וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילוי גנטי מסעיר יחזיר את ציפור הדודו שנכחדה לפני מעל 300 שנה?

2.4.2022 / 23:40

קבוצה של מדענים הצליחו לרצף את הגנום של אחת החיות הנכחדות המפורסמות והפופולאריות ביותר והם שוקלים ברצינות להחזיר אותה לחיים

האם הממותה תצעד שוב על כדור הארץ?/צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

ציפור הדודו נכחדה במהירות כה גדולה במאה ה-17 עד שהיא הפכה ל"נערת הפוסטר" של הכחדת בעלי חיים בידי בני האדם והביטוי "מת כמו דודו" הפך לפתגם מוכר בשפה האנגלית כבר מאות שנים. אבל אולי הגיע הזמן לשנות אותו ולהתכונן להכיר מחדש את העוף המפורסם - בזכות פריצת דרך מדהימה של DNA.

מדענים הצליחו לרצף בהצלחה את כל הגנום של ציפור הדודו - כלומר ניתן יהיה לשבט אותה בהצלחה בעתיד. על פי הדיווח של ה"טלגרף", מומחים יכולים באופן תיאורטי לערוך את ה-DNA של יונה כך שיכלול כזה של דודו, כיוון שלשני המינים יש מבנה גנטי דומה למדי.

מדוע ציפור הדודו נכחדה?

השנה היא 1601. תור הזהב של הולנד. המתיישבים ההולנדים מגיעים למאוריציוס ומגלים ציפור חדשה אשר לא פגשו בה מעולם, אבל היא נראית להם טעימה למדי. הם צדים אותה, אוכלים את בשרה והורסים את שטחי המחיה שלה בזמן שהם מרחיבים את מושבתם עוד ועוד. לא רק הם, אלא גם חיות הבית אשר הביאו איתם המתיישבים טורפים את הביצים של הציפור ואת גוזליה. וכך ההולנדים וחיות הבית שלהם מספיקים להכחיד את הציפור בפחות מ-100 שנים. זהו בקצרה סיפורה, וזה אכן היה סיפור קצר, של ציפור הדודו. הציפור האחרונה נראתה ב1681 ומאז אבדו עקבותיה ללא שוב.

סיפור זה, שמעיד על אווילותם וחמדנותם של בני האדם, הוא אחת הסיבות לכך שעוף הדודו הוא אחת החיות הנכחדות המפורסמות והפופולאריות ביותר. אך לא רק ההיסטוריה הפכה את הדודו למפורסם- אלא גם השם שיצא לו. מספרים שהדודו לא היה עוף חכם במיוחד, שלא השכיל לברוח מבני האדם כשניסו לפגוע בו. מכאן אגב, שמו. פירוש המילה "דודו" בפורטוגזית הוא "שוטה וטיפש".

עוד על DNA

בשורה מפתיעה לבעלי עיניים כחולות: כולכם קשורים לאב קדמון בעל מוטציה מלפני 6,000 שנה

לכתבה המלאה
אילוסטרציה של ציפורי דודו ביער. Aunt Spray, ShutterStock
אילוסטרציה של ציפורי דודו ביער/ShutterStock, Aunt Spray

כנראה שהדודו אכן היה עוף שלא הצטיין בבינה יתרה, אבל גם המבנה הפיזי שלא לא תרם במיוחד. הוא היה ציפור גדולה וכבדה בעלת כנפיים ורגליים קצרות ולכן לא היה מסוגל לעוף או לרוץ מהר. תוסיפו לזה שגם רבייתו הייתה מועטה, וקיבלתם ציפור עם מעט מאוד מזל .

למרות הכל, אפשר למצוא את הדודו מיוצג בתוצרי התרבות האנושית. הוא מופיע בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", ויש הטוענים שהוא מסמל שם את לואיס קרול עצמו, כותב הספר. הוא מתנוסס גם על סמלה של רפובליקת מאוריציוס. חוץ מזה, הוא גם הפך סמל לשנינה וסמל לטיפשות. סיפורו של העוף נושא בחובו גם שני לקחים: הראשון הוא כמובן הלקח שלנו כבני אדם והנזק שאנחנו מסוגלים לגרום לסביבה כשאנו נוהגים בחמדנות ובאנוכיות, כמו המתיישבים ההולנדים. הלקח השני הוא לקחו של הדודו, אשר בטח בבני אדם כאילו היו ידידיו, היה שוטה, ושילם על כך בחייו.

ועכשיו - הוא עומד לחזור?

ציפור דודו. Giphy
ציפור דודו/Giphy

הגילוי האחרון של דגימת DNA של דודו הייתה החלק האחרון שנדרש להשלמת ריצוף הגנום של הציפור הנכחדת, כך הודיע ​​צוות חוקרים ביולוגיים מאוניברסיטת קליפורניה, שבסנטה קרוז. בת' שפירו, פרופסור לאקולוגיה וביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטה, אמרה לצופים בסמינר מקוון של החברה המלכותית שקבוצת החוקרים שלה תפרסם את הרצף הגנטי המלא במוזיאון הטבע של דנמרק.

שפירו אישרה את פריצת הדרך בעקבות לחץ מהקהל. "כן, הגנום של הדודו מסודר לחלוטין כי ריצפנו אותו. זה עדיין לא פורסם, אבל זה קיים ואנחנו עובדים על זה עכשיו", אמרה.

שלד של ציפור דודו מהמאה ה-16. Leon Neal, GettyImages
שלד של ציפור דודו מהמאה ה-16/GettyImages, Leon Neal

בשנים האחרונות היה באז בקהילת המחקר האבולוציוני לגבי הפוטנציאל לשחזר מינים פרהיסטוריים אחרים, כמו הממותה הצמרית שנכחדה לפני כ-4,000 שנה ומדענים דנו באפשרות הזו מאז שהגנום המלא שלה שוחזר ב-2015.

באותה שנה, ספרה של שפירו "איך לשכפל ממותה" חשף את שאיפותיה להחזרת הדודו: "יותר מכל מין אחר, הדודו הוא הסמל הבינלאומי של הכחדה שנגרמה על ידי אדם", היא כתבה אז.

אבל החזרת הדודו מציבה אתגרים ייחודיים, הסבירה שפירו למשתתפי הכנס. "זה פשוט יותר עם יונקים", היא אמרה בהתייחסה לשיבוט באותה דרך ששימשה ליצירת דולי הכבשה. "אבל אנחנו לא יודעים איך לעשות את זה עם ציפורים בגלל המורכבות של מערכת הרבייה שלהן. אז צריכים לאמץ גישה אחרת לשיבוט ציפורים", היא הסבירה והוסיפה כי יש לה "ספק קטן שאנחנו באמת הולכים להגיע לשם".

על פי ההצעה, ניתן לערוך את ה-DNA של הציפור הקרובה ביותר גנטית לדודו, יונת הניקובר, כך שיכלול DNA של דודו. למרות שהתוצאה לא תהיה 100 אחוז ציפור דודו במקרה הזה. בניו יורק פוסט דווח שמכל החיות שצריך להחזיר מהכחדה - לדודו יש קייס חזק מכיוון שניתן לאתר בקלות בית גידול טרופי מתאים עבורו כיום ובנוסף - הוא לא מזיק.

"הדודו הוא ציפור פופולרית והיא כזו שאתה יכול להעלות טענות בעד החזרתה", אמר המומחה לגנטיקה של אוניברסיטת הרווארד, פרופ' ג'ורג' צ'רץ', "אבל אם תחזיר למשל את טי-רקס לחיים, זה לא יהיה פופולרי במיוחד כי זה יגרום להתפרעות ויגרום להרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully