וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודעת האוצר הצינית, דרישת משרד הבריאות והתרגיל של ברביבאי: כך מתמסמס מתווה המתמחים

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 15:18

לאחר חצי שנה של דיונים, מתווה המתמחים מגיע לקו הסיום כאשר שרת הכלכלה מגבה את מנהלי בתי החולים, וכולם מנסים לדחוק במשרד האוצר ובהסתדרות הרפואית להגיע להסכמות. בשבוע הבאה יגיע הדיון לבית הדין, אך גם שם כוחה של ההסתדרות יגבר, ומתווה משרד הבריאות עלול להתמסמס

בעוד יומיים ייכנס לתוקף הצו של שרת הכלכלה ברביבאי, שיצמצם את תורנויות המתמחים בבתי החולים מ-26 שעות ל-18 בלבד. אולם, עד לשלב זה משרד האוצר לא העביר את 66 מיליון השקלים לתקינה הדרושה, מנהלי בתי החולים לא גייסו אפילו מתמחה אחד לצורך יישום המתווה, וההסתדרות הרפואית שוללת את המתווה ולא עורכת משא ומתן לתנאי העסקה של המתמחים.

במשרד האוצר רצו למנוע את פניית אצבע מאשימה לכיוונם ומיהרו להוציא הודעה בסוף השבוע שעבר על העברת 66 מיליוני השקלים הדרושים לתחילת המתווה, ללא ידיעת משרד הבריאות. אולם, במשרד ביקשו שהתקינה תהיה "מתמחים קהילה" שמגיעים דרך קופות החולים. תקנים אלו נמצאים כרגע בבתי החולים הגדולים, בהם ישנם הרבה מתמחים ומעט תקנים. אך הבעיה היא בבתי החולים הקטנים, שבהם יתחיל המתווה, כשאין מספיק מתמחים לאייש את התקנים ואין צורך להוסיף תקינה נוספת. כך שהודעת משרד האוצר הייתה צינית ולא רלוונטית לקידום המתווה.

בעקבות זאת, שר הבריאות ניצן הורביץ שיגר מכתב רך במיוחד לשר האוצר ליברמן, שבו הוא ביקש להעביר את התקציב. לעומתו מנכ"ל המשרד נחמן אש העביר מכתב קשוח יותר שבו כתב כי "האוצר לא יקבע למערכת הבריאות לאלו תקנים היא זכאית", ודרש את התוספת התקציבית בהקדם.

הפגנת סטודנטים לרפואה בתל אביב 17 באוקטובר 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
הפגנת המתמחים/TPS, אלישיב רקובסקי

במקביל, בעשרת בתי החולים בפריפריה הנכללים במתווה כבר קבעו את לוח התורניות לחודש אפריל שבו המתמחים עובדים 26 שעות, ולא על פי המתווה החדש. כדי שמנהלי בתי החולים לא ייחשבו "עבריינים המעסיקים עובדים שלא על פי חוק", השרה ברביבאי מגבשת חוות דעת משפטית שתתיר למנהלים לא לקיים את המתווה כל עוד האוצר לא העביר את התקצוב המתאים.

בנוסף, גם על פי מתווה משרד הבריאות כל מנהל בית חולים ראשי לבקש דחייה עד יולי, אם לא הצליח לגייס את העובדים ליישום המתווה בבית החולים שלו. כך שהמתווה אומנם אמור להתחיל בעוד מספר ימים, אך המנהלים מגובים משפטית, ויש להם אפשרות למסמס את התהליך כולו.

השאיפה של השרה היא שמשרד האוצר ירגיש מאוים וימהר להעביר את התקציב לתקינה. במקביל, ב-11 באפריל צפוי להתקיים דיון בבית הדין לעבודה על יישום המתווה, אולם רק לארגון היציג - ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), יש יכולת עמידה. כשהשופטים ישמעו את עמדת ההסתדרות נגד המתווה, הם יבקשו מנצגי הר"י לגשת למשא ומתן אינטנסיבי על תנאי העסקת המתמחים, שלמעשה יגרום למתווה של משרד הבריאות להתמסמס מול מתווה חדש של הר"י.

עוד בוואלה!

המתמחים: נעתור לבג"ץ אם לא תבוטל ההוראה לפגיעה בשכרנו

לכתבה המלאה
מחאת המתמחים בתל אביב, 12 בפברואר 2022. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"לאף אחד לא מגיע לקבל טיפול ממישהו שעבד 26 שעות"/אתר רשמי, אלעד גוטמן

אתמול התקיימה מסיבת עיתונאים במשרד הר"י, שבה הם הסבירו מדוע הם מתנגדים למתווה. ציון חגי יו"ר הר"י אמר כי "המתווה שמוצע על ידי משרד הבריאות ושר הבריאות יפגע באיכות החיים של המתמחים והוא אינו ישים. ארבעה ימים לפני לא נקלט אפילו מתמחה אחד". ד"ר עומרי כהן, מזכיר ההסתדרות הרפואית ומתמחה בעצמו, טען: "אנחנו רוצים להגן על המתמחים מפני מתווה שיפגע בהם, על פי מתווה האוצר תהיה פגיעה קשה. זה מתווה שמנסה לכפות על המתמחים בפריפריה לעבוד כל סוף שבוע. המתמחים בפריפריה חרדים מאוד מהמתווה הזה".

במהלך מסיבת העיתונאים המתמחים של ארגון "מרשם" ניסו להיכנס לחדר כדי למחות על הקביעה של הר"י. ערן דותן מארגון מרשם נכנס וצעק: "ב-1.4 חייבים לקצר תורנויות ולאף אחד לא מגיע לקבל טיפול ממישהו שעבד 26 שעות. זו פשוט בושה. אתם לא ארגון עובדים".

לאחר חצי שנה של הבטחות של שרת הכלכלה ברביבאי ושר האוצר ליברמן, הודעות חגיגיות של השר הורוביץ, דיונים אינטנסיביים של הוועדה ליישום המתווה, נראה שהמתווה כולו עומד להתמסמס כאשר כל צד מתבצר בעמדתו. שרי הממשלה מגלגלים את האשמה מהאחד לשני ולא נותנים מענה הולם למתמחים.

  • עוד באותו נושא:
  • מתמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully