וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלנסקי לחברי הכנסת: "אתם זוכרים את הפתרון הסופי, כעת הוא מוכוון לאוקראינה"

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 19:35

נשיא אוקראינה נשא דברים בפני 129 חברי כנסת ושרים, וביקר בדבריו את רה"מ בנט. "ניתן לתווך בין מדינות אבל לא בין רע לטוב", אמר. במערכת הפוליטית זעמו על דברי זלנסקי: השר הנדל אמר כי "ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת"; ח"כ שטייניץ: "גובל בהכחשת השואה"

בווידאו: נאום זלנסקי בפני חברי הכנסת/צילום: ערוץ כנסת ושלומי גבאי

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם הערב (ראשון) באמצעות הזום בפני 129 חברי הכנסת ושרים. "עמינו קשורים, יהודים ואוקראינים", אמר. "אתם זוכרים היטב את הפתרון הסופי - כעת הוא מכוון לאוקראינה", הוסיף, ומתח ביקורת על מדיניות ישראל: "אתם עסוקים בחישובים. ניתן לתווך בין מדינות אבל לא בין רע לטוב".

"פלישתה של רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגה מוסקבה", אמר. "מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת אשר נועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, את התרבות ואת הילדים שלנו. הקשיבו לקרמלין, הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. זו היתה טרגדיה כשהם רצו להרוס ולהכניע את כל אירופה, הם לא רצו להשאיר כלום מכם וכעת מאיתנו".

"מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה - ומדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה?", תהה. "אתם צריכים לתת תשובות לשאלות האלו ולאחר מכן לחיות עם התשובות. האוקראינים עשו את בחירתם לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים ולכן יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל - כעת גם לכם יש בחירה".

נשיא אוקראינה נואם בפני חברי כנסת ישראל 20 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
זלנסקי בנאום לחברי הכנסת, הערב/אתר רשמי, מערכת וואלה!
חברי כנסת ישראל מתכנסים בתוכנת הזום לנאום נשיא אוקראינה 20 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
חברי הכנסת טרם נאום זלנסקי, הערב/אתר רשמי, מערכת וואלה!

הנאום הוקרן במקביל בכיכר הבימה בתל אביב, לאחר שהעירייה נענתה לבקשת שגרירות אוקראינה וארגון ידידי אוקראינה בישראל. בטרם נקבע מועד הנאום, יו"ר הכנסת מיקי לוי תיאם אותה עם ראשי הסיעות כדי לוודא שכמה שיותר חברי כנסת ישתתפו באירוע. עם זאת, טרם ברור מי משרי הממשלה ייקח בו חלק. "לכבוד יהיה לי ולכנסת לארח את הנשיא זלנסקי לנאום בפני חברי הכנסת, בשעה קשה זו בה ניצב העם האוקראיני", מסר לוי בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר ביקש שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק מיו"ר יד ושם דני דיין לקיים במקום עצרת שבה יישא זלנסקי נאום וידאו. הוא הדגיש כי הנאום ביד ושם אינו תחליף לנאום של זלנסקי בכנסת, אלא מסלול מקביל, וציין כי זלנסקי מעוניין לנאום ביד ושם גם בשל העובדה שהוא יהודי וגם בשל העובדה שהוא סבור שמה שרוסיה עושה באוקראינה הוא רצח עם, וכי יד ושם הוקם כדי להנציח רצח עם.

בכיר בממשלת אוקראינה ציין כי הרקע לפגישה של קורניצ'וק ביד ושם הוא רצונו של הנשיא זלנסקי לדבר ישירות לעם בישראל, לאחר שבמגעים עם הממשלה בירושלים לא הצליח זלנסקי עד כה לגייס את התמיכה לה שאף. זלנסקי מקווה שכמו במדינות אחרות בעולם, הנאום שלו ישפיע על דעת הקהל שתדחוף את ההנהגה להגביר את התמיכה באוקראינה. מסיבה דומה ביקש זלנסקי לנאום בפני מליאת הכנסת.

גורמים ב"יד ושם" אמרו שדיין הביע הזדהות עם אוקראינה במהלך פגישתו עם השגריר, אבל הסתייג מקיום אירוע פוליטי שאופיו אינו תואם את רוח המקום.

נאום נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה בתל אביב. 20 במרץ 2021. ללא קרדיט, אתר רשמי
נאום זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה בתל אביב, הערב/אתר רשמי, ללא קרדיט

ביקורת במערכת הפוליטית

חברי הכנסת והשרים הגיבו לנאום במהרה, ולא חסכו ביקורת מזלנסקי. שר התקשורת יועז הנדל אמר כי הוא "מעריך את נשיא אוקראינה ותומך בעם האוקראיני בלב ובמעשה, אבל אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה. ‏רצח עם שבוצע גם באדמת אוקראינה. המלחמה נוראה אבל ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת".

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי הוא "חוזר ומגנה את ההתקפה על אוקראינה ומודה לנשיא זלנסקי על שחלק את רגשותיו ואת מצוקת העם האוקראיני עם חברי הכנסת והממשלה. נמשיך לסייע ככל שביכולתנו לעם האוקראיני ולעולם לא נפנה את גבנו למצוקתם של אנשים היודעים את זוועות המלחמה".

חבר הקואליציה אלי אבידר אמר כי "דבריו של הנשיא זלנסקי היו מרגשים. אכן אדישות הורגת. מאמצי תיווך הם חשובים אבל לא יכולים לבוא על חשבון ערכים. אנחנו צרכים להיות בצד של הטוב כנגד הרע. המדיניות שלנו כרגע, לאורך זמן, לא תתרום לנו".

ח"כ יובל שטייניץ מסר כי "אומרים שאין תופסים אדם בשעת צערו, אבל אם נאומו של זלנסקי, הנשיא היהודי של אוקראינה, היה נישא בימים נורמליים - היו אומרים עליו שהוא גובל בהכחשת השואה. מלחמה היא תמיד דבר נורא והפגזות וכיבוש שטח הם דבר קשה מנשוא לעם האוקראיני - אבל כל השוואה בין מלחמה רגילה, קשה ככל שתהיה, לבין השמדת מיליוני יהודים בתאי גזים במסגרת הפתרון הסופי מהווה עיוות מוחלט של ההיסטוריה. כך גם הטענה שהעם האוקראיני סייע ליהודים בשואה. נכון הדבר שאלפים אכן סייעו להציל יהודים, והפכו לחסידי אומות העולם - אבל האמת ההיסטורית העצובה היא שרבים בהרבה סייעו לנאצים בהתלהבות בפרויקט של איסוף והשמדת היהודים וגזילת רכושם. האמת ההיסטורית היא שהעם האוקראיני לא יכול להתגאות בהתנהלותו אל מול השואה היהודית. כל זה לא משנה את העובדה, שלמרות השימוש המקומם בשואה, עלינו להמשיך ולסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה הסובלים מהמלחמה, ולהתפלל לסיומה המהיר".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ, אמר כי "הביקורת של זלנסקי על ישראל לגיטימית, וכך גם העלאת הציפיות שלו מאיתנו. לא כך ההשוואה המקוממת והמופרכת לשואה והניסיון לשכתב את ההיסטוריה ולמחוק את מעורבות העם האוקראיני בהשמדת היהודים בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully