליציה הביעו היום (שבת) אופטימיות זהירה מהמגעים והשיחות עם הח"כית הפורשת ממרצ ואומרים כי היא העבירה מסרים חיוביים לפיהם לא תתמוך בהפלת הממשלה או בפיזור הכנסת.

במהלך הערב, לקול קריאות מול מפגינים מול ביתה, סיפרה רינאווי זועבי כי תיפגש מחר עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לבקשתו. "אני יודעת כמה הדמוקרטיה והעתיד של כל המדינה חשובים לכולנו", אמרה במענה לשאלת וואלה!. "אני יודעת גם שאתם מבינים את הקושי האישי שלי. אני מבטיחה שביחד אנחנו נמצא פתרון למשבר שקיים היום"".

בקואליציה מקווים שניתן יהיה להגיע עם רינאווי זועבי להבנות על שיתוף פעולה נקודתי תמורת תוכניות ותקציבים לחברה הערבית. את השיח מולה מוביל יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שנרתם לפתרון המשבר וקרוב אליה הרבה יותר מאנשי מפלגתה. לפי גורמים בקואליציה, "רע"ם לקחה אותה תחת חסותה". יחד עם זאת, גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ נפגש עמה היום, ולפי גורם במפלגה "יש עם מה לעבוד".

ח"כ רינאווי זועבי מחוץ לביתה בנצרת, 21 במאי 2022. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
ח"כ רינאווי זועבי/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

לפי בכירים בקואליציה, רינאווי זועבי העבירה מסרים לפיהם היא לא תתמוך בהפלת הממשלה או בפיזור הכנסת, אך במרצ עדיין לוחצים עליה להתפטר ולפנות את מקומה בכנסת. מחר, היא צפויה להיפגש גם עם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, לראשונה מאז הודעת הפרישה.

גם השר לפיד צפוי להמשיך לחפש דרכים לפתרון המשבר וגם במינויה של זועבי לקונסולית בשנגחאי. לפיד מינה את רינאווי זועבי לתפקיד כבר בחודש פברואר, בעקבות הצבעותיה נגד הקואליציה בכנסת, והיא היתה אמורה להתפטר בהמשך מהכנסת ולנסוע לשליחות. במכתב הפרישה מהקואליציה שפירסמה רינאווי זועבי ביום חמישי היא הודיעה שהיא מוותרת על המינוי, כשברקע דיווחים על עיכובים וקשיים באישור המינוי בנציבות שירות המדינה לאור עמדות והתבטאויות עבר שלה על המדינה וסמליה. לפיד שוחח עם רינאוי זועבי ביום חמישי והבהיר לה שהמינוי בהחלט על הפרק ושהוא לא מתכוון לסגת ממנו, ובפגישה הם צפויים לדון בנושא.

בעקבות הפרישה ממרצ, שהשאירה את הקואליציה עם 59 אצבעות בלבד, באופוזיציה אמרו שיעלו ביום רביעי הקרוב הצעת חוק לפיזור הכנסת, אך החלטה סופית בנושא תתקבל רק אם יהיה מובטח לחוק רוב. באופוזיציה מנסים לנצל את הטלטלה שנוצרה כדי להפעיל לחץ על עריקים אחרים; לפי גורמים בליכוד, אחרי פרישת רינאווי זועבי, המגעים עם אנשי ימינה ותקווה חדשה התחדשו במטרה לזרז את הפלת הממשלה.

בנימין נתניהו, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
החלטה סופית תתקבל רק אם יהיה מובטח לחוק רוב. נתניהו/ראובן קסטרו

על אף הפרישה של רינאווי זועבי, בקואליציה נחושים לאשר השבוע את חוק "ממדים ללימודים", שמתקצב לימודים אקדמיים ללוחמים משוחררים. בקואליציה לחצו בשבוע שעבר מאוד על הליכוד לתמוך בחוק, אבל בהנהלת האופוזיציה הוחלט להתנגד לכל חקיקה שהממשלה תביא באשר היא, כולל "ממדים ללימודים".

בשבוע שעבר אף עלתה ביקורת פנימית בליכוד על ההחלטה, וח"כים קראו לראש האופוזיציה בנימין נתניהו לשנות את עמדתו ולתמוך החוק. בסוף השבוע נתניהו החתים את כל חברי סיעת הליכוד על התחייבות להתנגד לו. בליכוד מוכנים לתמוך בחוק רק אם היקף המימון של הלימודים ללוחמים המשוחררים יעלה מ-2/3 ל-100%, אך בקואליציה מסרבים להיענות לתנאי זה ונכון לעכשיו, הרוב לאישור החוק מוטל בספק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully