וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום השואה: 11 ניצולים שנמלטו מאוקראינה נחתו בישראל

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 19:19

הניצולים הועלו ארצה בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות. ביניהם ולרי קנייבסקי, בן 84 שנמלט מחרקיב עם אשתו ובנו. "לא האמנתי שאגיע לישראל ובטח שזה יקרה בצורה כזאת", אמר. לדברי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, "זו חובה לאומית ומחויבות ממשלתית לדאוג לניצולים"

ניצולי השואה שעלו לישראל בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות בעקבות המלחמה באוקראינה 27.04.2022. דן גוטו, הקרן לידידות, הקרן לידידות
ניצולי השואה שעלו לישראל על ידי הקרן לידידות, היום/הקרן לידידות, דן גוטו, הקרן לידידות

11 ניצולי שואה שנמלטו מאוקראינה נחתו היום (רביעי), ערב היום השואה, בישראל מטיסה מיוחדת של הקרן לידידות.

ולרי קנייבסקי, בן 84, נמלט מחרקיב ועולה לארץ עם אשתו ובנו. כשהיה בן 3, פרצה מלחמת העולם השנייה. הוריו עזבו את חרקיב ברכבת משא תחת הפצצות אל צפון רוסיה שם סבלו בתנאים קשים ללא חימום בקור המקפיא. "לא הייתה לי ילדות רגילה", סיפר. "לא היו צעצועים ורוב הזמן הייתי מסתובב עם תחושת רעב. מכיוון שידעו שאנחנו יהודים, בפגתי הרבה קללות כילד".

בגילו, ולרי לא האמין שייאלץ לחוות מלחמה כזו שוב. "המלחמה עם רוסיה תפסה אותנו בהפתעה", שיתף. "העיר שלנו נהרסה. חיינו בתחושה של פחד עם הפצצות ללא הפסקה. בני בן 42 ולא קיבל במשך זמן רב אישור לעזוב עקב החוק באוקראינה שהכריח גברים עד גיל 60 להישאר. רק כעבור חודשיים מהגשת בקשה לוועדה רפואית קיבל אישור לצאת מאוקראינה".

ניצולי השואה שעלו לישראל בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות בעקבות המלחמה באוקראינה 27.04.2022. דן גוטו, הקרן לידידות, הקרן לידידות
ניצולי השואה שעלו לישראל על ידי הקרן לידידות, היום/הקרן לידידות, דן גוטו, הקרן לידידות

"זאת הפעם השנייה שאני עוזב את חרקיב", הוסיף. "בגילי לא האמנתי שאגיע לישראל ובטח שזה יקרה בצורה כזאת. הבן שלי תכנן לנסוע לישראל והתחיל בתהליך לאשרת עלייה עוד לפני שהתחילה המלחמה. אני חשבתי שניסע לבקר אותו בישראל, אבל לא דמיינתי שאני בעצמי אעבור לגור בה".

אינה קרטשובה, בת 86, עלתה לישראל ביחד עם בתה ועם חתול המחמד שלה. "הייתי בת חמש כשגרנו ליד קייב ומלחמת העולם השנייה פרצה", סיפרה. "אבא שלי גויס ביום השני למלחמה. אחיות של אמי שנסעו לכפר קטן ליד קייב נורו למוות ברחוב. כל המשפחה נהרגה".

אינה שיתפה כיצד אמה סיפרה בעבר איך שמעה אחרים אומרים: "תראו את יהודונים האלה, מגיע להם". אינה ברחה עם אמה עד לקזחסטן ומשם חזרו לקייב לאחר שהעיר שוחררה. אב המשפחה מעולם לא חזר מהחזית. הוא נהרג בדצמבר 1941.

לאחר שעבדה כמורה בקירגיזסטן, חזרה להתגורר בשנים האחרונות בקייב. "כשהחלה המלחמה בסוף פברואר, שמענו פיצוצים עזים. בטלוויזיה הודיעו שכדאי לאסוף את המסמכים ולהיות מוכנים לעזוב. ביום הראשון למלחמה החלטנו לעזוב את קייב ונסענו לבית של קרובי משפחה באזור צ'רקסי. גם שם היו הפצצות. בסופו של דבר הבנו שאין טעם להישאר ושצריך לעזוב לישראל".

אינה, שתתגורר ביחד עם בתה בנוף הגליל, מסכמת: "אני מרגישה נורא שבגילי צריכה לברוח שוב. במלחמת העולם השנייה הייתי רק ילדה חסרת אונים. עכשיו בגיל 85 אני שוב חסרת אונים ונאלצת לברוח".

ניצולי השואה שעלו לישראל בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות בעקבות המלחמה באוקראינה 27.04.2022. דן גוטו, הקרן לידידות, הקרן לידידות
ניצולי השואה שעלו לישראל על ידי הקרן לידידות, היום/הקרן לידידות, דן גוטו, הקרן לידידות

"זכות וחובה לדאוג לניצולים"

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה כי לישראל "זכות וחובה לאומית ומחוייבות ממשלתית לדאוג לניצולי השואה, להוות להם בית חם ומוגן בישראל, ולסייע להם בכל צורכיהם. בחודשיים האחרונים פגשתי ניצולי שואה רבים שברחו שוב ממלחמה קשה ובגילם המופלג נאלצו לחצות יבשות, לנוס על נפשם מפני סכנת חיים בסיוע רב של מדינת ישראל וארגוני העלייה. אני רואה בחילוצם והעלאתם ארצה משימה לאומית ראשונה במעלה וכמו כן זכות ענקית לקבלם בחום ובאהבה".

"אני גאה על הזכות שיש לנו להעניק לאנשים היקרים הללו, שבפעם השנייה בחייהם עמדו בפני סכנת השמדה, את סגירת המעגל שאפשרה להם להגיע הביתה - לישראל", הוסיפה נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין. "מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, סייענו לצד שותפינו בהעלאתם של אלפי יהודים לארץ. הגעתם של הניצולים בערב יום הזיכרון לשואה מסמלת יותר מהכל את מהות הציונות והערבות ההדדית בעם היהודי. אני מודה לאנשים המסורים בשטח שמסייעים כל העת במשימה החשובה שלקחנו על עצמנו"

מהקרן נמסר כי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, היא סייעה כל העת בפינוי יהודים מבתיהם, אספקת מזון תרופות וציוד הכרחי, הקמת קו תמיכה וסיוע ועוד. "תוכנית החירום של הקרן לידידות לקהילות היהודיות באוקראינה כללה עד כה מענקי חירום בסכום מצטבר של 6.5 מיליון דולר למספר ארגונים הפועלים לסיוע בשטח", נמסר. "מענק החירום האחרון לקראת פסח עמד על 2.5 מיליון דולר. מענקי החירום הצטרפו למענק השנתי שמעניקה הקרן בגובה של כ-8 מיליון דולר. במהלך כל ימי הלחימה נמצאת הקרן לידידות בקשר הדוק עם נציגי הקרן בגבולות אוקראינה ועם נציגי ארגוני הסיוע בשטח, המעבירים את הדיווחים והצרכים בזמן אמת ובהתאם לדיווחים שולחים את הסיוע המיידי הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully