וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FBI תפס בספרד יאכטה של אוליגרך רוסי-ישראלי, האדם השלישי בעושרו ברוסיה

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 19:48

ארצות הברית, יחד עם המשטרה הספרדית, תפסה את היאכטה של ויקטור וקסלברג, מקורב לנשיא פוטין שהונו מוערך בכ-15 מיליארד דולר, בשל הסנקציות האמריקניות. ראש ה-FBI: "נמשיך להשתמש בכל כלי חוקי כדי לרדוף אחר נכסי אוליגרכים - בכל מקום ובכל דרך בה הם מסתירים אותם"

בווידאו: של תפיסת היאכטה של המיליארד הרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג/צילום: רויטרס ומשרד המשפטים האמריקני

יאכטה עצומה בשווי 90 מיליון דולר נתפסה אמש (שני) בספרד על ידי סוכני FBI אמריקנים. בשל הסנקציות האמריקניות שהוטלו על רוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה, ארצות הברית יחד עם שוטרים וחוקרים של הגארדיה סיביל, המשטרה הפדרלית הספרדית, עלו על ספינת הפאר, המכונה ה"טנגו", בעת שהיא עוגנת בפלמה דה מיורקה, והשתלטו עליה. האונייה שייכת לרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג, שנחשב האדם השלישי בעושרו ברוסיה ומקורב לנשיא ולדימיר פוטין.

קודם לכן, לבקשת ארצות הברית, הוציא בית משפט ספרדי צו להקפאת הנכס בידי הרשויות. המהנדס והתעשיין וקסלברג, בן 64, יליד אוקראינה ממוצא יהודי שהונו מוערך בכ-15 מיליארד דולר, מרבה לתרום לשיפוץ ואחזקת בתי כנסת ברחבי רוסיה וכן למוסדות אמנות המזוהים עם היהדות. הוא משמש יו"ר מוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה. הוא מחזיק גם באזרחות ישראלית ומוכר בישראל כנדבן וכמשקיע בחברות ישראליות - אחת מאלה היא חברת הסייבר "המימד החמישי", שהיו"ר שלה היה בני גנץ.

ארה"ב תפסה  בספרד את היאכטה של הרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג. רויטרס
90 מיליון דולר. הספינה שנעצרה/רויטרס

שוויה של הספינה, שאורכה כ-77 מ', נאמד ב-90 מיליון דולר. וקסלברג מכחיש קשר אליה, אולם משרד המשפטים האמריקני טוען כי על פי מסמכים שבידו וקסלברג קנה את היאכטה בשנת 2011, הוא הבעלים שלה ברציפות מאז והוא משתמש בחברות קש כדי לטשטש את בעלותו על הספינה כדי להימנע מפיקוח בנקאי על עסקאות דולריות הקשורות אליה.

עוד טוענים האמריקנים כי לאחר שהוטלו סנקציות על וקסלברג באפריל 2018 הוא וגורמים העובדים מטעמו המשיכו לממן את האחזקה והתחזוקה של הספינה, כולל לעגינה לנופש יוקרתי בדצמבר 2020 בווילה שלחוף ים באיים המלדיביים. לפי הרשויות האמריקניות, וקסלברג היה בעל עניין בתשלומים האלה ולכן נדרש לו רישיון ממשרד האוצר האמריקאי, שלא ניתן לו. ארצות הברית טוענת כי ספינת ה"טנגו" ברת חילוט על בסיס הונאת בנק אמריקאי, הלבנת הון וסנקציות.

ארה"ב תפסה  בספרד את היאכטה של הרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
מקורב לפוטין. וקסלברג/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

"היום מציין כוח המשימה שלנו תפיסה ראשונה של נכס השייך לאדם עליו הוטלו סנקציות בשל קשרים הדוקים למשטר הרוסי. זה לא יהיה האחרון", אמר התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד. "יחד עם שותפינו הבינלאומיים, נעשה הכול כדי למצות את הדין עם כל אדם שמעשיו הפליליים מאפשרים לממשלת רוסיה להמשיך במלחמתה הבלתי צודקת".

"הפעולה היום מבהירה כי אוליגרכים רוסים מושחתים לא יכולים להתחמק מסנקציות כדי לחיות חיי מותרות בעת שאוקראינים חפים מפשע סובלים", אמרה סגנית התובע הכללי, ליסה מונקו. "היום משרד המשפטים מקיים את מחויבותנו למצות את הדין עם אלה שפעילותם הפלילית מחזקת את הממשלה הרוסית כשהיא ממשיכה לנהל את המלחמה הלא צודקת שלה באוקראינה. את המחויבות הזו לא סיימנו לכבד".

ארה"ב תפסה  בספרד את היאכטה של הרוסי-ישראלי ויקטור וקסלברג. משרד המשפטים האמריקאי, צילום מסך
"זה לא יהיה האחרון". מבצע תפיסת הספינה/צילום מסך, משרד המשפטים האמריקאי

גם ראש ה-FBI , כריסטופר ריי, הבטיח: "נמשיך להשתמש בכל כלי חוקי כדי לרדוף אחר נכסי אוליגרכים רוסים ייעודיים - בכל מקום ובכל דרך בה הם מסתירים אותם".

"תפיסת היאכטה היוקרתית הזו ממחישה את נחישותנו למצות את הדין עם מי שתומכים בפלישה הבלתי מוצדקת של ולדימיר פוטין לאומה ריבונית אחרת", אמר התובע הכללי של ארצות הברית, מתיו גרייבס, ממחוז קולומביה. "נמשיך להשתמש בכל הכלים כדי לאכוף את הסנקציות המכוונות למשטרו של פוטין ולאוליגרכים שתומכים בו". לפי אחת ההערכות, כ-65 יאכטות יוקרתיות של אוליגרכים עוגנות בנמלי העולם ומשייטות בים. בתקשורת הבינלאומית מדווחים על כתריסר ספינות כאלה שכבר הוחרמו במדינות שונות מאז הוכרזו הסנקציות כנגד האוליגרכיה הרוסית בתחילת מרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully