וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי העילית צולמו בפנים גלויות, וכל הנורות האדומות נדלקו

עודכן לאחרונה: 8.4.2022 / 14:04

גם אם רצינו, לא ניתן היה להתעלם מהיקף הלוחמים שהגיעו לזירת הפיגוע בת"א ללא סדר וארגון ושהתרוצצו ברחובות בנשקים שלופים לעיני המצלמות. מטכ"ל, שלדג, ימ"מ ולוט"ר יאמדו את הנזקים של החשיפה ביחידות עצמן, אבל מה שבטוח, שכשהציבור רואה תמונות כאלה, הפאניקה נוסקת

בווידאו: תיעוד החשוד בפיגוע הירי בת"א/משטרת ישראל

התהליך הבולט ביותר אתמול זמן קצר אחרי הפיגוע היה חוסר סדר של המשטרה, אך כשהוא נמשך לאורך זמן רב, זה הצביע על רמה מקצועית נמוכה, חוסר תיאום בין הגופים, ומוכנות נמוכה לתרחישי קיצון. גם לכלי התקשורת ולעיתונאים יש מידה של אחריות. חשוב ונכון לתעד, לסקר, לבקר ולפרשן אך לא ליצור בהלה בשידור חי בקרב הציבור שעלול לעודד מפגעים חקיינים ומחבלים בהשראה.

מצופה היה ממפקדי המשטרה הבכירים במחוז תל אביב, כולל העירייה, לצאת אל הציבור במספר רב של הודעות, בפנים גלויות, להנחות אותם להיכנס אל הבתים והמבנים בסביבה או לחזור אל הבתים מחוץ לעיר כדי לאפשר את המצוד ולא להסתפק בהודעות ברשתות החברתיות. הציבור היה צריך בזמן אמת מנהיג שיכוון אותו. כולל סגירת עסקים זמן קצר לאחר הפיגוע. בתחום הזה יש תיאוריות סדורות של תקשורת במצבי חירום.

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022/ראובן קסטרו

המסקנה הברורה העולה היא שבמערכת הביטחון עדיין לא נפל האסימון. ישנה עדיין דרך לחצות עד לשינוי כללי המשחק וניסוח דרכי פעולה שימנעו את הפיגוע הבא או לפחות יתמודדו איתו בצורה יעילה יותר, כולל מיצוי הכוחות שצה"ל מאפשר לפעולה בעורף נגד טרור, ויחד עם זאת, וחרף הביקורת בשבועות האחרונים, מי שהעריך את נתיב הבריחה ללב יפו, ומיפה מוקדי מסתור פוטנציאליים, חתרו למגע וחיסלו את המחבל היו אלו לוחמי היחידה הסודית של שב"כ. לוחמי המבצעית שמהווים את השלם בסיכול הטרור ברגע שהתפרץ וחצה את מנגנוני הסיכול, השיבוש וההגנה.

הטרור שהיכה אמש היה הפיגוע הרביעי בחודש האחרון אחרי באר-שבע, חדרה, ובני ברק. הפיגועים הדליקו את כל הנורות האדומות. כל מי שהיה צריך להתעורר עד אמש במערכת הביטחון קיבל ביטוי כואב למה שיתחולל בעורף מדינת ישראל אם לא יחול שינוי בתיאום בין המערכות וההתנהלות בשטח. התהליך הבולט ביותר אתמול זמן קצר אחרי הפיגוע באופן טבעי היה חוסר סדר של המשטרה אך כשהוא נמשך לאורך זמן רב זה הצביע על רמה מקצועית נמוכה, חוסר תיאום בין הגופים, ומוכנות נמוכה לתרחישי קיצון.

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022/ראובן קסטרו

עיקר העיסוק של מערכת הביטחון בשעות הקרובות בפרט ובתקופה הקרובה בכלל יהיה הפרצות בקו התפר, הטיפול בשוהים הבלתי חוקיים, הרכבת כלי איסוף ומעקב אחר מפגעים שבחודש האחרון הצליחו לחמוק מהרדאר ולבצע את הפיגוע. ניתן להעריך שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ישקול מבצעים ממוקדים בשומרון ונגד מוקדים אלימים נוספים מהם יצאו שני מחבלים החודש והגבלות על תנועה וחופש פולחן. אך אי אפשר להתעלם ממה שקרה אמש.

לא ניתן היה להתעלם מהיקף השוטרים שהגיעו למקום ללא סדר וארגון והתרוצצו ברחובות בנשקים שלופים. לו היה נפתח חדר פיקוד קדמי או יוצאת אל הפועל תכנית מסודרת לטיפול במצוד הייתה נראית התגובה הרבה יותר הגיונית. רק לאחר כמה שעות דובר על חלוקת העיר לרובעים וסריקות אחרי המחבל.

בפועל התגבור של צה"ל בעיר תל אביב לא מנע פיגוע, ולא סייע לאחר מכן במצוד אחר המחבל. לכן, היו צריכים להזעיק את לוחמי יחידות העילית של צה"ל סיירת מטכ"ל, שלדג ויחידת הלוט"ר שחלקם ניתן להעריך פעלו בפנים גלויות ונחשפו לעיני התקשורת שצילמה ללא צנזורה את המתרחש (היו עוד לוחמים שהוקפצו למקום ולא כולם תחת יעד הסתרה).

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022/ראובן קסטרו

את הנזקים, אם היו, יאמדו ביחידות עצמן. כאילו לא די בכך, תרמה להיסטריה הגעתו של סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי לשטח כדי לבחון את תהליכי קבלת ההחלטות של המשטרה ולראות אם צה"ל יכול לסייע בפרטים נוספים כמו מסוקים וכלי טיס שיסייעו בסריקות.

למעט היסטריה והגברת הפאניקה בציבור, זה לא באמת תרם לתחושת הביטחון של הציבור. התשובה הטובה ביותר לכך היא הגברת התיאום הבין-ארגוני ולצד זאת מיצוי הכוח האדיר של צה"ל לצורכי הטיפול בעורף. גורם ביטחוני בכיר אמר השבוע לוואלה! כי "ככל שנדע להדק את שיתוף הפעולה, לפעול יחד כתף לכתף וסביב אותו שולחן, נהיה הרבה יותר אפקטיביים בטיפול בטרור המתהווה. צה"ל נכון לסייע ככל שיידרש כולל בכוחות גדולים וטכנולוגיה. אבל אסור לשכוח - לפנינו אתגרים גדולים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully