וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הממותה יוקה תצעד שנית על פני כדור הארץ?

לאחר שתאים חיים הוצאו מהממותה הצמרית בת ה-39 אלף שנה, מאמין חוקר פורץ הדרך ששיבט את הכבשה דולי, כי הרעיון שבעבר היה סקפטי לגביו יכול להתגשם, אך לא בקרוב

האם הממותה תצעד שוב על כדור הארץ?/צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

המדען החלוצי שהדהים את העולם כשהציג את הכבשה המשובטת "דולי", היונק המשובט החי הראשון, מאמין כי אנחנו לקראת פריצת דרך נוספת: סר איאן וילמוט סיפר כי תאים שהוצאו מפגר של ממותה צמרית יסייעו להחיות את החיה הנכחדת.

למרות שאין זה סביר כי יהיה ניתן לשבט את הממותה באותו התהליך ששובטה דולי, אפשר שטכניקות מודרניות שמאפשרות המרת תאי רקמה לתאי גזע יסייעו בתהליך. "תמיד הייתי סקפטי בנוגע לכל הרעיון, אבל פתאום הבנתי כי אם הצליחו לדלג מעל המשוכה הראשונה, של השגת תאים חיים מהממותות, אולי הם יצליחו לעשות משהו מועיל ומעניין", סיפר וילמוט בשיחה עם הגרדיאן הבריטי. "אני חושב שצריך לעשות זאת כל עוד ניתן לספק לחיה טיפול ראוי. אם יש סיכוי סביר שהיא תהיה בריאה, אנחנו צריכים לעשות את זה. אנחנו יכולים ללמוד הרבה אודותיה", הוא הוסיף. הממותה, למשל, תצטרך להיות במקום קר כפי שהורגלה אליו כי לא תשרוד באקלים חם ויבש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דילגו מעל המשוכה הראשונה. החוקרים לצד גופתה של יוקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממותות צמריות שוטטו לפני עשרות אלפי שנים על פני כדור הארץ, בתקופה המכונה הפלייסטוקן. מספרן החל לרדת לפני כ-10,000 שנים בצפון אמריקה וביבשת אירו-אסיה. חלקם חיו לתקופה נוספת של 6,000 שנים. היכחדותם נבעה, ככל הנראה, מציד ומשינויים סביבתיים. הסבירות שהממותות יקומו מהמתים עלתה בשנים האחרונות, לאחר שמספר של גופות קפואות של החיה הנכחדת נמצאו בסביר הרקיע שחקים. העלייה בכמות לא נובעת רק מהקרח הנמס, אלא בגלל המודעות לכך ששרידים עתיקים הם מכניסים מאוד.

מוקדם יותר החודש, גופת הממותה הצמרית השלמה ביותר שנמצאה ברוסיה הוצגה בתערוכה ביוקוהמה, יפן. הממותה, המכונה יוקה, חיה לפני כ-39 אלף שנים, והיא יוצאת דופן בשימור פרוותה והרקמות הרכות, כגון שרירים. דגימות מגופתה של יוקה נשלחו למעבדה של חוקרי תאי גזע בקוריאה הדרומית, שביחד עם מדענים רוסים, מקווים להצליח לשבט את הממותה.

על פי ההערכות, יוקה נהרגה בגיל שלוש או ארבע ומשקלה טרם מותה היה עד שניים וחצי טון. אם השערותיהם של החוקרים יאומתו, הרי שמדובר בפעם הראשונה שמתגלות עדויות לקיומם של בני אדם שניזונו מבשר ממותות באזור בו נמצאה בסיביר.

וילמוט אמר כי למרות שהרעיון לשבט את יוקה הוא "אופטימי ביותר", הוא מאמין בכוונתם הכנה של החוקרים להצליח להחיות את הממותה הצמרית, אך על פי ההערכות, הצלחת השיבוט באופן מושלם תקרה רק עוד 50 שנה. עידן שני של הפלייסטוקן, ככל הנראה, לא יגיע בקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully