וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לכבוד הלוחמים שמסכנים את חייהם": במסיכת קורונה וכובע, מפקד הימ"מ הדליק משואה

עודכן לאחרונה: 4.5.2022 / 21:27

תנ"צ ח' השיא משואה בשם משטרת ישראל בטקס יום העצמאות בירושלים. בשיחה שערך עם וואלה! לפני הטקס סיפר על ההפתעה מבחירתו, שחזר כמה מהאירועים שבהם נכח, בהם הפיגוע בת"א ובריחת האסירים מכלא גלבוע, ועל השירות ביחידה. "זה מחמם את הלב להשפיע על תחושת הביטחון בציבור"

בווידאו: טקס המשואות בהר הרצל/צילום: ניידת הרצליה

מפקד הימ"מ, תנ"צ ח', השיא משואה הערב (רביעי) בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-74 למדינת ישראל, והקדיש אותה לכבוד "אחיי ואחיותיו, הלוחמים והלוחמות, בגלוי ובסתר, שמסכנים את חייהם בכל יום ובכל לילה למען ביטחון ישראל". בריאיון שנתן מוקדם יותר, סיפר על התחושות והתגובות בסביבתו למעמד המרגש, על שירותו הצבאי המורכב ביחידת שמשון, על המרדף ותפיסת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע ולפיגוע הרצחני בדיזנגוף.

תנ"צ ח' סיפר כי הופתע מההודעה שנבחר להדליק משואה. "מי אני שאדליק משואה, הילד מבאר שבע, לוחם, קצין ומפקד בימ"מ, התרגשתי ממש. כשהמפכ"ל התקשר אמרתי לו תודה רבה וניתקתי את השיחה. אני מתקשר לאמא, היא מתרגשת יותר ממני, היא לא מאמינה, היא תבוא לראות אותי. לקח לי כמה שעות להבין לאיזה אירוע אני נכנס", אמר. "כשהתחילו את הטלפונים הבנתי את גודל האירוע ומה החשיבות שלו. אני הולך להשיא משואה בשם משטרת ישראל, בשם 32 אלף שוטרים, לוחמי ימ"מ והיחידות המיוחדות, בחזרה הגנרלית כשעליתי על הבמה הבנתי את גודל האירוע".

בריאיון לוואלה! הוסיף על תחושותיו לקראת הערב. "ביום הראשון שהודיעו לי לקח לי זמן לעכל את זה והתבשלתי עם זה במשך שבועיים", נזכר. "ככל שהתקרבתי לטקס ההתרגשות רק עלתה. שלשום הייתה חזרה גנרלית ובאמת הבנתי את המשמעות של הטקס. כשאתה חווה את זה זה כבוד גדול וגם האנשים הם אנשים מיוחדים. אתה מייצג את המשטרה, 32 אלף שוטרים, את היחידות המיוחדות, את גמלאי המשטרה, את מג"ב".

מפקד הימ"מ ישיא את המשואה כשהוא חבוש כובע מצחייה ועוטה מסיכת קורונה. "אם הייתי עם פנים גלויות זה היה הרבה יותר פשוט, אבל התפקיד לא מאפשר לי", סיפר, "והשתדלנו שכל הצדדים ירוויחו מזה, ושיהיה נוח ומכובד. פאה ומשקפיים לא בא בחשבון".

לוחם הימ"מ. זיו קורן, אתר רשמי
"מי אני שידליק משואה?". מפקד הימ"מ/אתר רשמי, זיו קורן

ובכל זאת, לא היית רוצה לעלות בפנים גלויות? שיראו אותך באירוע כ"כ חשוב?

"אני מאמין שאם הייתי בתפקיד אחר לא הייתי מייצג את הלוחמים ולא את היחידה. קיבלתי את הכבוד הזה בכלל שאני מפקד הימ"מ ובגלל שאני מפקד היחידה הלאומית וזה כבוד גדול, גם עם מסיכת קורונה".

לדברי מפקד הימ"מ, הוא שמח להיות בחזית הזירת הביטחונית. "אני חושב שרק החודשים האחרונים מוכיחים את הדבר הזה, שהיחידה הייתה בחזית יחד עם שב"כ וצה"ל, ומחוזות משטרת ישראל". הוא לא נותן להתרגשות להסיח אותו מתפקידו. "בנוסף לכך שאני משיא את המשואה, אני עדיין קשוב ומחר אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בפעילות לסיכול טרור בתוך תחומי הקו הירוק, כך שאנחנו לא קופאים על השמרים, עדיין עם עין אחת לכיוון המצב הביטחוני במדינת ישראל וזה הדבר הכי חשוב כרגע".

מפקד הימ"מ שחזר בריאיון את שאירע ביום הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. לדבריו, "היינו בתרגולות באותו ערב יחד עם היחידה המבצעית של שב"כ. קיבלנו הודעה שיש פיגוע בדיזנגוף, זה סרט אימה שהחזיר אותנו לשנות האלפיים. טסנו ברכבים למרכז העיר. בשלב הזה היו דיווחים סותרים על ארבעה או חמישה מוקדי ירי, מבחינתי להישאר בחפ"ק של שב"כ לא היה נכון כי הייתי צריך להיות בשטח".

"הגעתי לשטח וחברתי לכוחות. לשמחתי הרבה לוחמים צעירים שמתגוררים בתל אביב הגיעו מהר לזירה ונשאבנו לתוך האירוע", המשיך תנ"צ ח'. "סרקנו מלא בניינים ובשעות הבוקר המוקדמות הייתה היתקלות עם המחבל ביפו. הוא יכל להמשיך את מסע ההרג שלו מדיזנגוף ועד דרומה ליפו וכנראה כמות הכוחות שהייתה שם היא שמנעה זאת".

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. שלומי גבאי
"סרט אימה שהחזיר אותנו לשנות האלפיים". זירת פיגוע הירי בתל אביב/שלומי גבאי

"כשיש מסע רצח כזה אתה חייב לקטוע אותו כבר בשלבים הראשונים ולצערי זה לא קרה", הודה תנ"צ ח', "לרוב מחבלים כשמתחילים לבצע פיגוע, כבר בהתחלה יש אזרחים עם נשקים או שוטרים בנמצאים בחזית שמנטרלים אותם, במקרה הזה לא הצליחו לעשות את זה והוא התחיל באיזה מסע דילוגים לכיוון דרום (יפו). ברגע שהוא הבין שיש הרבה שוטרים וכל השטח מוצף בכוחות ביטחון יכולנו לבודד אותו מהזירה ופשוט לבצע איזה עבודת מחקר מודיעינית עד לתפיסתו. אנחנו לא רוצים שאירועים כאלה יגיעו למסע הרג".

מפקד הימ"מ גם התייחס לבריחת האסירים מכלא גלבוע. הוא סיפר כי ההודעה על האירוע תפסה אותו כשהיה בדרכו לרוץ בנמל תל אביב. "קצין המבצעים התקשר אלי ואמר לי שיש אסירים נמלטים והנחת העבודה היא שהם כנראה יעשו פיגוע", סיפר. הקפצנו את כל המפקדים ליחידה וחברנו לשב"כ. מאותו הרגע היינו בסרט של מרדף, כדי למנוע פיגוע וכמובן ללכוד אותם. זה לקח מספר ימים, שניים נתפסו על ידי המשטרה ושניים נוספים, שזה זכריה זביידי ואחד נוסף שנמצא איתו נעצרו על ידי כוחותינו".

עוד אמר תנ"צ ח' כי רוב המידע הגיע מאזרחים. לדבריו, "הייתה ידיעת זהב של אזרח שטען שראה שניים מאוד דומים לזכריה זביידי ולאסיר הנוסף באזור מסוים. בעזרת לוחמי יחידת מרעול התחלנו לסרוק את השטח ולהתחקות אחר העקבות שלהם. הבנו שהם היו שם. בשלב מסוים הגענו לנקודה שמשם הם לא התקדמו. אחד הלוחמים האיר עם הפנס לעבר עגלה של פול טריילר וזיהה רגליים מבצבצות בארגז מתחת לעגלה".

"כשעצרנו אותו הוא ניסה להימלט ולהתנגד, אבל השתלטנו עליו מיד. אחרי כן עצרנו גם את זביידי שאותר סמוך למקום", שחזר תנ"צ ח'. "התקשרתי למפקד מג"ב ולמפכ"ל שהיו לא רחוק מאיתנו ותוך דקות ספורות הם הגיעו לזירה. אחר כך המשכנו במצוד אחרי שני האסירים הנוספים כשהנחת העבודה שאחד מהם כבד בג'נין ואחד מסתובב ברחבי הארץ. בשלב המעצר הסתבר ששניהם כבר בג'נין, וזה פעולה שמצריכה מאיתנו הרבה יותר משאבים והרבה יותר מודיעין, וכעבור שבועיים וחצי לאחר הבריחה הצלחנו לסגור מעגל וללכוד את אחרון הבורחים".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ירושלים  4 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"כבוד גדול, גם עם מסיכת קורונה". מפקד הימ"מ מדליק משואה/פלאש 90, יונתן זינדל

עם גיוסו לצה"ל תנ"צ ח' הצטרף ליחידת שמשון, כוח מסתערבים שפעל ברצועת עזה בשלהי שנות ה-80 עד אמצע שנות ה-90. "בשנת 87, פרצה האינתיפאדה הראשונה, מצאתי את עצמי עושה טירונות קורס מכים וישר מצטרף ליחידה. בשלבים הראשונים של הקמת היחידה לא כל כך ידענו מה רוצים מאיתנו, המשימות היו מאוד מסוכנות, מאוד מורכבות, אתה ילד בן 18 וחצי, 19, שמקבל אקדח ונכנס לתוך שכונות קשות בעזה, במחנה פליטים שאטי, בג'בליה, בחאן יונס", תיאר מפקד הימ"מ.

"הפעילות המסוערבת שעשינו אז הייתה לשים כאפיה, בגדים אזרחיים ולהסתובב בעזה עם רכב שהחרמת מפלסטיני שעה קודם לכן. פשוט הסתובבנו ולמדנו תוך כדי תנועה. היום אין את הדברים האלה, המסתערבים הם ברמה הרבה יותר גבוהה, לומדים שפה, עוברים אולפן, לומדים להסתערב, את זה לא לימדו בהתחלה. יש הרבה צלקות מזה, יש הרבה חבר'ה שלקחו את זה איתם לחיים האישיים עם טראומות קשות מאוד, כי אף אחד לא ידע להבין את הסיטואציה הזאת שאתה מכניס ילד בן 19 וחצי לתוך הפגנה של 5,000 איש ויותר והוא צריך לעצור מבוקש, אף אחד לא ידע להתמודד עם זה. אבל זה נתן לי הרבה כלים, שהעבודה הזאת היא מאוד מסוכנת ומאוד מורכבת, וגם שבכל זמן נתון גם לוחם אחד יכול להכריע את המערכה".

תנ"צ ח' החל את דרכו בימ"מ לקראת סוף שירותו הצבאי. "היו כמה במבצעים משותפים והדבר קסם לי, ואמרתי איך שאני מסיים אני יתגייס לשם, ולאחר השחרור כבר הייתי בגיבוש ליחידה, מאז עברתי שורה של תפקידים", סיפר. "בשבעת החודשים האחרונים יצא ליחידה להשפיע ברמה הלאומית על סדר היום הציבורי, ככל שיש פיגועים לעצור - תחושת הביטחון הולכת ונחלשת וכשיש לך יש את הזכות להשפיע על תחושת הביטחון בציבור זה מחמם את הלב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully