וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 15 שנה של מאבק: מעמדו של הכפר דהמש יוסדר והוא יסופח לרמלה

עודכן לאחרונה: 12.5.2022 / 9:49

שנה אחרי מותם של שני תושבים מפגיעת רקטה בהיעדר מרחב מוגן, שקד קיבלה את המלצת מנכ"ל משרד הפנים - למרות התנגדותם של כלל הצדדים. התושבים שמקבלים שירותים בסיסיים מהמועצה שדות דן וביקשו להצטרף אליה, מתכוונים לעתור לבג"ץ. בעיריית רמלה מוחים: להחלטה ניחוח פוליטי

דהמש. היבא דהמש, ויקיפדיה, אתר רשמי
"יסופח לרמלה". הכפר דהמש/אתר רשמי, היבא דהמש, ויקיפדיה

שרת הפנים איילת שקד החליטה היום (רביעי) לספח את הכפר דהמש לרמלה - יממה לאחר הכתבה בוואלה! בה פורסם כי מעמדו של הכפר לא השתנה גם שנה בדיוק לאחר שחליל עוואד ובתו נדין נהרגו בחצר ביתם מפגיעת רקטה. מדובר בניסיון להסדיר את מעמדו של הכפר לראשונה, זאת למרות שבהוראת בג"ץ קמה ועדה ייעודית בנושא ביוני אשתקד והמלצותיה הונחו על שולחנה של שקד כבר בחודש דצמבר.

שקד קיבלה את המלצת מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש לסיפוח הכפר לרמלה. זאת, למרות התנגדות עיריית רמלה והעובדה שהוועדה שמונתה להסדרת מעמד הכפר המליצה על צירופו לעיר רק בעדיפות שנייה - כשהעדיפות הראשונה היתה לספח את הכפר למועצה האזורית שדות דן. התושבים, שקיבלו עד כה שירותים בסיסיים מהמועצה וביקשו להצטרף אליה, מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה בעזרת עורך הדין קייס נאסר.

שמו של הכפר עלה לכותרות במבצע שומר החומות, אז רקטה שנחתה בכפר הרגה שניים מתושביה והפנתה את תשומת הלב הציבורית למאבק הממושך של התושבים. בכפר המקלטים והמיגוניות חסרים או כלל לא קיימים, והתושביהם נאלצים לבחור בין שתי אפשרויות רעות: להסתתר בבית רעוע או לצאת לאזור פתוח.

בית ההרוגים מנפילת רקטה בלוד, 12 במאי 2021. יותם רונן
"רקטה הרגה שניים מהתושבים". בית משפחת עוואד/יותם רונן

בכפר, הנמצא סמוך ללוד ורמלה, מתגוררים כאלף איש. הראשונים שבהם התיישבו בו לאחר שגורשו מבתיהם במלחמת יום העצמאות. בהיעדר הכרה במעמדו, התושבים זכו לשירותים חיוניים בסיסיים בלבד, חינוך ורווחה, מהמועצה האזורית שדות דן שבשטחה הוא ממוקם. רק בשנה שעברה החלה המועצה לספק להם גם שירותי תברואה ופינוי אשפה.

הוועדה בחנה את סיפוח הכפר ללוד, רמלה ושדות דן, ולבסוף המליצה על שיוכו למועצת שדות דן בכדי שיוכל להישאר כיישוב עם מאפיינים כפריים. בנימוקיו להחלטה לספח את הכפר לרמלה הסביר מנכ"ל משרד הפנים הירש כי רמלה היא עיר מעורבת ואחוז גבוה מתושביה ערבים, ועל כן תושבי הכפר יוכלו להיטמע שם ולא יהיו חריגים - לעומת שדות דן. עוד הוסיף וטען כי "העברת המתחם יהווה הזדמנות לצירוף שטחים נוספים לתחום השיפוט של עיריית לרמלה וכן פיתוח אזור תעסוקה חדש לעיר".

על אפשרות צירוף הכפר לשדות דן, הסביר הירש כי "אין די בכך, ורצון התושבים אינו הותרת המצב הקיים כפי שהוא, אלא להכיר בהם כוועד מקומי עצמאי במועצה האזורית". לדבריו, השארת מתחם דהמש בשטחה של המועצה והכרה בו כיישוב חדש בתחומה יגרור אתגרים איתם הוא לא מעוניין שהמועצה תתמודד.

ערפאת איסמעיל, תושב דהמש, זעם על ההחלטה: "המשמעות שלה בין השורות היא שאף פעם לא יהיו כאן חיים משותפים ושלום בתוך המדינה. יכולנו להוכיח שאפשר לחיות יחד, אבל כנראה שאתם לא בשלים לכך עדיין וחבל מאוד. המצב רק ילך ויחמיר בעתיד, כואב לי על ילדינו שיסבלו וזה עלול להתפוצץ להם בפנים יום אחד".

עוד בוואלה!

חליל ובתו נדין שילמו בחייהם והסחבת הקטלנית של הממשלה נמשכת

לכתבה המלאה

מתנגדים להחלטה

מעיריית רמלה נמסר בתגובה כי היא מתנגדת בתוקף ובנחרצות להחלטת שרת הפנים לאמץ את דוח ועדת הגבולות. "נראה כי הדוח הוכן בחופזה ובאופן שרירותי, שכן מסקנותיו בכל הקשור לחלופות הרשויות לוד רמלה ושדות דן אינן סבירות בעליל. בהחלטת שרת הפנים שקד יש לכאורה כדי להעלות חשדות כבדים להכרעה על בסיס מניעים פוליטיים. מסיבות תמוהות ביותר, הוחלט להוציא מהמשוואה בהחלטה את העיר לוד, וזאת ללא כל ביסוס עובדתי וחרף העובדה שהערים רמלה ולוד הן ערים דומות במאפייניהן".

כמו כן ראש העיר רמלה מיכאל וידל הנחה לפעול נגד ההחלטה בכל הדרכים החוקיות העומדות בפני העירייה, לרבות פנייה לבג"ץ.

עו"ד ד"ר קייס נאסר מסר בשם תושבי דהמש כי הם דוחים את החלטת שרת הפנים. "ההחלטה התקבלה מבלי שהשרה תפגוש את התושבים או אפילו תסייר בכפר ותכיר אותו. ההחלטה אינה סבירה ואינה הוגנת בעליל. במקום לתת דוגמא לחיים משותפים של ערבים ויהודים יחד, ההחלטה מנציחה את ההפרדה והגזענות בין ערבים ליהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully