וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכנסת דנה בהכרזה על שיקלי כפורש - אלו ההשלכות של המהלך

עודכן לאחרונה: 25.4.2022 / 21:11

אם בקשת רה"מ וסיעת ימינה תאושר, יוטלו על שיקלי סנקציות בכנסת הנוכחית ובהתמודדות עתידית, אלא אם יתפטר מידית מהכנסת. פתיחת הדיון התעכבה בשל תלונות של חברי אופוזיציה שהגיעו. גם ח"כית עידית סילמן הגיעה. כמה חברי ליכוד הוצאו מהדיון

LIVE

ועדת הכנסת דנה בשעה זו (שני) בבקשה של ראש הממשלה נפתלי בנט ושל סיעת ימינה להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. שיקלי, שהתמודד בבחירות האחרונות במסגרת ימינה, התנגד להקמת הממשלה, ומאז פועל כח"כ עצמאי. בימינה החליטו להפעיל נגדו את הליך הענישה שיכריז עליו כפורש רק כעת, כעבור כעשרה חודשים, אחרי הפרישה של חברה נוספת בסיעה, יו"ר הקואליציה לשעבר עידית סילמן. אם הבקשה תאושר, על שיקלי יוטלו סנקציות והגבלות בכנסת הנוכחית ובעיקר בהתמודדות עתידית: הוא לא יוכל לרוץ בבחירות הבאות במסגרת אחת המפלגות המיוצגות בכנסת הנוכחית אלא רק במפלגה חדשה ועצמאית. זאת, אלא אם כן יתפטר מהכנסת מיד אחרי שיוכרז כפורש. בדיון הוועדה האשים שיקלי את חברי מפלגתו בנט ואיילת שקד כי הם פוגעים "פגיעה אנושה ומבישה בדמוקרטיה, ואת הנזק שחוללו ייקח זמן רב לתקן".

ההחלטה להכריז על שיקלי כפורש נפלה בתחילת החודש, כחלק מבקרת הנזקים אחרי פרישת סילמן והניסיון למנוע את התפוררות ימינה. המהלך נועד לבודד את שיקלי מסילמן ולמנוע מהם לצרף אליהם ח"כ נוסף ממפלגתו של בנט ולהתפלג לסיעה נפרדת. פילוג לסיעה חדשה יגן על עריקי ימינה מהסנקציות וההגבלות ויאפשר להם להתמודד בבחירות הבאות בליכוד או בציונות הדתית.

להכרזה על פורש יש משמעויות דרמטיות לגבי עתידו הפוליטי של שיקלי ואם לא יתפטר מהכנסת אחרי ההכרזה, הוא לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות במסגרת הליכוד או הציונות הדתית וגם אם יקים מפלגה עצמאית לא יוכל לרוץ איתן ברשימה משותפת. יש לכך משמעויות גם בכנסת הנוכחית - ייאסר עליו להיות חלק מסיעה, הוא לא יוכל להציע הצעות אי אמון בממשלה, לא יזכה למימון מפלגות שוטף ויוכל להגיש הצעות חוק פרטיות רק על חשבון מכסה של סיעות אחרות; כך גם אם ירצה לכהן כחבר וועדה - רק אם אחת הסיעות האחרות תקצה לו מקום. בנוסף, אם תוקם ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית, שיקלי לא יוכל לכהן בה כשר או סגן שר, אלא אם כן יתפטר מהכנסת מיד אחרי ההכרזה כפורש, ואז כל הסנקציות וההגבלות יבוטלו.

הכרזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, ועדת הכנסת, 25 באפריל 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
יוכרז כפורש? שיקלי/פלאש 90, יונתן זינדל

את הדיון בוועדת הכנסת מנהל ח"כ איתן גינצבורג (כחול לבן), ולא יו"ר הוועדה ניר אורבך, שביקש מלכתחילה להחליפו וגם יושב שבעה על אמו בימים אלה. לקואליציה יש רוב מוצק בוועדה: 9 מתוך 15 החברים בוועדה באים משורותיה, וגם בהתחשב החרם של רע"ם וההיעדרות של ח"כ ואליד טאהא, הרוב שלה מובטח. לאופוזיציה יש עקרונית שישה מקומות בוועדה, אך רק שניים מהם מאוישים נוכח החרם על ועדות הכנסת שנמשך מאז הקמת הממשלה.

חברי ליכוד והציונות הדתית הגיעו לדיון כדי לתמוך בשיקלי אך הם אינם חברים בוועדה ואין להם זכות הצבעה. באופוזיציה שקלו לשבור את החרם ולמנות חברים מטעמם עבור הדיון של שיקלי, אך בכל מקרה הרוב של הקואליציה מובטח. בימינה צפויים להחליף את ח"כ אורבך, שיושב שבעה על אמו, בחבר כנסת אחר מהסיעה, ויכולים להחליף גם את ח"כ עידית סילמן בחכ" אחר מהסיעה, אם תרצה להצביע יחד עם האופוזיציה ולסכן את המהלך.

הכרזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, ועדת הכנסת, 25 באפריל 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הדיון על שיקלי כפורש. היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הדיון החל בצעקות והתעכב בשל תלונות של חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שאין מקום. חברי האופוזיציה דרשו מיו"ר הוועדה לעבור חדר, וזעמו על נוכחותם של עורכי דין מטעם מפלגת ימינה ושל השר מתן כהנא, בעוד שלחברי הכנסת אין מקום. לאחר מכן התלוננו כי המיקרופונים שלהם אינם עובדים, וטענו כי מדובר ב"סתימת פיות".

כמה חברי ליכוד, ביניהם רגב, אמסלם וקרעי הוצאו מהדיון. השר כהנא, שמייצג את ימינה, הסביר כי שיקלי הצביע נגד עמדת מפלגתו 754 פעמים: "651 פעמים בחוק התקציב כאופוזיציונר ובצורה לא עניינית. הצביע נגד חוק האזרחות למרות שסוכם איתו שיצביע בעד, ועוד 100 פעמים נוספות. זה לא חד פעמי, זה מתמשך, עד לאחרונה ממש".

כהנא המשיך לתקוף את שיקלי: "אתה לא יכול להגיד שאתה ימין. לחיקו החמים של מי אתה מזנק? אתה בעצמך הגדרת את נתניהו שלא ימין. אתה טוען שאנחנו לא מספיק ימין וחברת למי שנאם את נאום בר אילן והצהיר שהפתרון הוא שתי מדינות". בתגובה לדבריו השיבה רגב לפני שהוצאה "מי אתה חתיכת מתייוון שתגיד לנו? מעולם לא הייתי בעד ההתנתקות או סירבת פקודה. אתה יהודי מתייוון. היחידי שפרש מהערכים שלו זה אתה ובנט ושקד, חבורה של נוכלים".

עוד הטיח כהנא ביקורת בשיקלי, ואמר כי "פרשת כי דאגת לעתידך הפוליטי, כי לא הבנת שפוליטיקה זה לא תוכנית לבקשתך כי לא הסכמת לקחת אחריות", אמר. "לא היה לך אומץ לעבור את מה שאנחנו עוברים, את מה שחברתנו עידית סילמן עברה בשנה האחרונה".

הכרזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, ועדת הכנסת, 25 באפריל 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד בוסי ושקלי בדיון/פלאש 90, יונתן זינדל

אחרי כהנא דיבר פרקליטו של שיקלי, עו"ד גיא בוסי, שהציג את טיעוני הנגד במשך קרוב לארבע שעות. בוסי טען שעצם הייצוג של ימינה על ידי כהנא מנוגד לחוק כי הוא לא ח"כ בסיעת ימינה, ולאחר מכן ביקש לפסול את ח"כ שירלי פינטו מלהשתתף בדיון - בגלל שהיא ח"כית נורבגית, ובגלל שקראה בעבר לשיקלי "וירוס", וגם את ח"כ בועז טופורובוסקי כי אמר בעבר ששיקלי הוא "מורד" ש"מחפש לעשות אקזיט".

בהמשך בוסי התלונן על לוחות הזמנים שהוועדה קבעה ושהרסו לו ולאנשי משרדו את חג הפסח. כמו כן, שב והעלה את טענתו נגד העובדה שבנט, מגיש הבקשה, לא התייצב לדיון. בוסי תקף גם את שרת הפנים איילת שקד ואמר, "איפה מספר 2 בימינה בימים אלה? היא ברגע זה מנהלת מו"מ כדי לפרוש ימינה. בסופו של הליך, איילת שקד ביקשה להיות משוריינת ברשימת הליכוד לכנסת בשתי הכנסות הבאות".

הכרזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, ועדת הכנסת, 25 באפריל 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"פגיעה אנושה ומבישה בעמוד התווך של הדמוקרטיה". שיקלי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

גם חברת הכנסת עידית סילמן, שפרשה לאחרונה מהקואליציה, הגיעה לדיון, בו אמרה כי הוא נעשה כחלק ממהלך "נקמני וקטן שנועד לשרת צרכים פוליטיים, תוך התעלמות מהערכים שאליהם אנחנו בימינה מחוייבים. אנחנו ב'ימינה' ואנחנו לא פורשים. אנחנו הולכים עם המצע והערכים ועדיף מאוחר מאשר אף פעם". בדבריה גם פנתה אל חברי ימינה ח"כ מתן כהנא וח"כ שירלי פינטו, "קשה לי להאמין שאתם פה כשאיש הגון עומד על דוכן הנאשמים. אני בטוחה שאתם לא מאמינים במה שאתם עושים".

בהמשך דיבר גם שיקלי עצמו שאמר כי "החוזה הבלתי כתוב הזה בין העם לנציגיו הנבחרים הוא עמוד התווך של כל משטר דמוקרטי. נפתלי בנט, איילת שקד והנשרכים אחריהם פגעו פגיעה אנושה ומבישה בעמוד התווך הזה ואת הנזק שהם חוללו לדמוקרטיה הישראלית ייקח זמן רב לתקן".
 
"נכון, מטבעם של דברים הפוליטיקה היא גם זירה פרגמטית המחייבת פשרות ולא ניתן לעמוד אחת לאחת בכל ההתחייבויות לבוחר," המשכיך שיקלי, "אבל מחזה אימים של הפרה סיטונאית גורפת ובוטה כל כך של כל ההתחייבויות הליבתיות החשובות ביותר המהוות את עצם הלוז האידיאולוגי של מפלגת ימינה היא מאורע חסר תקדים בדברי ימי ישראל".

לאחר שסיים שיקלי את דבריו, קרא מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, לסיים את הדיון ולדחות את ההצבעה. "טוב נעשה אם נלך כולנו לחשוב אם ניתן למצוא הסדרים, הבנות, כדי לא לעשות מעשה שהוא לא הוגן, שהוא לא ראוי", אמר. הוא הוסיף כי הכרזה על שיקלי כפורש הינו מעשה ש"פוגע בכנסת כמוסד, פוגע בציבור, פוגע ביכולת של כולנו ומי שיבואו אחרינו לעשות את תפקידנו ללא מורא, וגם עושה עוול אישי ענקי לאדם שפעל ביושרה, באומץ לב, בדיוק בדרך שבה כל אחד מאיתנו רוצים לראות נבחרי ציבור פועלים".

עידית סילמן. יונתן זינדל, פלאש 90
"מהלך נקמני וקטן". סילמן/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר בדיון כי "עולם הפוך אנחנו רואים פה, המאשים הופך לאשם, אתם לא ימינה אלא שמאלה. איפה היושרה? אתם במעשה זה שומטים לבנה נוספת של ממשלה זו המבוססת על שקר עריצות ושלטון דיקטטורי שתקריס עוד את כל הממשלה זו".

במקביל לדיון פרסם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו סרטון בו אמר כי "שיקלי לא פרש מהימין. 'ימינה' פרשו מהימין. שיקלי מבין היטב שממשלה שתלויה במועצת השורא של האחים המוסלמים לא יכולה להילחם בטרור".

ח"כ שירלי פינטו מימינה כתבה בטוויטר שלה כי "התנהלות חלק מחברי האופוזיציה בדיון על שיקלי מסווה עובדה פשוטה - הם כאן כדי לוודא שהוא לא תופס להם מקום בליכוד. אחרת, הם היו נרשמים לוועדה ומצביעים בעדו. הם מונעים מהרצון ליצור שיתוק וכאוס פוליטי ונוקטים בהיעדר כבוד ליו"ר הוועדה לכנסת ולמעמד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully