וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ רינאווי זועבי ממרצ הודיעה לבנט ולפיד על פרישה מהקואליציה

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 16:16

זועבי לא עדכנה מראש את יו"ר מרצ הורוביץ על החלטתה ובמפלגה למדו על כך מהתקשורת. "איני יכולה להמשיך לתמוך בקואליציה שמתנכלת לחברה ממנה באתי", כתבה. פרישתה הופכת רשמית את הממשלה לממשלת מיעוט, ובליכוד בוחנים אפשרות להעלות כבר ביום רביעי הצעת חוק לפיזור הכנסת

בווידאו: חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי על החיבורים בכנסת ישראל/ערוץ הכנסת

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הודיעה היום (חמישי) לראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד על פרישה מהקואליציה. "אינני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה זו כלפי החברה שבאתי ממנה", כתבה במכתב ששלחה לבנט ולפיד.

זועבי לא עידכנה מראש את יו"ר מרצ ניצן הורוביץ על החלטתה ובמרצ למדו על כך מהתקשורת. גם המכתב ששלחה לבנט ולפיד נשלח קודם כל לתקשורת ורק אז ללשכות ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי.

ח"כים ללא מסכה | ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ. אתר רשמי, מערכת וואלה
"מודיעה על הסרת מעמדות לכל עתידי". זועבי בכנסת/מערכת וואלה, אתר רשמי

הפרישה של זועבי מעלה את מתנגדי הממשלה בכנסת לרוב של 61 ח"כים בכנסת והופכת רשמית את הממשלה לממשלת מיעוט. בליכוד בוחנים את האפשרות להעלות כבר ביום רביעי בשבוע הבא הצעת חוק לפיזור הכנסת.

בנוסף, הפרישה של זועבי מהווה מכה ליו"ר יש עתיד לפיד ולסיכוייו להתמנות לראשות ממשלת המעבר בתקופת הבחירות אם הכנסת תתפזר. לפי ההסכם הקואליציוני בין בנט ולפיד, רק אם שני ח"כים מהגוש הימני בקואליציה מצביעים בעד הפלת הממשלה, ראשות הממשלה תעבור ללפיד בתקופת הבחירות. אם זועבי תצביע בעד פיזור הכנסת יחד עם ח"כ עידית סילמן, בנט יישאר ראש הממשלה בתקופת המעבר.

עוד בוואלה!

"יהיו לכך השלכות": ראשי מפלגות האופוזיציה דרשו מנתניהו להתנגד לחוק "ממדים ללימודים"

לכתבה המלאה
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי. ראובן קסטרו
הודעה על פרישה. זועבי/ראובן קסטרו

ברקע פרישתה של ח"כ זועבי מהקואליציה, ראש הממשלה בנט זימן את חברי סיעת ימינה לישיבת סיעה הערב בתל אביב. במקביל, במרצ מגבירים את המאמצים לשכנע את ח"כ זועבי לחזור בה מהודעת הפרישה או להתפטר מהכנסת ולאפשר לח"כ אחר להיכנס במקומה. בשעות האחרונות מאז הודעת הפרישה זועבי לא עונה לטלפונים מבכירי המפלגה. יושב ראש מרצ ניצן הורוביץ נמצא בדרכו לנוף הגליל כדי להיפגש עמה ולדון עמה בהודעת הפרישה. מכה מבכירי מרצ שנסעו לנוף הגליל חזרו על עקבותיהם לאחר שהבינו שהיא עצמה יצאה מהעיר כדי להתראיין למהדורת חדשות 12.

"לצערי הרב בחודשים האחרונים ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה העדיפו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה", כתבה. "שוב ושוב ראשי הקואליציה העדיפו לנקוט בעמדות ניציות, נוקשות וימניות בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן לכלל החברה הערבית".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשר,  נחמן אש מציג חוזר מנכ״ל חדש בנושא איסור מתן ״טיפולים״  להמרת זהות מגדרית ונטייה מינית. אבשלום ששוני, מעריב
שמע על הפרישה בתקשורת. הורוביץ/מעריב, אבשלום ששוני

בהמשך, זועבי מנתה שורה ארוכה של נושאים שלטענתה הקואליציה פעלה בהם בניגוד לערכיה "בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן", וכתבה כי היא מודיעה על הפסקת חברותה בקואליציה.

בין הנושאים אותם ציינה היו "אל אקצא והר הבית, שייח ג'ראח, מפעל ההתנחלויות והכיבוש, הרס הבתים והפקעת הקרקעות בישובים הערבים בנגב, וכמובן חוק האזרחות". לסיום כתבה: "הנני מודיעה על הסרת מעמדות לכל עתידי ועל הפסקת חברות בקואליציה בכבוד רב".

חברת הכנסת ממרצ היתה אמורה להתמנות לתפקיד קונסולית ישראל בשנגחאי אך ויתרה על המינוי לאחר קשיים בתהליך המינוי בנציבות שירות המדינה. היא הקשתה על הקואליציה בחודשיה הראשונים בביקורת על חוק האזרחות, והצבעה נגד חוק הגיוס, ובפברואר האחרון שר החוץ לפיד הודיעה על מינויה לקונסולית בשנגחאי במסגרת מכסת המינויים הפולטיים ששמורים לשר החוץ. היא היתה אמורה לפרוש מהכנסת בסוף תהליך אישור המינוי בנציבות אך החליטה לוותר על המינוי ולפרוש מהקואליציה. 

בליכוד בירכו: "זה הזמן לשמור על אחדות כדי להפיל את הממשלה"

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, בירך על פרישתה של זועבי. "ממשלת החידלון והכישלון של בנט ולפיד הפכה היום לממשלת מיעוט בכנסת", אמר. "בנט נכשל בכלכלה, בביטחון, בכל תחום. עכשיו ברור לכולם שהממשלה איבדה את זכות הקיום. אנחנו נחליף במהרה את הממשלה הרעה והכושלת הזאת בממשלה טובה למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר בתגובה: "‏חברת כנסת נוספת פורשת מהקואליציה ההזויה הזו. זה הזמן לשמור על אחדות ולכידות כדי להפיל את הממשלה הזו".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בתגובה: "אין קיום לקואליציה שתוקפת לוויות, נותנת לכהניסטים לצעוד בירושלים המזרחית, מעמיקה את הכיבוש ומתעמרת בערבים בנגב. רוב הציבור רוצה שותפות אבל בשביל שזה יקרה הרוב השפוי חייב להפרד מהימין הקיצוני ולבנות עם החברה שלנו שותפות אמיתית שמבוססת על שלום ושוויון".

ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) הביעה צער על המהלך של זועבי. "מצטערת מאוד לשמוע על פרישתה של ח"כ רינאוי זועבי ממרצ", כתבה. "הקואליציה הזאת היא עוגן חשוב בתוך המציאות המורכבת בארץ. היא דורשת מכולנו לקחת אחריות גדולה על המקום הזה. כל יום שהקואליציה הזאת שורדת הוא עוד יום שבו כמות האור גדולה מכמות החושך".

ח"כ מוסי רז (מרצ) צייץ: "‏שמעתי את הודעתה של חברת הכנסת רינאווי זועבי. מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי לייצב את הממשלה ולהבטיח את המשך קיומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully