וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש לשכתו של זלנסקי לוואלה!: מעריכים את התיווך של בנט אבל מצפים לנשק ולתוכנת פגסוס

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 17:40

אנדריי ירמאק, אחד האנשים המשפיעים ביותר באוקראינה והאדם הקרוב ביותר לזלנסקי הבהיר בשיחה לוואלה! כי הנשיא מעריך את מעורבותו של בנט בתיווך אך הוא מצפה לתמיכה צבאית גדולה יותר. הוא נמנע מלמתוח ביקורת ישירה על רה"מ אך הדגיש כי העמדה הניטרלית שלו לא מועילה

בווידאו: ראש לשכת נשיא אוקראינה בריאיון לתקשורת הישראלית/צילום: ZOOM

ראש הסגל של נשיא אוקראינה אנדריי ירמאק אמר לוואלה! בשיחת זום מלשכת הנשיא בקייב כי למרות שהנשיא זלנסקי מעריך את המעורבות של ראש הממשלה נפתלי בנט בתיווך מול רוסיה הוא מצפה לתמיכה הרבה יותר גדולה מצד ישראל ולאספקת נשק וטכנולוגיות סייבר כמו תוכנת הריגול "פגסוס".

ירמאק שעומד בראש המנהל הנשיאותי באוקראינה הוא האדם הקרוב ביותר לנשיא זלנסקי ונחשב לאחד האנשים החזקים והמשפיעים ביותר במדינה. הוא נולד בקייב, אביו יהודי, כמה מבני משפחתו נרצחו בטבח באבי יאר במהלך השואה ויש לו קרובי משפחה רבים בישראל.

בשיחת זום מהבונקר הנשיאותי בקייב סיפר ירמאק כי במקביל לשיחות בין זלנסקי לבנט הוא מדבר אחת לכמה ימים עם השר זאב אלקין ועם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא לגבי מאמצי התיווך. הוא ציין כי גם בנט וגם יועציו מעורים בצורה עמוקה בהתפתחויות באוקראינה.

נשיא אוקראינה זלנסקי נואם בפני חברי כנסת ישראל 20 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
זלנסקי נואם בפני חברי הכנסת, השבוע/אתר רשמי, מערכת וואלה!

"אנחנו חושבים שבנט מוכן לעשות כל מה שצריך כדי להביא שלום לארץ שלנו ולעצור את המלחמה", אמר ירמאק אבל צירף מסר לישראל בכל הנוגע לתיווך מול רוסיה. "אני רוצה להדגיש, וזה דבר שכולם צריכים להבין - יש פשרות שאוקראינה לא מוכנה לעשות לעולם. אלה פשרות שקשורות לעצמאות שלנו, לשלמות הטריטוריאלית שלנו ולריבונות שלנו. זה משהו שראש הממשלה בנט יודע. אני מקווה ובטוח שהתיווך שלו יצליח".

ירמאק חילק את דבריו על ישראל לשניים - בכל הנוגע לתיווך הוא נמנע מלמתוח ביקורת ישירה על בנט. "לא הנשיא זלנסקי ולא אף אחד שאחראי למו"מ אמר שבנט לא מודע לפרטים או שיש לו גישה שטחית", הדגיש ירמאק. "מאז השיחה הראשונה עם בנט הרגשנו כמה הכוונות שלו רציניות".

עם זאת, ירמאק הדגיש כי העמדה הניטרלית שנוקט בנט אינה מועילה. "כמי שהשתתף במו"מ עם רוסיה בעבר במשך שנתיים אני קובע כי בימינו תיווך שבו לא לוקחים צד לא יעבוד", אמר ראש הסגל של הנשיא זלנסקי. "ישראל צריכה להבהיר שזו מלחמה ותוקפנות. אנחנו מקווים שלחברים הישראלים שלנו אין בעיה עם זה. גם כשאתה מתווך עדיין צריך שיהיה ברור מי התוקפן ומי מגן על המולדת שלו".

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת ממשלה, 20 במרץ 2022. מארק ישראל סלם, פול
בנט/פול, מארק ישראל סלם

בכל הנוגע לתמיכה מדינית וצבאית מצד ישראל יועצו הקרוב של זלנסקי השמיע ביקורת הרבה יותר נוקבת. הוא השווה את מצבה של אוקראינה לזה של ישראל במהלך מלחמת העצמאות כשמדינות רבות לא הסכימו לספק לה נשק בשל שיקולים פוליטיים.

"אני יכול לאשר שאנחנו מצפים לתמיכה הרבה יותר גדולה מישראל בכל הנוגע לסיוע צבאי וטכנולוגי", הוא אמר. "אנחנו מקווים שזה לא היה לשווא - במיוחד אחרי נאום זלנסקי בכנסת. אנחנו מקווים שסיוע כזה יגיע. אמרנו בצורה ברורה שאנחנו צריכים כיפת ברזל ונשק אחר. ולגבי תוכנית פגסוס - אנחנו לא קיבלנו אותה עד עכשיו מישראל ואני יודע שאנחנו צריכים אותה".

ירמאק התייחס בציניות לטענות של בכירים ישראלים כי התיווך הישראלי הביא להתקרבות בין רוסיה לאוקראינה. "אני תמיד סקפטי כשמי שמדווח על התקדמות בשיחות זה מישהו אחר ולא אנחנו או רוסיה", הוא עקץ. עם זאת, הוא לא הכחיש כי היתה התקדמות במו"מ הישיר בין רוסיה לאוקראינה.

מכונית שנהרסה בהפגזה בחרקוב, אוקראינה, 22 במרץ 2022.. AP
מכונית שנהרסה בהפגזה בחרקוב/AP

"המו"מ התחיל בצורה קשה מאוד עם טון לא מקובל מצד רוסיה וגישת אולטימטום", הוא סיפר. "אבל עכשיו יש דיאלוג. הוא עדיין קשה ולא קל. יש שאלות לגבי האם אפשר להגיע להסכמה. יש נושאים שלא נתפשר עליהם אבל יש נושאים אחרים שהם קשים אבל אפשר לדבר עליהם. יש התקדמות ואנחנו חושבים שמתקרב הרגע שבו שני המנהיגים יוכלו להיפגש. השאלות החשובות ביותר יידונו שם. יש אופטימיות זהירה מאוד לגבי זה. הדבר הכי חשוב לאוקראינה זה לעצור את המלחמה, להסיג את כל הכוחות הרוסים חזרה לשטח של רוסיה וליצור מסגרת ביטחונית חדשה עבור אוקראינה".

ירמאק סיפר כי הנשיא זלנסקי נמצא מתחילת המלחמה בלשכתו בקייב. לדבריו זלנסקי ישן 4-5 שעות בלילה ובשאר הזמן הוא מדבר עם כ-10 מנהיגים זרים מדי יום, מקיים פגישות עם שרי הממשלה ומפקדי הצבא. כמעט מדי יום זלנסקי נושא נאומים בבתי פרלמנט בעולם. לפעמים הוא מקיים פגישות במפקדות הצבא ושירותי המודיעין כדי לקבל סקירות ולעקוב אחרי התקדמות הלחימה. "הוא עובד 20 שעות ביום. אבל בכאלה מצבים הוא נשאר מרוכז מאוד ומלא אנרגיה. במהלך כל הימים האלה לא ראיתי את הנשיא אפילו פעם אחת מאבד עשתונות. לא ראיתי אותו פוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully