וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: מחמוד חיר אל-דין הוא הקצין שנהרג במבצע הסודי בחאן יונס ב-2018

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 10:24

חיר אל-דין, סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל, נפל במבצע ברצועת עזה, וחלל צה"ל היחיד שזהותו נאסרה בפרסום גם לאחר מותו. עם פרסום פרטיו של סגן אלוף מ', בצה"ל אומרים כי בקרוב תידון האפשרות בפרסום תמונתו של עמנואל מורנו

ND סגן-אלוף מ', לוחם ביחידה מובחרת, נשוי ואב לשניים מהצפון, נהרג בפעילות מיוחדת של צה"ל בלב רצועת עזה/צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

מחמוד חיר אל-דין, סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל, הוא הקצין שנהרג במבצע הסודי בחאן יונס ב-2018 - כך הותר היום (ראשון) לפרסום. חיר אל-דין היה חלל צה"ל היחיד ששמו, תמונתו ומקום קבורתו נאסרו בפרסום גם לאחר מותו בשל תפקיד רגיש שמילא, אולם הבוקר פרסם צה"ל את פרטיו האישיים. על פועלו של מחמוד במבצע הוא עוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל.

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים כי הכוח של סא"ל מחמוד עשה שימוש, 2018/צילום מסך, -

פעילי חמאס בחאן יונס עיכבו ב-11 בנובמבר 2018 כוח מיוחד של מערך המבצעים המיוחדים (מ"מ) באגף המודיעין של צה"ל. הכוח, שמנה שבעה לוחמים, פעל בזהות בדויה בלב רצועת עזה וכלל בין היתר את סא"ל מחמוד חיר אל-דין.

לאחר דין ודברים ממושך הסלימה התקרית לפסים אלימים, בהובלה של מפקד גדוד חמאס בחאן יונס נור בראכה, החליט הכוח לעבור לירי כי הבין שנחשף. במקום התפתחו חילופי אש במהלכם נפצע סא"ל חיר אל-דין ומאוחר יותר נקבע מותו. הכוח החל במנוסה מכוחות חמאס בשטח ובסיוע חיל האוויר ופעולה אמיצה של קברניט מסוק יסעור שנחת בשטח הפלסטיני חולץ הכוח.

חמאס פעל במשך ימים ארוכים כדי לחשוף את זהות חברי החוליה ופרסם תמונות ובהן תמונה של אישה שנאסרו בפרסום בישראל. בהמלצת אגף המודיעין של צה"ל ובאישור הרמטכ"ל אביב כוכבי הוחלט כי פרטיו של סא"ל מ', תמונתו ושמו, כשאר הלוחמים במבצע, ייאסרו בפרסום באופן מוחלט.

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין. דובר צה"ל
"הכח פעל פעל בזהות בדויה בלב עזה". מחמוד חיר אל דין/דובר צה"ל

המבצע המודיעיני בלב השטח הפלסטיני נכשל לאחר שהכוח נחשף ובאמ"ן הוחלט על סדרת תחקירים שטלטלו את מערך המבצעים המיוחדים והביאו להחלפת מפקדים ובהתאמה חודדו נהלים, תהליכי הכשרה והתהדק הקשר עם השב"כ, כולל תהליכי בקרה על פעולות חשאיות.

בתום התחקיר, בספטמבר 2019, החליט כוכבי להעניק צל"ש רמטכ"ל לסא"ל חיר אל-דין לאחר מותו. בתעודת הצל"ש שהוענקה לאלמנתו נכתב: "סא"ל מחמוד עמד בנחישות, בקור רוח ובאומץ כדי להגן על חבריו לצוות. מתוך יוזמה וחתירה למגע, קיבל על עצמו תפקיד קדמי בפעולת ההשתלטות על האויב ופעל בתושייה כדי להצליח בה. סא"ל מחמוד, שנהרג במהלך האירוע, הראה במעשיו דבקות במשימה, אחריות, דוגמה אישית ורעות".

כעת, לאחר דיון בראשות ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, הוחלט להתיר לצנזורה הצבאית לפרסם את שמו המלא ותמונתו. בקרוב יקיים ראש אמ"ן דיון דומה על פרסום שמו ותמונתו של לוחם מערך המבצעים המיוחדים עמנואל מורנו, שנהרג במלחמת לבנון השנייה ומאז תמונתו אסורה בפרסום על ידי הצנזורה הצבאית.

קברו של סא"ל מ', נהרג בפעולת בחאן יונס, 12 בנובמבר 2018. אלי אשכנזי
"נהרג בגיל 41". קברו של מחמוד חיר אל דין/אלי אשכנזי

בהודעת דובר צה"ל נכתב כי מחמוד, תושב חורפיש ובן העדה הדרוזית, היה נשוי לאשתו נאהד ולזוג היו שני בנים. הוא התגייס לסיירת צנחנים ב-1997, ב-2002 עבר לאגף המודיעין, ונהרג ב-2018 בגיל 41.

"סיימנו עבודת מטה עם הצנזורה ובמיוחד עם מערך המ"מ כדי להגיע למסקנה בסוף שלא קיימת מניעה ביטחונית ולא שום מניעה אחרת לפרסם את הפרטים שלו", אמר ראש אגף מודיעין האלוף חליוה, "אני חושב שזה מגיע לו, למשפחתו וילדיו". עוד אמר ראש אמ"ן כי "המהלך מתואם עם המשפחה. הרמטכ"ל העניק לו צל"ש בגלל גבורתו. הוא גיבור ישראל. לא פחות מזה".

תמונות משירותו הצבאי של סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין. דובר צה"ל
"השלים במהלך השירות תואר ראשון ושני בחינוך". מחמוד חיר אל דין/דובר צה"ל

חליוה סיפר כי סא"ל חיר אל-דין השלים במהלך השירות תואר ראשון ושני בחינוך. "מה שחשוב להגיד עליו הוא היה איש חינוך, חבר עמותת אחריי, בדגש על הכפרים הדרוזים לעודד לשירות משמעותי, הוא העביר גיבושים לפנימיה הצבאית של הריאלי, הוא היה איש עם מאפיינים של מחנך ומנהיג יוצא דופן. אדם מיוחד לא רק בצד המבצעי שדורש כישורים יוצאי דופן", אמר.

חליוה התייחס לאפשרות של חשיפת תמונתו של עמנואל מורנו. "זו שאלה שאני הנחתי על השולחן. אנחנו בתוך תהליך, זה הדיון הבא שנקבל בו החלטה". בשלב זה מתקיים דיון בין אמ"ן לצנזורה על פרשייה נוספת מהעבר.

ליברמן: לשקול את חוק הלאום מחדש

בעקבות פרסום שמו של ח'יר אל-דין, אמר שר האוצר אביגדור ליברמן כי "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו "אחים לנשק" לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully