וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנים אחרי שנפל, בחורפיש עוד מתגעגעים לסא"ל מחמוד חיר אל-דין: "מגיבורי הכפר"

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 14:50

תושבי כפר מגוריו של הקצין שנהרג במבצע סודי בעזה מתארים איש חינוך, מנהיג וחבר. "היה נאמן למדינת ישראל, תמיד אמר שצריך להתגייס ולשרת את המדינה", סיפר חברו. עם פרסום שמו, תיארו את התקופה הקשה: "אי אפשר היה להגיד מילה, עושה טוב לאנשים שחשפו את זה"

ND סגן-אלוף מ', לוחם ביחידה מובחרת, נשוי ואב לשניים מהצפון, נהרג בפעילות מיוחדת של צה"ל בלב רצועת עזה/צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

בחורפיש, כפר מגוריו של מחמוד חיר אל-דין, הכירו את שמו של הקצין שנהרג במבצע סודי בחאן יונס ב-2018, אך סבורים שהיום (ראשון), בו הותר לפרסום שמו, הוא ציון דרך משמעותי. "עכשיו אפשר לגלות שהלך אחד היפים והאמיצים מהכפר", אמר תושב הכפר. "כולנו ידענו, אבל אסור היה להגיד", הוסיף עובד משרד הביטחון בבית העלמין הצבאי.

לואי מרעי, תושב הכפר וחברו של מחמוד, הביע את התרגשותו מפרסום שמו של חיר אל-דין. "מגיע לו שעכשיו אפשר יהיה לתת לו את הכבוד הראוי", אמר. "הוא אחד הגיבורים של הכפר, זו גאווה לכולנו ולכל מדינת ישראל". מרעי היה לוחם בגדוד חרב, ששתי רגליו נקטעו בהיתקלות בלבנון. הוא סיפר כי בהרצאותיו התקשה שלא לספר על מחמוד, "זו הייתה תקופה קשה שאי אפשר היה להגיד מילה", אמר, "זה עושה טוב לאנשים שחשפו את הסיפור".

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין. דובר צה"ל
"אחד היפים והאמיצים". חיר אל-דין/דובר צה"ל

שלושה שבועות לפני הפעילות בעזה בה נהרג חיר אל-דין, ישב עם לואי. "לא ידעתי שהוא היה ביחידה מיוחדת", ציין מרעי, "הוא לא סיפר ואף אחד לא ידע על זה. כשהוא נהרג הסיפור שלו בצבא הפתיע את כולם". הוא הגדיר אותו כאדם מיוחד. "מדברים עליו רק טוב", הוסיף, "היה מאוד נאמן למדינת ישראל, תמיד היה אומר שצריך להתגייס לשרת את המדינה, הדגיש שצריך להיות קרבי. הוא בעצמו היה מה שנקרא 'מורעל'. אהב מאוד את הצבא. תמיד היה נותן טיפים לצעירים, היה מהמובילים של תנועת 'אחרי' והיה מעודד אותם לשירות משמעותי".

ראש המועצה המקומית חורפיש לשעבר, סא"ל (מיל') רכאד חיידאן, סיפר כי הוא מכיר את חיר אל-דין מאז הולדתו. "ההורים שלו בני דודים שלי וגידלנו את הילדים שלנו דלת מול דלת, ליווינו את דרכו מבית הספר היסודי וגם בבית הספר הריאלי העברי בחיפה שם למדו גם ילדיי. הוא והבן שלי חברים קרובים, כמו אחים, אז מבחינתי הוא כמו הבן שלי", אמר. "ידענו שנועד לגדולות. מחמוד היה מנהיג מאוד מוקדם, עוד כשהיה ילד קטן", ציין. "אפשר להגיד שהייתה תחרות לא פשוטה בקרב בני המשפחה וגם בה הוא בלט, עם הזמן רק עלה והשתבח".

קברו של  סא"ל מחמוד חיר אל-דין בחורפיש 15 במאי 2022. יואב איתיאל
"נפל בקרב". קברו של חיר אל-דין/יואב איתיאל

חיידאן ביקש להדגיש את דמותו האנושית של מחמוד, לא רק הצבאית. "איש שיח, אדם שכל כולו נתינה, איש החברה שמעורב לא רק בכל דבר קטן כגדול שקורה במשפחה, אלא גם ביישוב", סיפר. "חבר בוועד הורים של בית הספר בזמן שהוא קצין בכיר ביחידות מיוחדות, בדיעבד אנחנו מבינים שהיה מן הסתם באימונים ותרגילים ובהכנות למבצעים. כל כך הסתיר, עד שחלק מבני המשפחה בכלל לא ידעו שהיה בצבא, עד שהדבר התברר להם אחרי מותו".

ראש המועצה לשעבר המשיך לספר כי שבוע לפני שנפל, עדיין היה באירועים של בית הספר. "הוא הקים את תנועת הנוער 'אופקים לעתיד' של מאות ואלפי בני נוער דרוזים שהתחנכו במערכת הזו. הוא עצמו היה דוגמא ומופת לבני הנוער. גם במהלך שירותו הצבאי הוא חשב כיצד הוא הולך לתרום אחרי הצבא, והחינוך היה בראש מעיניו". הוא ציין כי מחמוד תכנן להיות מנהל בית ספר וכבר ערך המון פגישות הכנה בנושא. "לצערי הרב הוא לא הספיק להשתחרר ולהגשים את החלום", סיכם.

קברו של  סא"ל מחמוד חיר אל-דין בחורפיש 15 במאי 2022. יואב איתיאל
"תמיד היה מחייך". קברו של חיר אל-דין/יואב איתיאל

במסעדת "סמבוסק הארז", ה"פרלמנט" המקומי, סיפרו שהתרגשות אחזה בכפר כבר במהלך שעות הלילה, כשנודע כי הפרסום יותר בבוקר. "לנו זה במיוחד מרגש", אמרו שלושת העובדים, "כולנו הכרנו את מחמוד כי היה נכנס לכאן לאכול כמעט בכל יום כשהיה בכפר, ותמיד היה מחייך".

השייח' מופק טריף, ראש העדה הדרוזית, אמר שחיר אל-דין הוא "מטובי בניה של העדה הדרוזית ומדינת ישראל, מלח הארץ, ערכי, פטריוט, אמיץ, פורץ דרך וגיבור". הוא הדגיש את תרומת העדה הדרוזית להגנה על המדינה ורמז לחוק הלאום: "ביום הזה, בו נחשף שמו של גיבור שנפל בקרב הירואי, ראוי כי מקבלי ההחלטות יעשו חשבון נפש לגבי יחסם לבני העדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully