וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה וחצי בלי אישום: פולין מסרבת לשחרר את הישראלי שהגדירה ראש ארגון פשע

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 8:57

בפולין טענו כי 1.5 מיליארד הזלוטי שנתפסו אצל "שאלי" אזולאי הגיעו מהברחת סמים. אולם, בית המשפט במדינה קבע כי הכסף חוקי לחלוטין. למרות זאת, הפרקליטות הפולנית מסרבת להכיר בהחלטה, לא משחררת את אזולאי ומסרבת להחזיר לו את הכסף. "מרגיש כמו אדם חטוף שנמצא בשבי"

בווידאו: הסגרת שלום-ליאור "שאלי" אזולאי לפולין במאי 2021/צילום: משטרת פולין

כששלום-ליאור "שאלי" אזולאי הוסגר במאי בשנה שעברה לפולין, רשויות אכיפת החוק אמרו כי הכסף שנתפס בחשבונותיו היה הסכום הגדול ביותר שהוחרם אי פעם מעסקאות סמים. כמעט 1.5 מיליארד זלוטי פולני, כ-1.2 מיליארד שקלים, שהם רק מחצית משווים של הסמים שבמעורבות בסחר בהם הוא נחשד.

בפולין אמרו כי אזולאי הוא ראש ארגון פשיעה שעסק ממקום מושבו בדרום אמריקה בהברחת סמים והלבנת ההון העצום מהסחר בהם. אם יורשע, הוא צפוי ל-12 שנות מאסר. אלא, שחלפה שנה מאז ההסגרה והתיק הסתבך. בית משפט מחוזי בעיר ורוצלאב בפולין קבע שהכספים שנתפסו חוקיים לחלוטין, כלל אינם של אזולאי ושייכים בכלל למשקיעי בורסת המטבעות הוירטואלים בה נסחרו. לבסוף, לאחר ארבע שנים בהן התיק נחקר, הכריז השופט מארק פוטרלסקי כי הליכיה של התביעה הם אינם חוקיים ואף הורה להשיב את ההון לבעליו.

שלום-ליאור "שאלי" אזולאי שהוסגר לפולין בחשד  להברחת סמים והלבנת ההון. 24 באפריל 2022. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
פולין מסרבת לשחררו. "שאלי" אזולאי/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

הסניגור הפולני של אזולאי עתר להפסקת ההליכים כנגדו, והדגיש כי הנחת הבסיס, שמקור הכסף הוא בפשע, התמוטטה. אבל התסבוכת של אזולאי עם הפולנים לא הסתיימה, פרקליטות המדינה בפולין ממאנת להשלים עם החלטת בית המשפט, ומסרבת להחזיר את הכסף ולשחרר את אזולאי.

"החלטת בית המשפט מופרכת, שגויה לחלוטין ואנחנו מתייחסים אליה כחסרת בסיס משפטי או עובדתי", טען התובע טוקאש טאבז'ינסקי ממשרד התביעה הכללית בפולין. "ההליך הזה נמצא בשלב סופי, התובעים אספו בעצם את כל הראיות", אמר. בתגובה הודיע בית המשפט כי יגיע להחלטה נוספת על סירוב הפרקליטות תוך שבוע, אולם מאז חלף יותר מחודש ושום דבר לא התחדש.

שלום אזולאי, כבן 40 שהתגורר בפנמה עם אשתו ושלושת ילדיהם, נעצר באוקטובר 2020 בשדה התעופה סכיפול ליד אמסטרדם, כשירד מטיסה מדרום אמריקה ועמד לעלות על טיסת המשך לאיסטנבול. כשנחת בשדה גילה כי יש צו מעצר בינלאומי כנגדו, וכי הוא מבוקש בפולין. כשבעה חודשים לאחר מכן, במאי אשתקד, הועבר אזולאי במטוס צבאי ובאבטחה מקסימלית לפולין והוסגר לרשויות אכיפת החוק. מאז הוא מוחזק בבידוד ומתאפשרת לו שיחה טלפון אחת ביום, של שלוש דקות.

שלום-ליאור "שאלי" אזולאי שהוסגר לפולין בחשד  להברחת סמים והלבנת ההון. 24 באפריל 2022. משטרת פולין, אתר רשמי
"החלטת בית המשפט מופרכת". הסגרתו של "שאלי" אזולאי/אתר רשמי, משטרת פולין

"הוא מוחזק במקום הכי גרוע שיש. הוא עצור לבד ואין לו אף אחד לדבר איתו. 24 שעות הוא מדבר רק עם הקיר", סיפרה לוואלה! אנה, אשתו הקולומביאנית של "שאלי" אזולאי, שהתגיירה עבורו ושנותרה בפנמה. "הוא לא רואה אנשים. פעם אחרונה שראיתי אותו זה היה לפני שנה - כשהיה בהולנד - בסקייפ. הפעם האחרונה שראיתי אותו במציאות הייתה כשהוא יצא לחופשה בטורקיה, עם חבר. היה להם קונקשן בהולנד. זה רק מראה שהוא לא ידע בכלל מכל הסיפור הזה", סיפרה אנה, "בהתחלה כשעיכבו אותו בשדה התעופה הוא בכלל חשב שזו טעות. הם הזמינו חופשה ל-14 יום, לצאת להתאוורר קצת אחרי כל הקורונה. היו להם כרטיסים הלוך ושוב".

"אני לבד וזו התקופה הכי קשה בחיים שלי. המשפחה בקולומביה עוזרת. זה קרוב והם באים מדי פעם לעזור", הוסיפה אנה, "אני אומרת לילדים שאבא בישראל ודואגת שלפחות פעם בשבוע גם ידברו איתו בטלפון, אבל הם גדלים ומתחילים לשאול שאלות. הכי קשה להם שהם לא יודעים מתי הוא יחזור. אחד הבנים אמר לו השבוע, 'אל תגיד לי שנתראה בקרוב, תגיד מתי'. לשאלי אין שום קשר לעבירות האלה. עד הקורונה היה לנו עסק של מוניות".

עורך הדין ניר יסלוביץ', שמייצג את אזולאי, גילה לאחרונה כי עניינו כלל לא מוכר למשרד החוץ בישראל. "רשויות התביעה בפולין פוגעות פגיעה קשה ואנושה באזרח מדינת ישראל נטול כל רישום פלילי, תוך זלזול בהחלטות שיפוטיות שקבעו שהוא לא קשור לכספים או לעבירות הלבנת ההון ובוודאי שלא לעבירות המקור שכלל שלא קיימות", אמר יסלוביץ'. עוד הוסיף כי לטענתו, אזולאי מוחזק בשבי כאמצעי הפחדה.

עורך דין ניר יסלוביץ. אלי מעייני, מערכת וואלה! NEWS
המעצר ותנאי המעצר נועדו לשבור את רוחו. עו"ד יסלוביץ'/מערכת וואלה! NEWS, אלי מעייני

בשבוע שעבר פנה יסלוביץ' בעניין למנהל המחלקה למשפט דיפלומטי במשרד, עו"ד דוד גולדפרב. "אני מרגיש כמו אדם חטוף שנמצא בשבי רק בגלל הכסף הגדול שהתובע חומד, שלא שייך לי בשום צורה", טען אזולאי במכתב ששיגר מהכלא, "אני עצור מעל 18 חדשים בתנאים מאוד קשים כדי לשבור אותי".

"אין לאפשר סיטואציה בה אזרח ישראלי מוחזק במעצר תקופה כה ממושכת מבלי שהוגש כנגדו כתב אישום, בעוד המדינה הזרה פשוט רואה בהחלטות הניתנות על ידי בית המשפט שלה עצמה מעין המלצה בלתי מחייבת" הוסיף עו"ד יסלוביץ. לדבריו, המעצר ותנאי המעצר נועדו לשבור את רוחו על מנת שיודה בעבירות שלא ביצע מעולם. "במערכת הבחירות פוליטיקאים נתנו שם הצהרות מפוצצות שהון העתק שנתפס ישמש לכל מיני מטרות נאצלות, ועכשיו הם מתקשים לרדת מהעץ", אמר עורך הדין, "אז יש לי הרגשה שמקשים עליו בכוונה עם כלא מרוחק ותנאים שהשם ישמור ועושים הכל כדי לבסס כתב אישום".

יסלוביץ' אמר כי הוא מתכנן להיפגש עם ראש התביעה בפולין והוסיף כי "החלטות בית המשפט שקולות לזיכוי של ממש. ברגע שמקור הכסף חוקי אין בכלל עילה להעמדה לדין, בטח לא בפולין. כמו לכל אדם מגיע לו לשוב הביתה ולהתאחד שוב עם משפחתו. אני מקווה שיבינו את זה שם ובמידה ולא אנחנו נשקול לפנות לבית המשפט לזכויות אדם בשטרסבורג, בעתירה כנגד מדינת פולין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully