וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בהר הבית: מתפרעים הניפו דגלי חמאס ויידו אבנים - שוטרים פרצו למסגד

עודכן לאחרונה: 15.4.2022 / 21:53

מהומות פרצו באל-אקצא בתפילות הרמדאן. שוטרים נכנסו לתוך האתר כדי לפזר את המתפרעים, הסהר האדום דיווח על 90 פצועים. במקביל, במערכת הביטחון נערכים בכוחות מתוגברים. בכיר ישראלי: הועבר מסר לחמאס שלא תתאפשר פגיעה בסטטוס קוו בהר הבית

עימותים בהר הבית - מתפרעים הניפו דגלי חמאס ויידו אבנים. 15 באפריל 2022/משטרת ישראל

עימותים פרצו הבוקר (שישי) בין כוחות משטרה למתפללים בהר הבית, שהתבצרו במסגד אל-אקצא. מתפרעים רעולי פנים הניפו דגלי חמאס ויידו אבנים וזיקוקים לעבר הכותל המערבי. כשהמהומות לא נגמרו גם בתום התפילה, שוטרים פרצו למתחם והחלו לפזר את המתפרעים. לאחר כשש שעות מפרוץ המהומות, חלה הפוגה ובמשטרה נערכים מחדש לקראת תפילות הצהריים בהר. כמו כן נמסר מהמשטרה כי "נעצרו מאות חשודים שהתבצרו בתוך המסגד".

הסהר האדום דיווח על 90 פצועים פלסטינים בעימותים. כמו כן, שלושה שוטרים נפצעו קל. על רקע העימותים, גורמים במערכת הביטחון החלו בשיחות עם בכירים בהר הבית והארגונים השונים כדי להרגיע את השטח ולהביא לעלייה שקטה לתפילות של עשרות אלפי המתפללים.

"עשרות אנשים, פלג קיצוני קטן, הצליחו להעלות היקף גדול של אבנים להר הבית ויידו אבנים בצורה מאסיבית לעבר הכוחות", סיפרו גורמי ביטחון. "בשלב הזה הצליחו להדוף אותם לאחור. כרגע שורר שקט. עם כל מיני התפרצויות קטנות. בשעות הקרובות יתחילו מתפללים להגיע להר הבית דרך מעברי הגבול באזור. השיא של היקף המתפללים יגיע בין השעות 11:30-12:30".

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
"מתפרעים רעולי פנים הניפו דגלי חמאס". עימותים בהר הבית/רויטרס
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. דוברות משטרת ישראל
"הסהר האדום דיווח על 59 פצועים פלסטינים במהומות". מהומות בהר הבית/דוברות משטרת ישראל

בהמשך לעימותים שפרצו במקום, כמה מתפללים פרצו להר הבית. לאחר התייעצויות ביטחוניות, בשיתוף גורמי מודיעין, התקבלה החלטה לעצור את המתפרעים בטרם יגיעו עשרות אלפי המתפללים. הוחלט להוציא את האלימים מהר הבית ולאפשר במקום תפילות שקטות.

מחמאס נמסר כי הם "מגנים את התקיפות של החיילים על המתפללים ומברכים את תושבי ירושלים שעמדו בהגנה על אל-אקצא. קוראים לכל תושבי הגדה וערביי ישראל לעמוד לצידם ולסייע להם בהגנה על אל אקצא".

משרד החוץ הירדני גינה אף הוא את המתקפה של המשטרה על מסגד אל-אקצא. לדבריהם "זו הפרה חמורה ואנו קוראים לרשויות הישראליות להוציא את המשטרה מיד ממתחם המסגד. זו הסלמה חמורה והאחריות לשמירה על שלום המסגד מוטלת על ישראל".

גם משרד החוץ של ערב הסעודית פרסם הודעת גינוי לכניסת המשטרה למסגד. "מגנים את ההשתלטות של כוחות הכיבוש הישראלים על מסגד אל-אקצא ואת ההתקפה על המתפללים במתחם. ההסלמה הזו היא פגיעה בקדושת המסגד והפרה של החוק הבינלאומי", נמסר בהודעה.

מהומות במסגד אל-אקצא בהר הבית, 15 באפריל 2022. מתוך טוויטר, צילום מסך
"יידו אבנים בצורה מאסיבית לעבר הכוחות". מהומות בהר הבית/צילום מסך, מתוך טוויטר

בתוף כך, צה"ל המשיך הלילה לבצע מעצרים, אך נמנע מפעילות רחבה בג'נין. החשודים בפעילות טרור הועברו לחקירת שב"כ. הכוחות התמודדו עם הפרות סדר אלימות ונאלצו להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות ואש חיה. בשבוע האחרון נהרגו יותר מעשרה פלסטינים מאש מערכת הביטחון. לפי הערכות של גורמים במערכת הביטחון, זו אחת הסיבות לתסיסה בשטח ולהסתה ברשתות החברתיות.

במערכת הביטחון נמצאים בכוננות שיא היום לקראת ליל הסדר ותפילות הרמדאן, בצל גל הטרור ופעילות צה"ל ביהודה ושומרון במהלכה נהרגו חמישה פלסטינים. ישראל העבירה מסרים לחמאס באמצעות ארבעה מתווכים כי לא תאפשר לגורמים קיצוניים להקריב קורבנות בהר הבית, כך אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-ערורי, בריאיון לערוץ אל-אקצא של הארגון. אל-ערורי ציין כי חמאס לא נותן אמון במסרים שמגיעים מישראל ונערך להגיב לניסיונות "לטמא את אל-אקצא". הוא ציין כי חמאס קורא לפלסטינים בגדה להמשיך ולהתעמת עם הצבא הישראלי. "אסור שהכיבוש הישראלי ירגיש בטוח בתל אביב", אמר.

מוקדם יותר אמש שוחח אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-תאניף, עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס ועם ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הניה, והדגיש בפניהם כי יש צורך לפעול למניעת הסלמה ולהורדת המתיחות - כך דיווחה סוכנות הידיעות הקטארית. בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי ישראל העבירה באמצעות מצרים מסר לחמאס, לפיו לא תאפשר פגיעה בסטטוס קוו בהר הבית ותמנע ניסיונות לבצע הקרבת קורבנות.

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
"כוננות שיא לקראת ליל הסדר והרמאדן". מהומות בהר הבית/רויטרס
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
מהומות בהר הבית/רויטרס

שר הביטחון בני גנץ החליט אתמול כי יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה בחג הפסח, החל מהיום בשעה 16:00 ועד מחר, 16 באפריל, בשעה 00:00. במוצאי שבת תתקיים הערכת מצב נוספת, בה יוחלט אם להמשיך את הסגר במהלך חול המועד.

בנוסף לכך, חמישה פלסטינים נהרגו במהלך יום רביעי במהלך עימותים ביהודה ושומרון. בג'נין חמושים פתחו בירי לעבר כוח של לוחמים, שהשיבו באש. שני פלסטינים נהרגו באירוע, אחד מהם הוא אחיו של איהם כמאמג'י, אחד מהאסירים שנמלטו מכלא גלבוע. כמה פלסטינים אחרים נפצעו קשה, לא היו נפגעים בקרב לוחמי צה"ל.

במקרה אחר, שלושה פלסטינים נהרגו בעימותים בעיירה סילוואד הסמוכה לרמאללה ובחוסאן שליד בית לחם. במהלך הלילה פשטו כוחות פשטו על ביתו של ראש העיירה אל-חאדר שבאזור בית לחם ועצרו את בנו בחשד לפעילות טרור.

פעילות כוחות צה"ל בג'נין 13 באפריל 2022. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, שלשום/דובר צה"ל

ביום שלישי בערב נועדו ראשי הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה, ומסרו כי הם "נמצאים במעקב אחר ההתפתחויות ונקבל החלטות לשמירה על עמנו והמקומות המקודשים". המנהיגים קראו לכוחותיהם "להיות בכוננות ובנכונות להגן על מסגד אל-אקצא - קוראים לעמנו בגדה, ירושלים וערביי ישראל להגיע ביום שישי הקרוב למסגד".

במקביל, העיתון הפלסטיני אל-איאם דיווח כי קיימת הסכמה בין הארגונים השונים שלא להעביר את ההתנגדות העממית מהגדה לרצועה. על פי הדיווח, הפלגים בעזה רוצים לאפשר להתנגדות בגדה להתפתח ולגדול ולא לאפשר לישראל להעביר את המערכה לעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully