וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגיע הרגע שבו צריך טיפול ממוקד": כך חזרה ג'נין להיות קן צרעות של מחבלים

11.4.2022 / 6:00

בעוד שבישראל ניסו עד לפני כמה שנים לקדם פרויקטים לפיתוח העיר הפלסטינית, מגפת הקורונה, הפסקת התיאום הביטחוני וכניעה של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים סייעו לג'יהאד האסלאמי לצבור כוח ולהרים את ראשו במחנה הפליטים. "אם אתה לא קוצר עשב שוטה, מה קורה לו?"

בווידאו: פעילות צה"ל בכפר יעבד בצפון השומרון/צילום: דובר צה"ל

בשבועות האחרונים ציינו בצה"ל 20 שנה למבצע חומת מגן, ולכניסה למחנה הפליטים ג'נין, שהפך לאורך השנים למעוז של מחבלים מתאבדים. הצפיפות במחנה, שיטת הבנייה והסמטאות הצרות תמיד הרתיעו את מערכת הביטחון ומנעו כניסה של כוחות גדולים ללחימה, ואף למעצרים.

אחרי חומת מגן הגיעה סדרת מבצעים נוספים, השטח נרגע במקצת, אך תמיד נשאר תוסס. חמושים של הג'יהאד האסלאמי מצאו במחנה מקלט ואמצעי הלחימה זרמו בכמויות. במקביל, הועברו כספים שהגיעו מהמפקדה בסוריה. מנגד, בצד הישראלי ניסו עד לפני כמה שנים לקדם כמה פרויקטים בג'נין כמו מרכזי תעסוקה, יציאת פועלים וסוחרים, שיפור תשתיות חשמל, ועוד.

פעילות צה"ל בג'נין, 9 באפריל 2022. דובר צה"ל
פעילות צה"ל בג'נין/דובר צה"ל

עם זאת, גורמי צבא בכירים הודו בימים האחרונים כי משהו קרה בשנתיים האחרונות שגרם להרמת הראש מצד החמושים במחנות הפליטים ברחבי יהודה ושומרון, ובמיוחד במחנה הפליטים ג'נין. "אם אתה לא קוצר עשב שוטה, מה קורה לו? הוא צומח, נכון? אז הגיע הרגע שצריך לבצע טיפול ממוקד ומיוחד", אמר אחד הקצינים הבוקר.

בניתוח שבוצע לאחרונה במערכת הביטחון עלו הגורמים שהביאו להרמת הראש בקרב הפלגים במחנה הפליטים, ואצל פעילי הג'יהאד האסלאמי שמהווים את הכוח החזק במחנה. הסיבה הראשונה היא התפרצות מגפת הקורונה, שבה מיעט צה"ל לבצע פעילות התקפית בלב השטחים הפלסטיניים. על כן, צבירת הכוח של ארגון הטרור הובילה את הצבא "לטפל" במחנה רק כשהתקבל מודיעין מדויק של שב"כ על פצצות מתקתקות.

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הנחה להפסיק את התיאום הביטחוני. זאת, לצד לחץ אמריקני להגביל את פעילות הצבא במחנות הפליטים, כדי לקדם מהלכים אזרחיים.

פעילות צה"ל בג'נין, 9 באפריל 2022. רויטרס
הפרות סדר בזמן פעילות צה"ל בג'נין/רויטרס

כוחות הביטחון קיבלו תזכורת למעמדו של מחנה הפליטים בעת בריחת האסירים מכלא גלבוע. ראשי המחנה קראו לנמלטים להגיע ולקבל הגנה, וכך עשו שניים מהם, עד שהסגירו את עצמם. כעת, כשרוב ההתרעות לפיגועים יוצאות מאותו האזור, החליטו בצה"ל להעלות הילוך, ולהרחיב את הפעילות ההתקפית ולהתמקד בתוך מחנה הפליטים.

"לא סתם נבחרה שעת בוקר מוקדמת לפעילות", הסביר גורם ביטחון. "החמושים ערים כל הלילה בתקופת הרמדאן כדי שיהיה להם קל יותר להעביר את הצום. הם ישנים במהלך היום, לכן כשצה"ל נכנס לג'נין בבוקר הם היו מאוד עייפים ולקח להם זמן להגיב".

המחבל של הפיגוע בתל אביב, 8 באפריל 2022. ., מערכת וואלה!
המחבל שביצע את הפיגוע בג'נין/מערכת וואלה!, .

הגורם הביטחוני המשיך ואמר כי תהליך ה"ניקוי" בג'נין יימשך זמן. לדבריו, "אנחנו מפרידים בין ג'נין העיר והסביבה למחנה הפליטים. הוא מוקד לכל הבלגן. הג'יהאד האסלאמי שולט במחנה, הוא הכוח החזק, וכמו שכולם מבינים התקבלה החלטה לטפל בו ובחמושים. רוב המעצרים שכולם ראו בימים האחרונים היו של 'פצצות מתקתקות', דמויות שהתכוונו לפגע בטווח הזמן הקרוב או לפחות ידעו על כוונות של אחרים - זה לא ייגמר ביום".

על הרמה המקצועית של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ביחס לטיפול במחנה הפליטים בג'נין, אמר גורם ביטחוני כי "כל מחנות הפליטים ביהודה ושומרון הם בעיה אחת גדולה. על מרבית התושבים בהם נאסרה הכניסה לישראל, בגלל פעילות טרור או קרבה למחבלים. זה סוג של מעגל קסמים שקשה בשלב הזה לפרוץ - הם לא מוצאים עבודה ולכן הם נמשכים לפעילות פלילית או לטרור. יש מדי פעם ניסיונות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים לטפל בהם כשיש הסלמה. אבל כמו שזה נראה כרגע - ברוב המקרים הם הרימו ידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully