וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מסרבת לתנאיה של ארצות הברית להוצאת משמרות המהפכה מרשימת הטרור

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 14:56

ארה"ב מתנה את הוצאת הכוח הצבאי האיראני מהרשימה השחורה בהתחייבות פומבית של איראן לרגיעה אזורית, אך האחרונה מסרבת ומסכימה רק להעביר מכתב סודי. ככל שהזמן עובר, מתגברת הדאגה בבית הלבן מההשלכות הפוליטיות הפנימיות שעלולות להיות להסכם

בווידאו: בנט מתייחס לכוונת ארה"ב להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור/צילום: רוני כנפו

איראן מסרבת בשלב זה לדרישה האמריקנית כי תיתן התחייבות פומבית ל"רגיעה באזור" בתמורה להסרת משמרות המהפכה מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור של ממשלת ארצות הברית, כך לפי שני מקורות אמריקנים ובכיר ישראלי שמעורים בנושא.

סוגיית משמרות המהפכה היא המחלוקת האחרונה שנותרה פתוחה בין ארצות הברית לבין איראן בדרך לחזרה להסכם הגרעין משנת 2015. האיראנים מתעקשים שממשל ביידן יסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור כתנאי לחזרה להסכם הגרעין ומציבים זאת כ"קו אדום".

בשבועות האחרונים השליח האמריקני לנושא איראן, רוב מאלי, ניהל מו"מ עקיף עם האיראנים בנושא באמצעות האיחוד האירופי וקטאר. אחת ההצעות שהאמריקנים העלו במהלך המו"מ היא שבתמורה להסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור, האיראנים יתחייבו פומבית לפעול להורדת המתיחות ולרגיעה באזור.

נשיא איראן אברהים ראיסי בפגישתו עם נשיא רוסיה פוטין בקרמלין במוסקבה, רוסיה, 19 ינואר 2022. AP
מסרב להתחייב לרגיעה אזורית. נשיא איראן/AP

שני מקורות אמריקנים ובכיר ישראלי אמרו כי האיראנים לא הסכימו לדרישה האמריקנית והציעו לספק לארצות הברית מכתב צד פרטי שלא יפורסם ובו התחייבות כללית לגבי המצב באזור. בכיר במשרד החוץ האמריקני סירב לאשר את הדברים, אך הדגיש כי ממשל ביידן הבהיר שוב לאיראנים בימים האחרונים את עמדת ארצות הברית ואת דרישתה כי ההתחייבות תהיה פומבית.

ככל שהזמן עובר ולא מושג הסכם בבית הלבן מתגברת הדאגה מההשלכות הפוליטיות הפנימיות שעלולות להיות להסכם עם איראן בעניין הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור. שני המקורות האמריקנים ציינו כי בבית הלבן "החלו להתקרר" בכל הנוגע לביצוע מהלך כזה. בכיר במשרד החוץ האמריקני דחה את הדברים ואמר כי לא חל כל שינוי בעמדת ארצות הברית כלפי ההצעה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון' 11 במרץ 2022. רויטרס
החל להתקרר? ביידן/רויטרס

מוקדם יותר השבוע קיימו בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני תדרוך מסווג לחברי ועדת החוץ של הסנאט האמריקני בנוגע למגעים עם איראן. הישיבה התנהלה באווירה מתוחה מאוד וכמה סנאטורים דמוקרטים שיצאו ממנה התבטאו בצורה ביקורתית מאוד כלפי הסכם הגרעין המתגבש ובמיוחד בכל הנוגע לסוגיית משמרות המהפכה.

בכיר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר כי הנשיא ביידן יחזור להסכם הגרעין משנת 2015 רק אם יחשוב שזה ישרת את האינטרס הביטחוני האמריקני ורק אם זה יביא להטלת כל המגבלות הקודמות על תכנית הגרעין של איראן. "יש עדיין כמה נושאים שפתוחים במו"מ - הנטל של סגירת הפערים שנותרו הינו על כתפיה של איראן", אמר הבכיר בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully