וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת בחרה: על פי המדגמים - הנשיא מקרון זכה עם 58.5%, לה פן עם 41.5%

עודכן לאחרונה: 25.4.2022 / 1:49

לראשונה זה 20 שנה, נשיא מכהן זכה בכהונה שנייה. קריאות של שמחה פרצו כשהתוצאות פורסמו על מסך ענק לרגלי מגדל אייפל. מקרון בנאום הניצחון: "יודע שיש כאלה שהצביעו לי כדי להפיל את הימין הקיצוני". לה פן הודתה בתבוסה ואמרה כי תמשיך להיאבק

בווידאו: מקרון זכה בבחירות בצרפת לקדנציה שנייה כנשיא/צילום: רויטרס

נשיא צרפת המכהן עמנואל מקרון הביס היום (ראשון) את יריבתו, מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן בפער גדול. על פי מדגמים ראשונים, מקרון קיבל 58.5% מהקולות בבחירות לנשיאות, לעומת 41.5% ללה פן. בבחירות ב-2017, זכה מקרון עם 66%.

סקרים של Ifop, Elabe, OpinionWay ו-Ipsos חזו ניצחון של מקרון עם 57.6%-58.2%. מקרון הוא הנשיא המכהן הראשון זה 20 שנה, מאז הנשיא ז'אק שיראק, שזכה בכהונה שנייה.

עמנואל מקרון. רויטרס, רויטרס
עמנואל מקרון בחגיגות ניצחון, הערב/רויטרס, רויטרס

קריאות של שמחה פרצו כשהתוצאות פורסמו על מסך ענק לרגלי מגדל אייפל, היכן שתומכי מקרון התאספו והניפו דגלים של צרפת ושל האיחוד האירופי. מנגד, תומכי לה פן קראו קריאות בוז כששמעו על התוצאות בחדר קבלה גדול בשולי פריז.

מקרון התקבל בחום כשעלה לנאום את נאום הניצחון שלו. "אני יודע שיש כאלה שהצביעו לי כדי להפיל את הימין הקיצוני", הודה הנשיא, והבטיח כי הקדנציה הקרובה תהיה שונה מקודמתה. "מבטיח שחמש השנים הבאות לא ייראו אותו דבר".

פריז אפריל 2022. REUTERS/Benoit Tessier, רויטרס
חגיגות הניצחון של מקרון. פריז, היום/רויטרס, REUTERS/Benoit Tessier

בנאום התבוסה שלה אמרה לה פן כי תמשיך במאבק הפוליטי נגד מקרון בבחירות לפרלמנט ביוני. "הצרפתים הראו הערב תשוקה לתגובת נגד כלפי עמנואל מקרון, לאופוזיציה שתמשיך להגן עליהם", אמרה לתומכיה המאוכזבים.

שיעור ההצבעה נכון לשעה 17:00 עמד על 63.23%, הנמוך מאז 2002, על פי נתונים של משרד הפנים הצרפתי. הקלפיות נסגרו בשעה 19:00 (שעון צרפת) במרבית צרפת, וב-20:00 בערים הגדולות. ההערכה של התוצאה, בהתבסס על קלפיות מסוימות שנבחרו מראש כמייצגות, פורסמה ב-20:00 ונחשבת בדרך כלל לנכונה. הקמפיין עצמו הסתיים באופן רשמי ביום שישי.

ניצחון של מקרון, איש המרכז ותומך האיחוד, יתקבל כניצחון של "פוליטיקת הזרם המרכזי", שספגה מהלומות בשנים האחרונות בשל הברקזיט ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית ב-2016.

מארין לה פן מצביעה בקלפי באנן־בומון, צרפת, 24 באפריל 2022. REUTERS/Yves Herman, רויטרס
הפסד קריטי. מארין לה פן, היום/רויטרס, REUTERS/Yves Herman

המצע של מקרון כלל מכסה על מחירי הדלק, עדכון פנסיות והעלאה של גיל הפרישה ל-65. הוא גם תמך בחיזוק האיחוד האירופי.

לה פן הבטיחה להוריד את גיל הפרישה ל-60 מ-62 בעבור אנשים שהחלו לעבוד לפני גיל 20, להוריד את מס ערך מוסף על דלק מ-20% ל-5.5%, ולחוקק חוק חדש שיאפשר לתעדף אזרחים צרפתים בדיור, משרות ורווחה, כמו גם גירוש מהגרים לא חוקיים.

מקרון ולה פן דורגו במקומות הראשון והשני בסבב הראשון של הבחירות. למקרון הצביעו 9.8 מיליון בוחרים; ללה פן הצביעו 8.13 מיליון בוחרים; וז'אק לוק מלנשון, מועמד השמאל הקיצוני, גרף 7.7 מיליון מצביעים, 420 אלף פחות מלה פן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully