וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות מול ירדן בשל האירועים בהר הבית: סגן שגריר ישראל זומן לשיחה, לפיד קיים הערכת מצב

עודכן לאחרונה: 18.4.2022 / 20:17

בנט התייחס לתמיכת ר"מ ירדן במתפרעים בהר הבית, וכתב בטוויטר כי "מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס, מצפה מכולם שלא להצטרף לשקרים". גורמים במשרד החוץ: "מצפים שהירדנים לא יחממו עוד את הגזרה". מועצת הביטחון תקיים התייעצות סגורה על האירועים וההסלמה

בווידאו: אוטובוסים נרגמו באבנים בדרכם לכותל/ידיעות מהשטח בטלגרם, שימוש לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

בעקבות המהומות בהר הבית, ירדן זימנה היום (שני) לשיחת הבהרה את סגן שריר ישראל, סמי אבו ג'נב. במקביל, ראש ממשלת ירדן, בישר אל-ח'סאוונה, הביע תמיכה במתפרעים, ואמר: "אני מברך כל פלסטיני וכל עובד ווקף שעומד בפני הפרו-ציונים". לדבריו, ירדן דוחה את "ניסיונות החלוקה המקומית והזמנית של הר הבית ומתנגדת לה - לא נעמוד בשתי שורות בכל מה שקשור לירושלים". לאחר מכן קיים שר החוץ יאיר לפיד קיים הערכת מצב. גורמים במשרד החוץ העבירו מסרים לסגן השגריר הישראלי בירדן, לפיהם הם מצפים שהירדנים "ירגיעו את האווירה ולא יחממו עוד את הגזרה".

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למתיחות מול ירדן וכתב בטוויטר כי "בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת - ישראל עושה הוכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות נגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".

אחרי שיחת ההבהרה לשגריר הישראלי, מטעם משרד החוץ הירדני נמסר כי השיחה התקיימה, "כדי להעביר מסר מחאה על כל ההפרות הישראליות הבלתי חוקיות והפרובוקטיביות במסגד אל-אקצא". עוד נמסר בהודעה כי "אנו מעוניינים להדגיש את הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הטקסים שלהם בחופשיות וללא הגבלות".

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
משרד החוץ הירדני גינה את פעילות המשטרה. המהומות בהר הבית/רויטרס

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תקיים מחר התייעצות סגורה על האירועים בהר הבית וההסלמה בירושלים. לפי גורמים מדיניים, מדובר ביוזמה של האמירויות, צרפת, אירלנד ונורבגיה בהמשך לבקשה של הרשות הפלסטינית. הדיון יתקיים בסוף דיון אחר של מועצת הביטחון שמתוכנן להתקיים מחר, ללא מצלמות ובהשתתפות חברות המועצה בלבד, ללא נוכחות של נציגי ישראל והרשות הפלסטינית.

בעקבות האירועים בהר הבית וההתבטאויות הירדניות, נמסר מטעם משרד החוץ כי "אנו קוראים לכולם לסייע לישראל במאמצים להשכין שקט בירושלים ולאפשר חופש פולחן בהר הבית. מדינת ישראל מחוייבת ופועלת ללא לאות להבטחת חופש הדת והפולחן ליהודים, למוסלמים ולנוצרים בירושלים בימי חול וחג כאחד, בוודאי שבתקופה זו בה מתלכדים הפסח, הרמדאן והפסחא".

"התנהלותה האחראית של ישראל בהר הבית בשבועות האחרונים מבטאת מדיניות עקבית זו ואת הנחישות ליישמה. משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר. פעולתה של משטרת ישראל, כולל ביום שישי האחרון, היא זו שאיפשרה את קיום התפילות לעשרות אלפי מאמינים מוסלמים. פעולה זו באה רק לאחר שמוצו כל האמצעים האחרים, כולל שיח אינטנסיבי עם הוואקף".

עוד נמסר ממשרד החוץ: "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל ידוי אבנים, הן בלתי נתפשות ותורמות להסלמה. ישראל שומרת על הסטטוס-קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים העוסקים בהסתה ובאלימות".

פלסטינים במהלך עימותים במתחם מסגד אל-אקצא בהר הבית בירושלים. 18 ביוני 2021. רויטרס
עימותים במסגד אל-אקצא, יוני 2021/רויטרס

בימים האחרונים החלו התפרעויות אלימות בירושלים ובעיקר סביב הר הבית. ביום שישי בבוקר התעמתו מאות פלסטינים עם שוטרים בהר הבית, יידו אבנים, ירו זיקוקים והתבצרו במסגד אל-אקצא. כוחות המשטרה נכנסו למתחם כדי לפנותו ממתפרעים, מה שגרר עימותים אלימים שנמשכו כשש שעות ובמהלכם נעצרו מאות. חלק מהעצורים, כמאה איש, נכלאו ומרביתם שוחררו. הסהר האדום דיווח על 90 פצועים פלסטינים בעימותים. כמו כן, שלושה שוטרים נפצעו קל.

בהמשך לעימותים שפרצו במקום, כמה מתפללים פרצו להר הבית. לאחר התייעצויות ביטחוניות, בשיתוף גורמי מודיעין, התקבלה החלטה לעצור את המתפרעים בטרם יגיעו עשרות אלפי המתפללים. הוחלט להוציא את האלימים מהר הבית ולאפשר במקום תפילות שקטות.

משרד החוץ הירדני גינה ביום שישי את ה"מתקפה" של המשטרה על מסגד אל-אקצא. בהודעה שנמסרה מטעם המשרד נכתב כי "זו הפרה חמורה ואנו קוראים לרשויות הישראליות להוציא את המשטרה מיד ממתחם המסגד. זו הסלמה חמורה והאחריות לשמירה על שלום המסגד מוטלת על ישראל".

לפי גורמים מדיניים ישראל עשתה מאמצים לאפשר את התפילות ולמנוע התלקחות בהר הבית. הפלסטינים ששהו במסגד במהלך הלילה יידו אבנים ותקפו את השוטרים. עוד אמרו כי מצפים שהווקף ירגיע את הרוחות ושהירדנים יגנו גם את המתפרעים ולא רק את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully