וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים הצליחו לשכפל כבשה מזן שבסכנת הכחדה

3.10.2001 / 11:20

מדענים באיטליה הצליחו לשכפל כבשה נדירה בעזרת הטכנולוגיה שיצרה את הכבשה המבוייתת "דולי"; כבשה רגילה שימשה "אם פונדקאית"; מאגרים גנטיים של זנים נדירים מוקמים בעולם

מדענים חשפו לראשונה שימוש בטכנולוגיית השיבוט להצלת יונק נדיר ממשפחת הכבשים מהיכחדות. מדענים באיטליה הצליחו ליצור בעזרת השיבוט העתק של כבשה נדירה מסוג "מופלון" שהיתה נפוצה באזור סרדיניה, קוריסקה וקפריסין.

הכבשה ממין נקבה פותחה על ידי המדענים בשימוש בטכנולוגיה זהה לזו שייצרה את "דולי" המשובטת. זהו הניסיון הראשון שהצליח לשבט זן העומד בסכנת הכחדה. הכבשה הקטנה במידותיה, בת שישה חודשים כיום, גדלה בשמורת טבע בסרדיניה.

מאז שיכפולה של הכבשה המבוייתת דולי ב-96', שוכפלו עוד חיות כמו חזירים, עזים ופרות. בשיבוט הזן הנדיר של כבשת המופלון שותפו גם אנשי מכון רוזלין, חלוצי השיבוטים שיצרו את דולי. הבדיקות הגנטיות לאחר לידת הכבשה אישרו כי אכן מדובר בשיבוט מדוייק של הזן הנדיר.

הכבשה הנדירה שובטה מחומר גנטי של שתי כבשים מזן מופלון שנמצאו מתות בשמורת הטבע בסרידניה. מהגופות הוצא די.אנ.איי שהוזרק לביצית מ "תרומתה" של כבשה מבוייתת. הביצית הושתלה ברחמה של כבשה מבוייתת נוספת ששימשה כ"אם פונדקאית". הצלחת השימוש בביצית מזן שהוא "קרוב משפחה" יכול לסייע בניסויים דומים שייערכו בעתיד.

במספר מדינות בעולם הוקמו מאגרים גנטיים המכילים די.אנ.איי מזנים העומדים בסכנת הכחדה ומדענים מאמינים ששיפור טכנולוגיית השיבוט עשוי להציל זנים רבים. הוולד הראשון המשוכפל היה של בהמה ממשפחת הבקר שנולד בארה"ב אך נפטר 48 שעות לאחר הלידה מדיזנטריה. במקרה שבו בעל חיים מת באופן פתאומי ניתן לקחת מגופתו חומר גנטי עד זמן של בין 18 ל-24 שעות מהמוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully