וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הפך את החלטת שאשא-ביטון וקבע: פרס ישראל יוענק לפרופ' גולדרייך

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 17:11

השופטים הורו לשרת החינוך לבטל את החלטתה לשלול מגולדרייך את הפרס שקרא להחרים את אוניברסיטת אריאל ותמך בתנועת החרם. גולדרייך: "מקווה שהפסיקה תתקן את הנזק שנעשה". שאשא-ביטון: "צר לי על החלטת השופטים"

פרופסור עודד גולדרייך. ויקיפדיה, אתר רשמי
השופטים הפכו את ההחלטה. פרופ' גולדרייך/אתר רשמי, ויקיפדיה

בית המשפט העליון הפך היום (שלישי) את החלטת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון והחליט להורות לה לפעול לפי המלצת ועדת פרס ישראל לשנת ה'תשפ"א, ולהעניקו לפרופ' עודד גולדרייך בתחום תחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב.

ההחלטה התקבלה ברוב דעות בידי השופטים, לאחר ששאשא-ביטון הודיעה כי תשלול מפרופ' גולדרייך את הפרס. השופטת יעל וילנר סברה שהחלטת שאשא-ביטון לשלול את הפרסה אינה מתיישבת עם אמות המידה שהותוו לאורך השנים בפסיקתו של בית המשפט. "שרת החינוך חרגה מאמות המידה המצומצמות ביותר שנקבעו בפסיקה להתערבות בהחלטת הוועדה, בדברה בשני קולות", הסבירה. "הקול האחד - במסגרת הסכם שיתוף הפעולה החריגה השרה בפועל, בהיותה חלק מהממשלה, את אזור יהודה והשומרון מתחולת שיתוף הפעולה האקדמי של ישראל והאיחוד האירופי. בקולה האחר - החליטה השרה לשלול מפרופ' גולדרייך את פרס ישראל בגין קריאתו לאותה החרגה".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון במסע"ת חשיפת רפורמת הגיל-הרך, כנסת, 5 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"צר לי על החלטת בג"ץ". שאשא-ביטון/פלאש 90, יונתן זינדל

השופט יצחק עמית הצטרף לעמדת השופטת וילנר ."השרה ציינה בהחלטתה כי ביטוייו של פרופ' גולדרייך ביקשו לפגוע בחופש הביטוי האקדמי, אולם לדעתי, פגיעתה בחופש הביטוי האקדמי של שלילת הפרס מפרופ' גולדרייך קשה בהרבה".

השופט נעם סולברג החזיק בדעת מיעוט וסבר כי בג"ץ אינו רשאי להתערב בהחלטת שרת החינוך. "משניתנה החלטת שרת החינוך בסמכות, שיקולים רלבנטיים נשקלו, ושיקולים זרים לא באו במניין - לא קמה עילה להתערבותנו", הסביר.

בעקבות ההחלטה, פרופ' גולדרייך מסר: "אני שמח שבית המשפט הגבוה לצדק החליט לבטל את החלטת השרה ומקווה שהדבר יתקן ולו במעט את הנזק האדיר שגרמה הפרשה הזו לחופש הביטוי וליוקרתו של פרס ישראל".

השרה שאשא-ביטון הביעה צער על הכרעת בג"ץ. "השופטים יכלו להכריע כשהנושא הגיע לפתחם, אך מרגע שבחר בג"ץ להעביר את ההכרעה אליי היה נכון שיכבד אותה", אמרה. "‏אדם שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי לא ראוי לפרס ממלכתי ממדינת ישראל, יהיו הישגיו אשר יהיו ויהיו דעותיו הפוליטיות אשר יהיו".

לדברים הצטרף גם יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר. "להעניק לאדם שקורא בריש גלי להחרים מוסד אקדמאי אוניברסיטאי עם עשרות אלפי סטודנטים ובוגרים באריאל זו החלטה מבישה וחסרת אחריות", אמר. "כהתאחדות המייצגת 350 אלף סטודנטים וסטודנטיות בעשרות קמפוסים בכל הארץ אנו רואים את תופעת ההחרמה הגאוגרפית בבוז מוחלט".

עוד בוואלה!

שאשא ביטון החליטה לא להעניק את פרס ישראל לפרופסור גולדרייך

לכתבה המלאה

ראשית האירועים במרץ אשתקד, אז החליטה ועדת פרס ישראל להעניק לגולדרייך את הפרס, על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית. לאחר ששר החינוך דאז יואב גלנט (הליכוד) גילה שגולדרייך חתום על פנייה לפרלמנט הגרמני לבטל את ההכרה בתנועת ה-BDS כתנועה אנטישמית, לצד חתימה על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, הוא פנה לוועדת הפרס בבקשה לבחון מחדש את הענקתו.

באוגוסט ביטלו שופטי בג"ץ את החלטת גלנט, והם הורו להחזיר את ההחלטה לשרה הנוכחית שאשא ביטון. בחודש נובמבר הודיעה שאשא-ביטון כי אין בכוונתה לשנות את החלטת גלנט. "אינני יכולה להעניק את פרס ישראל למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי בישראל", אמרה אז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully