וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה על הגז הרוסי: גרמניה חוששת משיבושים באספקה

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 12:30

המלחמה באוקראינה מאיימת על אספקת הגז הטבעי למדינות באירופה שתלויות בה. גרמניה הזהירה לראשונה מפני מצב חירום בשל התעקשות רוסיה על תשלום ברובל על יצוא הגז הטבעי שלה

גרמניה פירסמה היום (רביעי) "אזהרה מוקדמת" לגבי האפשרות כי ייווצר מצב חירום באספקת הגז, זאת במטרה להתכונן לסיכון של שיבושים או עצירת זרימת הגז הטבעי מרוסיה למדינה.

האזהרה - הסימן הברור ביותר עד כה לכך שהאיחוד האירופי מתכונן לשיבושים באספקה בעקבות הסנקציות החריפות שהוטלו על רוסיה - מגיעה בזמן שרוסיה מתכננת ליישם מנגנון חדש של תשלומים על הגז ברובל, במקום בדולר. הדרישה הרוסית לשלם על הגז שלה במטבע המקומי נדחתה על ידי מדינות ה-7G, כולל גרמניה, ועוררה חששות מפני שיבושים.

הפגנה נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, ברלין, גרמניה 27 בפברואר 2022. רויטרס
הפגנה נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, גרמניה/רויטרס

שלב ראשון

האזהרה הגרמנית היא השלב הראשון מתוך שלושה ואינה כוללת לעת עתה התערבות של המדינה באמצעות הקצבת הגז. עם זאת, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק הפציר בצרכנים ובחברות לצמצם את הצריכה משום ש"כל קילו וואט שעה חשוב". הוא הוסיף כי על גרמניה "להגביר את אמצעי ההגנה כדי היות מוכנה לכל הסלמה מצד רוסיה".

רוסיה סיפקה ב-2021 55% מיבוא הגז הגרמני. נתון זה נפל ל-40% ברבעון הראשון של 2022, אך לדברי האבק, גרמניה לא תשיג עצמאות מלאה מאספקת הגז הרוסית עד אמצע 2024. פולין, שתלויה גם כן בגז הרוסי, הודיעה מוקדם יותר כי היא מתכננת להפסיק להשתמש בנפט רוסי עד סוף 2022.

"נטיל אמברגו מלא על הפחם הרוסי, ואני מקווה שעד אפריל או מאי נפסיק להשתמש כליל בפחם רוסי", אמר ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי. "נעשה הכל כדי שד סוף 2022 לא נשתמש יותר בנפט רוסי", הוא הוסיף.

פוטין מחייך בתנוחת הצריח. Giphy
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/Giphy

40% מהגז

רוסיה הודיעה בשבוע שעבר כי תגבש מנגנון ל"מדינות לא ידידותיות" - המדינות שהטילו סנקציות על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה - על מנת שישלמו על הגז ברובל ולא בדולר או יורו.

מוקדם יותר היום הזהירה רוסיה את האיחוד האירופי כי אם הארגון מעוניין בגז טבעי, עליו לשלם ברובל, והוסיפה כי יצוא נפט, דגנים, מתכות, דשנים, פחם ועץ יתומחרו בקרוב גם כן ברובל. אירופה מייבאת 40% מהגז שלה מרוסיה ומשלמת בעיקר ביורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully