וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאשא ביטון החליטה לא להעניק את פרס ישראל לפרופסור גולדרייך

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 14:00

לאחר שבג"ץ ביטל את החלטת שר החינוך הקודם גלנט שלא להעניק לגולדרייך את הפרס בשל חתימה על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, הודיעה שרת החינוך כי ההחלטה עומדת על כנה. "אינני יכולה להעניק את פרס ישראל למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי בישראל"

בווידאו: שרת החינוך בוועדת החינוך בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה היום (חמישי) כי החליטה שלא להעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופסור עודד גולדרייך. בכך, הותירה שאשא ביטון על כנה את החלטתו של שר החינוך הקודם, יואב גלנט.

באוגוסט ביטלו שופטי בג"ץ את החלטת גלנט למנוע מגולדרייך את הפרס בעקבות חתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל. השופטים הורו להחזיר את ההחלטה לשרה הנוכחית שאשא ביטון.

"חתימתו של פרופ' גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים מוסד אקדמי ישראלי מהווה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו", כתבה השרה שאשא ביטון. "כשרת החינוך ויו"ר המל"ג, אינני יכולה להעניק את פרס ישראל על הישגים אקדמיים, מרשימים ככל שיהיו, למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי".

"הלכה למעשה, פרופ' גולדרייך כאקדמאי מן השורה הראשונה, שצמח באקדמיה בישראל ונהנה
מחסותה וממשאביה, ניסה למנוע קשרים אקדמיים וכלכליים, ממוסד ציבורי - אוניברסיטת אריאל - רק מחמת מיקומו הגיאוגרפי. קריאה זו לחרם על מוסד אקדמי ישראלי עולה לשיטתי כדי נסיבה 'חיצונית' חריגה המצדיקה לשלול ממנו את קבלת הפרס היוקרתי", כתבה השרה בהחלטתה.

פרופסור עודד גולדרייך. ויקיפדיה, אתר רשמי
פרופסור גולדרייך/אתר רשמי, ויקיפדיה

לדבריה, "בהקשר זה חשוב להדגיש, כי מטרתו של פרס ישראל לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר.
קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את
היצירה, המגוון וחופש הדעות. חרם אקדמי מבקש לקבע עמדות מסוימות, ולשלול אחרות. שלילת
הפרס ממי שמבקש לפגוע בחופש הדעות, מגנה למעשה על תכליותיו ומטרותיו של פרס ישראל,
מגנה על האפשרות ליצור ולחדש. הענקת פרס ישראל למי שמבקש לחבל ולפגוע בעידוד היצירה
והמחקר הישראלי, תחתור תחת התכליות שבהענקת הפרס. אבסורד כזה לא ניתן לקבל".

עורך דינו של גולדרייך, מיכאל ספרד, תקף את החלטת השרה וכינה אותה "החלטה אומללה שמנחיתה מכת מוות על יוקרתו של פרס ישראל וממשיכה את המגמה של הפללת עמדות שמאל. ההחלטה טובלת עד צוואר בשיקולים פוליטיים פסולים ומשדרת שפרס שאמור להינתן בגין הישגים מקצועיים הוא למעשה גם פרס על הימנעות מביקורת של מדיניות הממשלה. פרופ' גולדרייך לא צריך את הכבוד, הוא קיבל פרסים ואותות בינלאומיים על עבודתו, זו מדינת ישראל שמפסידה מהחלטת השרה".

שר החינוך לשעבר, יואב גלנט, שבזמן כהונתו החליט שלא להעניק לגולדרייך את הפרס: ‏"אני מברך על כך ששרת החינוך הנכנסת אימצה את החלטתי שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך. ‏כפי שקבעתי בהחלטתי, אין לאפשר מצב בו אדם פועל בידו האחת להחרים את מדינת ישראל ומוסדותיה האקדמיים, ובידו השנייה מבקש לקבל את פרס ישראל".

עוד בוואלה!

בג"ץ ביטל את החלטת גלנט למנוע מפרופ' גולדרייך את פרס ישראל

לכתבה המלאה
אוניברסיטת אריאל בשומרון. צ, צילום מסך
"רדיפה פוליטית בשל תמיכתו בשלום". אוניברסיטת אריאל/צילום מסך, צ

בקואליציה החלו להישמע דברי ביקורת על החלטת השרה. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "‏פרס ישראל ניתן על מצוינות אקדמית, לא על עמדות פוליטיות. ממשלה יקרה שלי - איפה השינוי?" בהמשך הוסיפה כי "שרת החינוך שגתה בהחלטתה לא להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, זו החלטה שגויה מהותית ומשפטית. המשך רדיפת אנשים בשל דיעותיהם, זו לא ממשלת שינוי".

גם חברה למפלגה, ח"כ מוסי רז, תקף את שרת החינוך: "שוחחתי עם פרופסור גולדרייך והבעתי בפניו שאט נפש מהחלטת שרת החינוך. ממשלת השינוי ממשיכה בדרכה של ממשלת הרדיפה והשחיתות. פרופסור גולדרייך הוא מדען בעל שם עולמי ונקבע כראוי לפרס ישראל על ידי ועדה מקצועית. רדיפה פוליטית נגדו בשל תמיכתו בשלום שוללת ממנו את הפרס".

נשיא האקדמיה הלאומית למדעים ונשיאיה לשעבר הביעו צער ומחו על החלטתה של שרת החינוך: "רואים בדאגה רבה עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למתן פרס ישראל במדעים ומוחים עליו בתוקף. התבטאויות ופעילויות פוליטיות, כמו במקרה הנוכחי, שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות בעניין הענקת הפרס. בנסיבות אלה יש משום פגיעה במעמדו של הפרס ובמדע הישראלי כולו, וכן במעמדה המדעי של ישראל בעולם".

מנגד, בארגון הימין אם תרצו, שהוביל את המאבק נגד הענקת הפרס לגולדרייך, בירכו. "מצדיעים לשרת החינוך שקיבלה את ההחלטה הנכונה. לאחר מאבק ממושך שלנו יחד עם אלפי ישראלים, מי שיקרא להחרים את ישראל לא יקבל את פרס ישראל. נמשיך לפעול כדי לשמור על שקיפות באקדמיה ולחשוף את המחרימים".

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון במהלך ועדת החינוך בכנסת 30 באוגוסט 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"מקרה חריג". שאשא ביטון/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

במרץ החליטה ועדת פרס ישראל להעניק לגולדרייך את הפרס, על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית. לאחר שגלנט גילה שגולדרייך חתום על פנייה לפרלמנט הגרמני לבטל את ההכרה בתנועת ה-BDS כתנועה אנטישמית, לצד חתימה על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, הוא פנה לוועדת הפרס בבקשה לבחון מחדש את הענקתו.

בעקבות זאת, הוועדה עתרה לבג"ץ, ובהחלטת ביניים אישר בית המשפט לשר לבדוק תוך 30 ימים האם עמדותיו של פרופ' גולדרייך מנוגדות לחוק למניעת פגיעה במדינה באמצעות חרם ולכן מצדיקות שלא לאשר את המלצת הוועדה.

בחודש יולי הודיעה השרה שאשא-ביטון כי לא תהפוך את החלטת קודמה בתפקיד. לאחר הודעה זו כתב היועץ המשפטי לממשלה בחוות דעתו לבג"ץ כי ההחלטה לשלול את הפרס לא עומדת במבחן משפטי.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully