וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילבר לאחר הבקשה לתקן את כתב האישום: לא המצאתי, זוכר שפגישת "ההנחיה" התקיימה

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 13:56

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר עלה שוב לדוכן העדים, כחלק מחקירתו הנגדית בתיק 4000. ראש האופוזיציה הגיע מחויך לדיון, נשאל על תיקון כתב האישום והגיב: "זה מה שנקרא in your face". פילבר: "זוכר את תוכן הפגישה בזיכרון צילומי"

בווידאו: עדות פילבר מול נתניהו אחרי בקשת התביעה לשינוי כתב האישום/מערכת וואלה!

בבית המשפט המחוזי בירושלים תמשיך היום (שני) חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, בתיק 4000. אמש, הפרקליטות ביקשה לתקן את כתב האישום בתיק, בעקבות חקירתו הנגדית של פילבר שבה הוכיחה ההגנה כי פגישת ההנחיה לא נערכה אחרי מינויו לתפקיד, כמו שטענה הפרקליטות.

בפתח הדיון שאלה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן את צוותי ההגנה האם הם רוצים להתייחס לבקשה לתקן את כתב האישום בתחילת הדיון: "הבקשה לתיקון כתב האישום הוגשה אתמול, האם אתם ערוכים להתייחס אליה?", שאלה, "זו בקשה שצריך לקיים עליה דיון". עו"ד בעז בן צור, המייצג את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, השיב כי "אנחנו לא ערוכים כרגע, אנחנו ניתן תגובה בכתב".

פרידמן-פלדמן שאלה שוב, "הבקשה היא קצת יותר דחופה מבקשה רגילה, ולכן המחשבה הייתה שאולי כדאי לקיים דיון עוד השבוע בעל פה. זה קצת עניין שקשור בכם כי הוא בחקירה נגדית". בן צור ענה, "עו"ד חן סיים את חקירתו, העד בחקירה נגדית, אנחנו רוצים מספר ימים כדי להכין תגובה מסודרת בכתב". נתניהו נכנס מחויך לבית המשפט ובתשובה לשאלות עיתונאים על תיקון כתב האישום, ענה: "it's in your face" ("זה בפנים שלכם").

שלמה פילבר משפט נתניהו 16 במאי 2022. יוסי זמיר, גלובס, אתר רשמי
פגישת ההנחיה לא נערכה אחרי מינויו לתפקיד. פילבר/אתר רשמי, יוסי זמיר, גלובס

בן צור פתח את החקירה בבדיקת גרסאותיו של פילבר מול גרסאותיהם של שאול אלוביץ', המואשם במתן שוחד לנתניהו, ואלי קמיר, הלוביסט של חברת בזק. לפי כתב האישום, לאחר פגישת ההנחיה, בה נתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם בזק ולקדם את אישור מיזוג בזק-יס, פילבר פגש את קמיר ולמחרת את אלוביץ.

לפי עדותו של פילבר, הוא אמר לשניים שהוא בא מפגישה עם נתניהו, גרסה ששניהם הכחישו בעימותים במשטרה מול פילבר, ובן צור ביקש להראות כי הגרסה של פילבר על ההנחיה של נתניהו הגיעה לאחר שהוא הפך לעד מדינה.

בן צור הציג קטע מחקירתו של פילבר ברשות לניירות ערך בשנת 2018, במסגרת חקירות תיק ניירות הערך בבזק, אז הוא תיאר את הפגישה ואמר "הצגתי לו כוונה שלי, לטפל בבזק, במתכונת, שאול אלוביץ', מסוכמת בתרשומת עדי...". פילבר הדגיש כי "זה תואם את השיחה עם שאול אלוביץ, את הצדדים המקצועיים". בן צור הוסיף, "זו תוספת עכשיו, אני איתך במה שאמרת".

משפט נתניהו 16 במאי 2022. יוסי זמיר, גלובס, אתר רשמי
"זה בפנים שלכם". נתניהו/אתר רשמי, יוסי זמיר, גלובס

בן צור הראה כי פילבר סותר את עצמו בנוגע להנחיה המפורשת של נתניהו - בעימותים במשטרה הוא טען כי כך הוא אמר לקמיר ואלוביץ' שהוא בא מפגישה עם נתניהו, כלומר שהוא פועל בשליחותו, וכעת הוא אומר תיאורים עמומים כמו 'זה היה באוויר' ועשה תנועה עם היד, ולבסוף הוא אומר שהוא לא זוכר אם כך הוא אמר במפורש.

פרקליטו של נתניהו הציג קטע מהחקירה של פילבר, בו חוקרת שאלה אותו לגבי מה שאמר בחקירה: "פגשתי את אלי קמיר בבית שלו, ישבנו בסלון ואמרתי לו 'תשמע'". חוקר אחר הוסיף שפילבר אמר, "אני עושה בשבילך ככה וככה כי בא לי, כי אמרו לי, 'דבר'". לכך, פילבר ענה "הבנתי". בן צור הטיח בפילבר: "תראה אותך, מתפתה שכמותך, תוך שניה אחרי שאומרים לך 'אמרו לי', כשהכוונה לנתניהו, אמרת הבנתי".

פילבר: "אמרתי שנתחיל לשנות את המדיניות של המשרד כלפי בזק, לשפר ביננו את התקשורת, לסייע אחר כך אמרתי להם ספציפית על מיזוג בזק-יס, מנקודת הראות".

בן צור: "אתה זוכר את המסר של קמיר ביחס להבנות, הסכמות שבשתיקה ביחס לאופציות. זו העמדה שלך עד כה. לא פגשת את נתניהו".

פילבר: "אני כן פגשתי".

בן צור: "בעולם הוירטואלי".

פילבר: "או שכן או שלא".

בן צור: "אמרת גם במשרד לפני ה'אין-פגישה' עם נתניהו".

פילבר: "אמרתי שאת שינוי המדיניות לגבי בזק הצגתי בפני הנהלת המשרד לפני הפגישה של נתניהו".

בן צור: "התיאור של הפגישה כאן מתאים לתיאור של קמיר. כלומר שני אנשים שלא מתואמים מתארים באופן ספונטני את הפגישה באותה דרך. אנחנו יכולים להסכים שהתיאור המשותף בינך ובין קמיר הוא תיאור נכון. וקמיר הוא זה שמציג את לוח הזמנים ביחס לאישור פגישת בזק-יס, גם צפריר".

פילבר: "הוא נתן לי תיאור יותר מדויק ותיאר את אחורי הקלעים של עסקת בזק-יס".

בן צור: "מי לא מופיע בתיאור של הפגישה?".

פילבר: "נתניהו". עם זאת, התעקש על גרסתו: "אני נפגשתי עם קמיר, המיקוד של הפגישה היה איך אני מטפל בעניינים של המיזוג".

בן צור: "אתה עכשיו בחקירה הנגדית שאלתי מה גרסתך, אמרת לי שהיה משהו באוויר, עשית תנועה, זה מה שהיה?".

פילבר: "זו התחושה שלי כשאני באתי לשם באתי בידיעה לא מטעם עצמי בלבד, אלא עם גיבוי".

בן צור: "אתה בא עם גיבוי שלא היה, רק על עצמך לספר ידעת, השאלה פשוטה כשאמרת עכשיו שהיה משהו באוויר, שאול אלוביץ נתניהו, האם זה היה זיכרון שלך עכשיו מהפגישה ביוני 2015".

פילבר: "זה הזיכרון שלי מהעדויות שנתתי".

בן צור: "אני שואל עובדתית מה היה בפגישה, אמרת ששוחחת עם קמיר על הקשר בין אלוביץ לנתניהו".

פילבר: "אני לא זוכר אם אמרתי במפורש ששוחחתי על זה עם קמיר".

בן צור הראה כי הפגישה ביוני 2015 לא היתה הפגישה הראשונה בין פילבר וקמיר, אלא כי הם נפגשו כמה פעמים במשרד הלובי של קמיר וישראל בכר בתל אביב. התובעת יהודית תירוש התנגדה להצגת הדברים, וטענה כי הדברים עולים בחלקים אחרים של החקירה, ובן צור הגיב בחריפות: "פעם הבאה תפתחי את החקירה, פעם הבאה תכתבי כתב אישום כמו שצריך, פעם הבאה לא תהיו תכסיסניים".

עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול ואיריס אלוביץ, טען כי הוא חקר את פילבר בנוגע ליחסיו עם קמיר והראה כי היו ביניהם חילופי הודעות עם ביטויים כמו 'אחי', כך שהיחסים ביניהם לא היו עוינים כפי שהעיד פילבר.
עוד עדכן חן כי במהלך סוף השבוע הפרקליטות העבירה עוד חומרי חקירה להגנה, הכוללים עשרות אלפי רשומות של מחקרי תקשורת, ושם יש שיחות טלפון בין פילבר לקמיר עם תאריכים מוקדמים.

בן צור תקף את הפרקליטות: "יש להם חומר רב ערך מבחינתנו, שכמובן מגיע בשגגה. לא נוגע לפגישת ההנחיה אבל דברים חשובים".

משפט נתניהו 16 במאי 2022. יוסי זמיר, גלובס, אתר רשמי
נתניהו במשפט, היום/אתר רשמי, יוסי זמיר, גלובס

פילבר המשיך בתיאור "פגישת ההנחיה" והודה כי הוא לא זוכר מתי היא התחרשה. "תיארתי אותה במשטרה ובחקירות באופן מפורט", אמר.

השופט משה בר-עם: "יש לאדוני נתון, עובדה שאינה מבוססת על היגיון?".

פילבר: "הפגישה המדוברת, 'פגישת ההנחיה', אני זוכר אותה כזיכרון צילומי, לא זוכר מתי, זוכר שהתרחשה, תיארתי אותה בצורה מדויקת, גם מילולית".

השופט משה בר-עם קטע את פילבר: "את המפגשים עם קמיר אדוני זוכר? זה היגיון? סברה?".

פילבר: "אני זוכר שנפגשתי עם קמיר ואז עם אלוביץ. היו דברים שאמרתי מה היה בפגישה. הדברים הרלוונטיים שהוא מציג לי פה זה מתוך רענון".

בן צור: "בחקירה הראשית אמרת שנתניהו החזיק פתק, זיכרון צילומי".

פילבר: "יכול להיות שאני החזקתי את הדף".

בן צור: "זה דבר יפה שכל פעם אתה מנסה לפגוע בנתניהו, אתה יכול לכתוב בטוויטר... כי אתה רוצה להגן על עצמך. אמרת זיכרון צילומי, הראיתי לך חקירה, שאל השופט בר-עם אם יש משהו, אמרת מעריך, אם יש משהו שאומר - כי סיפור הפגישה עם נתניהו, ראינו אין פגישה".

פילבר: "אני זוכר שנפגשתי עם קמיר יש לי זיכרון ברור איפה זה היה אצלו בבית, במרפסת. יש לי זיכרון צילומי, על התוכן פחות".

בן צור: "עד כדי כך אין". פרקליטו של נתניהו ביקש להמשיך בחקירה ופילבר ביקש להבהיר את דבריו קודם: "כשאני אומר על התוכן פחות, אני ידעתי מה היה בפגישה, אני לא המצאתי, עובדה שהדברים מתאימים (עם העדות של קמיר - י"פ)".

בר עם: "אני מנסה להבין על נתון שהוא בתחום זכרונו וידיעתו, או הערכות, אני מעריך, אני סבור, זה הגיוני".

פילבר: "זה מה שאמרתי אז בחקירה, זה מה שזכרתי אז".

בן צור חקר את פילבר בנוגע לפגישות הקודמות שלו עם קמיר לפני המינוי, ופילבר השיב שהוא לא זוכר "אם נפגשתי בשבועיים לפני המינוי הפורמלי, נפגשתי או לא נפגשתי, דיברתי או לא דיברתי, הוא ניסה לעקוץ אותי אז בפעם הראשונה. ישראל בכר הכניס אותי אליו לחדר, אני לא זוכר אם הוא דיבר איתי במדויק".

בן צור: "אתה זוכר פגישה במסעדת קפית לפני המינוי?", פילבר השיב: 'אני זוכר פגישה בקפית'".

השופט בר-עם קטע שוב את החקירה כדי לחדד מול פילבר את שאלת הזיכרון, ופילבר ביקש להבהיר כי "יש דברים שאני יודע שלא היה. יש דברים שגם לא אמרו לי, יש דברים שאני זוכר את ההקשר של הדברים אבל לא במדויק, אבל אם יושב מולי בן אדם שמחזיק מסמכים, שומע עדויות אחרות, אני מקבל".

בר-עם: "זה מתיישב עם הערכה רציונלית".

פילבר: "הרוב זה על בסיס זה. במקום שידעתי בוודאות שהם לא נכונים, אמרתי. איפה שזה הסתדר עם רוח הדברים".

פרידמן פלדמן: "איפה שלא ידעת?".

פילבר: "לפעמים הסתייעתי במילות הסתייגות כמו סביר".

בן צור עבר לחקור את פילבר בנוגע לפגישה עם אלוביץ', שגם עליה פילבר העיד כי הוא אמר לאלוביץ' שהוא בא מפגישה עם נתניהו. "זו הגרסה הראשונה?" שאל בן צור, ופילבר השיב כי הוא לא זוכר.
בן צור החל להקרין קטע מהחקירה מעדותו במשטרה לאחר חתימה על הסכם עד המדינה. בקטע, החוקרת נראית מבקשת מפילבר לתאר לו על מה הוא ואלוביץ' דיברו, ופילבר מפנה אותה לסיכום הפגישה שנרשם על ידי העוזרת שלו עדי קאהן.

פילבר תיאר בחקירה כך: "פעם ראשונה בחיים שלי שפגשתי את האיש. לא ידעתי מי הוא. אמרתי גם אני נמצא, איש אמונו של ראש הממשלה והוא מחויב לראש הממשלה וגם שומר עליו. אני לא אחשוף בפני הבן אדם, תשמע, דיברתי עם ראש הממשלה הוא אמר לי כאילו אני לא יודע מי מה מו. אני כן אמרי בעשר דקות הראשונות לפני שהכנסתי את עדי, או פחות מזה". עוד הוסיף: "אני לא אחשוף בפני בן אדם... כן אמרתי בעשר דקות ראשונות... משפט קצר... ארבע עיניים... היה חשוב לי להעביר לי את המסר...".

בן צור ראה בכך סתירה לעדותו של פילבר, כי הוא אמר לאלוביץ' שהוא פועל בשליחות נתניהו. "המסר שאתה אומר בסוף שאתה איש אמון של נתניהו", אמר. "נפגש פעם ראשונה עם שאול אלוביץ' ולכן אתה לא רוצה לחשוף בפניו. אתה בלשונך כעד מדינה אומר כעד מדינה אומר לא אמרתי לו (על נתניהו) כי הוא איש אמון לא יודע מיהו מהו".

פילבר: "אני אומר, לא אגיד לא שלא באתי מראש הממשלה".

בן צור: "כי זו המצאה קודמת שלך".

פילבר: "אבל אצל קמיר לא אמרתי במפורש את רה"מ. לא מדבר מה שאמרתי בעימות אלא בעדויות הראשונות, שהאווירה הייתה...".

בן צור: "אני רוצה להראות גיבוי, קפריזה - פה לא רוצה לחשוף, איש אמון, לא רוצה לחשוף שבא מראש ממשלה".

פילבר: "אין לי איך ליישב את זה".

משפט נתניהו 16 במאי 2022. יוסי זמיר, גלובס, אתר רשמי
נתניהו במשפט, היום/אתר רשמי, יוסי זמיר, גלובס

בן צור חקר את פילבר בנוגע לעימות עם אלוביץ', שהכחיש את טענתו כי הוא דיבר על נתניהו בפגישה ביניהם. בן צור הראה תמליל משיחה בין אלוביץ' לבנו אור, בו הוא תיאר את הלחצים שהפעילו עליו להיות עד מדינה, והוא אמר שגם אם הוא רוצה הוא לא יכול כי אין לו מה לומר על נתניהו, ומה שהוא יגיד לחוקרים שהם רוצים לשמוע זה שקר.

פילבר הדגיש כי כשהוא חתם על הסכם עד מדינה, והבין מהחוקרים את מערכת יחסי השוחד בין נתניהו ואלוביץ', הוא חזר לחוקרים עם מידע שהוא זוכר. "יכולתי להמציא סיפורים ביני ובין נתניהו, לשקר בהם, אבל אני הבאתי רק דברים שזכרתי באותו הזמן", אמר. "כל אחת מהסוגיות שהעדתי עליהן היו אמיתיות".

פילבר ניצל את ההזדמנות וביקש לתקן את הנזקים מעדותו בשבוע שעבר, לאחר שבן צור הראה כי לפי האיכונים והיומנים של ראש הממשלה ומנכ"ל משרד התקשורת, פגישת ההנחיה לא התקיימה בשבוע לאחר מינויו. "הפגישה חיה בזכרוני מצוין", אמר פילבר. "אני לא ידעתי לומר לחוקרים מתי היא הייתה, אני רואה שיש מחלוקת ביניכם מתי היא הייתה. זו לא בעיה שלי".

בן צור: "זו גרסה חדשה".

פילבר: "זו לא גרסה חדשה. זה מה שניסיתי לעשות שבוע שעבר להסביר את זה וזה עשה רעש גדול".

בן צור חזר על הדברים שפילבר אמר בחקירה ברשות לניירות ערך: "כשנתניהו אמר לך אל תעלה מחירים, תשמור על התחרות -".

פילבר: "זו הייתה ההבנה שלי של הפגישה באותו זמן".

בן צור: "ההבנה שלך שהתפתחה עם הזמן, תחת המצג שהחוקרים הציגו לך".

פילבר התעקש: "דברים שידעתי, כמו שזכרתי".

פילבר: "באותו זמן נתניהו לא נחקר, לא היה חשוד, לא ראיתי מקום לערבב אותו בעניינים האלו". זו הפעם הראשונה שפילבר מנסה להסביר את הסתירות בעדות שלו, בכך שהוא רצה לגונן על נתניהו.

בן צור: "ראיות חפציות שוללות את הגרסה שלך לגבי הפגישה".

פילבר הדגיש: "את התאריך של הפגישה".

בן צור: "אתה אמרת שתמונת העולם שלי התמוטטה" (התייחס לדברים שפילבר אמר הבוקר על דוכן העדים - י"פ).

פילבר: "אמרתי שאני לא יודע לגשר בין מה שזכרתי ואמרתי ובין הנתונים והמציאות שאתה מציג".

בקשת הפרקליטות: לתקן את כתב האישום

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, ביקשה הפרקליטות לשנות את תיאור מועד פגישת ההנחיה, שבה לפי כתב האישום נתניהו שוחח עם פילבר על הנושאים שהוא מבקש לקדם במשרד התקשורת, והנחה אותו להיטיב עם בזק. בכתב האישום נכתב כי "במועד לא ידוע, זמן קצר מאוד לאחר אישור מינויו של פילבר, במסגרת יחסי ה'תן וקח' שהתקיימו בין הנאשמים נתניהו ובני הזוג אלוביץ', זימן הנאשם נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו. בפגישה זאת, מסר הנאשם נתניהו לפילבר שהנאשם אלוביץ' התלונן בפניו על אופן טיפולו של משרד התקשורת בנוגע לעסקיו, והנחה את פילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד באופן שייטיב עם הנאשם אלוביץ'".

בחקירה הנגדית שנערכה בשבוע שעבר הראה סניגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, כי לפי האיכונים שערכה המשטרה, פילבר לא היה בשבוע שלאחר מינויו למנכ"ל משרד התקשורת בלשכת ראש הממשלה. עוד הראה בן צור, כי אין תיעוד לפגישה בין נתניהו ופילבר ביומנים של שניהם, אלא רק ב-15 ביוני, כך שלא ייתכן שהפגישה נערכה באותו שבוע כפי שטוען פילבר. כעת התביעה מבקשת לתקן את תחילת הסעיף, כך שייכתב בו כי "במועד לא ידוע, לאחר שהחליט הנאשם נתניהו על מינויו של פילבר".

זו הפעם השלישית שהפרקליטות מתקנת את כתב האישום נגד נתניהו. בפעם הראשונה קיבלו השופטים את עמדת ההגנה והורו לתביעה למחוק מכתב האישום את הביטוי נתניהו ומשפחתו, ולפרט את האירועים של מתן השוחד. בפעם השנייה, בעקבות עדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, על רכישת תכשיטים עבור שרה נתניהו, ביקשה התביעה להוסיף עדי תביעה.

במה נאשם נתניהו

בתיק 1000 (פרשת המתנות) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה!) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully