וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם צלקות מהאסון, החוגגים חוזרים למירון: "באים למרות הכול"

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 23:15

שנה אחרי האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, אלפי חוגגים הגיעו למתחם קבר הרשב"י תחת מגבלות תפוסה. 45 נרות זיכרון הודלקו בתחילת ההילולה לזכר הנספים. חלק מהמשתתפים באירוע עדיין הביעו חשש. "לא בטוח שרצפת המתכת שם תחזיק את כמויות האנשים"

בווידאו: שנה לאחר האסון, החוגגים חזרו להר מירון/צילום: קונטקט

אלפי בני אדם מגיעים היום (רביעי) בעשרות אוטובוסים למתחם הר מירון, לקראת ציון הילולת הרשב"י. זאת, שנה אחרי האסון האזרחי הקשה בתולדות המדינה שבו נספו 45 גברים וילדים כתוצאה מדוחק ונפצעו 145 נוספים. 45 נרות זיכרון הודלקו במהלך ההילולה לזכר הנספים.

במהלך היום המשטרה חסמה כבישים רבים כדי לאפשר את סידורי האבטחה הקפדניים, שנועדו למנוע כניסה לא מבוקרת למתחם. במהלך האירוע נסגרה הכניסה לאתר, כדי לווסת את כמות האנשים בו. על פי הנתונים עד כה עלו להר 166 אוטובוסים שבהם כ-8,300 מתפללים, ועוד כ-30 אוטובוסים עדיין מחכים להיכנס למתחם.

השר לביטחון הפנים שהגיע למקום אמר כי "יש לנו שתי מטרות - שיהיה בטוח, ואם יש גורמים שינסו להפריע לאירוע נעשה הכול כדי שההילולה תתנהל כפי המתוכנן". שר הדתות הפורש, מתן כהנא, גם נשא דברים וסיפר כי הוא נרגש להשתתף במעמד. "כל ההילולה תחת האסון שנה שעברה וההיערכות בהתאם", אמר. "אני מקווה שכולם יגיעו ויעזבו לפי השעות שלהם".

עליית החוגגים אל ההר מלווה בחששות וזיכרונות קשים אצל חלקם ממראות האסון אשתקד. יאיר, תושב נתניה שהגיע למתחם הקבר, אמר כי הוא נסע לחגיגה למרות החששות כי "חייבים". לדבריו, "זה פחד איימים מה שהיה בשנה שעברה, אני מכיר אנשים שנהרגו, מכיר אנשים שיש להם טראומה והולכים לפסיכיאטרים, משפחות שלמות".

יאיר הוסיף כי "התמונות מהמקום עדיין לא מרגיעות, אני לא בטוח שרצפת המתכת שם תחזיק את כמויות האנשים שם. החששות עדיין קיימים. הפחתת כמות האנשים לא מרגיעה אותי. 120 אלף אנשים זה המון, דבר שני - יהיו שם הרבה יותר מ-120 אלף איש. האזכרה והילולה של הרשב"י, זו זכות גדולה לבוא ולהתפלל, אני בא למרות הכול".

הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
הדלקת נרות הזיכרון במירון. היום/פלאש 90, דוד כהן
הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
הדלקת נרות זיכרון בהר מירון. היום/פלאש 90, דוד כהן
הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
ההילולה במירון. היום/פלאש 90, דוד כהן

ישראל, תושב בני ברק, אמר כי הוא עולה למירון "למרות הדיווחים והחששות - כי בשורה התחתונה רבי שמעון הצדיק הוא מעל הכול ולי אין חששות". הוא הוסיף כי "נכון, אסון זה משהו שקורה פעם ב... אם מפיקים לקחים ולומדים את הלקח ואני חושב שלמדו את הלקח".

יוחנן מירושלים שהגיע להר טען כי "אין הצדקה" להגבלות על האירועים באתר השנה. "היו סוגרים את האתר וזהו", אמר. "נותנים להיכנס לתוך ציון הקבר רק לכמה שניות. אם ככה מתנהגים אז באמת אין מה לעשות פה ארבע שעות. אם ריק בפנים, שיתנו לעמוד ולהתפלל. אין בעיה לאשר לעוד אלפי אנשים להיכנס לאתר".

הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
ההילולה במירון. היום/פלאש 90, דוד כהן
הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
חגיגות במירון. היום/פלאש 90, דוד כהן

בתוך כך, נעצרו שלושה קטינים שבתיקי התפילה שלהם הסתירו קטרים, סכינים יפנים וספרי צבע שנועדו על פי החשד לשמש לחבלה בתשתיות החשמל התקשורת, הכריזה, ובמסכים שהוקמו לשימוש בהילולה במירון בעלות של מיליוני שקלים.

מסלול הנסיעה אל מתחם ההר

היסעים/אוטובוס פרטי: נוסעי ההיסעים הפרטים יגיעו לחניון ויסות והמתנה שמופיע באישור הנסיעה שנהג ההיסע קיבל ממשרד התחבורה, משם (ולאחר אישור המשך נסיעה) יגיעו לחניון כחל, שם יחליפו לשאטל ויסע למסוף ההורדה בסמוך לישוב מירון דרך חניון עין הוזים.

אוטובוס משרד התחבורה: נוסעי התחבורה הציבורית יגיעו לחניוני ההמתנה משם יסעו (לאחר אישור) אל מסוף ההורדה דרך חניון עין הוזים - אין תחלופה לשאטל.

נוסעי רכב פרטי: יגיעו לחניון אליפלט בהתאם לזמן הנקוב בכרטיס שרכשו (לא יורשו להיכנס טרם לכן). משם יעלו על שאטל אל חניון עין הוזים ומשם ישירות על מסוף ההורדה בסמוך לישוב מירון.

הירידה מההר: בסיום השהות על ההר שאטלים יאספו את החוגגים ממסוף ההורדה בסמוך לכניסה לישוב מירון עד למסוף הפיזור לכלל המקומות בארץ בחניון פרוד.

חגיגות הילולה במירון 18 במאי 2022. אלי אשכנזי
חגיגות במירון. היום/אלי אשכנזי

חסימות כבישים בין רביעי לשישי

כביש 866
צומת פרוד - צומת מירון
צומת חנינה - צומת מירון
צומת דלתון - צ.עין זיתים

כביש 89
צומת ג'יש - צומת מירון
עין הוזים/עין זיתים - צ.מירון
צ.חירום דרך ג'יש - צ.מירון
מח' אליפלט - צ.מירון

כביש 8900
צומת בירייה - צ. עין זיתים

חגיגות הילולה במירון 18 במאי 2022. אלי אשכנזי
חגיגות במירון. היום/אלי אשכנזי

סגן השר לשירותי דת מתן כהנא אמר הבוקר כי "בעקבות האסון הנורא בשנה שעברה, בו נספו 45 אנשים, נעשו מאמצים אדירים כדי להגיע מוכנים לאירוע החשוב שיתקיים הערב עד לשעות הקטנות של הלילה ויימשך גם ביממה שאחריו".

"אני יודע שלא כולם מרוצים מהמגבלות שמייצר המתווה החדש", המשיך. "הילולת מירון אינה אירוע פוליטי. נעשו מאמצים גדולים כדי שכל הציבורים שמגיעים להר יקבלו יחס שווה ושכל מי שהיה רגיל לחגוג את ההילולה יוכל לעשות זאת גם השנה. כל המגבלות וההנחיות נועדו אך ורק כדי לשמור על בטיחות ובטחון החוגגים ושמחת החג".

ההכנות באוהל הכנסת אורחים לקראת הילולה במירון 18 במאי 2022. ארגון אור הרשב״י, אתר רשמי
הכנות להילולה, אתמול/אתר רשמי, ארגון אור הרשב״י
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
מערכת אלקטרונית שתזהה צפיפות. זירת האסון בשנה שעברה/פלאש 90, דוד כהן

השנה נחסמה הדרך שבה אירע האסון ולא תותר הדלקת מדורות בכל המתחם ובשטח היערות הסמוכים, מלבד מדורה אחת שהבערתה אושרה מראש. כלקח מהשנה שעברה, הוחלט להגביל את מספר המשתתפים ל-16 אלף איש בכל זמן נתון ולהגביל את השהייה במתחם לארבע שעות בלבד.

החוגגים בהילולה במירון יוכלו להיכנס להר רק באמצעות כרטיס שנרכש מראש. על פי הנתונים של מטה ההסברה, מספר הכרטיסים שנמכרו עומד על 113,111 אלף בני אדם, והפתיחה החלה ב-6 בבוקר עם הגעת החוגגים הראשונים ותתאפשר עד ליום שישי בכניסת שבת. כ-18 אלף מהכרטיסים ניתנו בצורה מרוכזת לקהילות וחסידויות ו-2,400 בהם ניתנו לתושבי הר מירון.

מספר הכרטיסים שנמכר קטן משמעותית ממספר החוגגים שהגיעו מדי שנה, שנע בין 300-200 אלף איש. הלחץ העיקרי של הגעת ההמונים צפוי להיום בשעה 22:00 בלילה, אז ייפתחו החניונים לכלי רכב פרטיים, ובימי חמישי ושישי צפויה ירידה משמעותית במספר החוגגים ביישוב. שוטרים וסדרנים החלו אמש במלאכת פינוי השוהים על ההר, שעל פי ההערכות היה מדובר באלפים בודדים.

גופות ההרוגים בזירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. ישי ירושלמי \ בחדרי חדרים, רויטרס
מספר כרטיסים קטן משמעותית מבדרך כלל. גופות הרוגי אסון הר מירון/רויטרס, ישי ירושלמי \ בחדרי חדרים

סדרנים מטעם מפיק האירוע יחלקו צמידים לבאים לאתר על מנת לעקוב אחר שעת הכניסה. הגעה למקום תתאפשר בתחבורה ציבורית בלבד, והאוטובוסים יוכלו להגיע כבר משעות הבוקר. אדם שיגיע ללא כרטיס הנסיעה שהונפק על ידי משרד התחבורה לא יורשה להיכנס.

כ-8,000 שוטרים ייפרסו בציון קבר הרשב"י ויאבטחו הערב את ההילולה. מסוק, רחפנים, טרקטורונים ורכבי שטח יופעלו במתחם והמשטרה תיעזר גם באופנועים ובפרשים. המשטרה נערכת להתמודד עם הפרות סדר שעלולות להיגרם על ידי קבוצות קיצוניות. כמו כן, ייעשה שימוש בבועה סלולרית, אמצעי המאפשר ליצור קשר טלפוני גם במקרים של קריסת הרשת.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל. זירת האסון בהר מירון בשנה שעברה/פלאש 90, דוד כהן

נוסף על כך, המשטרה תעשה שימוש במערכת אלקטרונית חדשה שאמורה לנטר את הקהל ולזהות דוחק. המערכת כוללת מערך נרחב של מצלמות ורחפנים עם יכולת ניתוח אנליטית. ביכולתה להפיק מפות חום לניטור צפיפות ואנומליות, כמו התקהלויות, קהל נמחץ וריצה של קהל. כמו כן, היא יכולה לבנות מנגנון התרעה וחיזוי של מצבי חירום.

האסון בשנה שעברה אירע ב"מתחם ההדלקה" של חסידות תולדות אהרן, על גשר דב. מאז, נהרס הגשר וכן נהרסו המבנים הלא חוקיים שבמתחם. בעקבות האסון הכבד הודיעה הממשלה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בראשה של נשיאת העליון בדימוס מרים נאור. מאז, הלכה נאור לעולמה ובמקומה מונתה השופטת בדימוס דבורה ברלינר. עד כה פרסמה הוועדה מסקנות ביניים, והמשטרה הודיעה כי היא פועלת בהתאם להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully