וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מל"טים של משמרות המהפכה לטווח 2,000 ק"מ: הדוח שמדאיג את מערכת הביטחון

22.3.2022 / 12:42

תמונות לוויין שפורסמו לא הותירו מקום לספק - מחוז המל"טים שהותקף בחודש שעבר בתקיפה שיוחסה לישראל נפגע קשות. אולם, דוח חדש חושף תהליך שמעורר דאגה במערכת הביטחון: באיראן פועלים עשרות אתרי ייצור ושיגור מל"טים לטווח ארוך. "השימוש במל"טים מדאיג, אבל יש לו מחיר"

בווידאו: תיעוד של הפלת שני מל"טים איראנים בידי מטוסי "האדיר"/צילום: דובר צה"ל

תמונות לווין שפורסמו ברשתות לא הותירו מקום לספק כי מחוז המל"טים באיראן שהותקף בחודש שעבר נפגע קשות בתקיפה שיוחסה לישראל. התקרית התרחשה ליד העיר כרמאנשאה שבמערב המדינה ובמהלכה, לפי ההערכות, נפגעו מאות מל"טים איראניים.

אולם, במערכת הביטחון הישראלית עדיין מודאגים מעשרות אתרי ייצור ושיגור מל"טים לטווח ארוך הפועלים באיראן. זאת, לפי דוח מיוחד של "עלמא" - מרכז מחקרי וחינוכי ישראלי לאתגרי הביטחון בצפון, ולפי תנועת האופוזיציה האיראנית בארצות הברית המכונה "nacri". על פי ההערכות, מדובר ביותר מ-30 אתרי ייצור, אחסון ושיגור מל"טים בשירות משמרות המהפכה האיראניים הפרוסים ברחבי המדינה. זאת, תוך שהרדיוס של חלק מהמל"טים מגיע לטווח של 2,000 קילומטרים - עד ישראל.

לפי הדוח של מכון עלמא, חלק ממפעלי ייצור המל"טים נמצאים בבעלות ישירה של משמרות המהפכה, ולא רק מקיימים איתם קשרים עסקיים. עוד עולה כי תעשיית ייצור המל"טים האיראנית אינה מושפעת מסנקציות בינלאומיות, וההוכחה לכך היא ההרחבה בייצורם כמו גם הפעלה של מל"טים במזרח התיכון.

מפה מדוח מכון עלמא המבוססת על מידע של nacri. 22 במרץ 2022. מכון עלמא, אתר רשמי
"לחפש אתרי שיגור ואחסון ולהכות שם". מפה מדוח מכון עלמא/אתר רשמי, מכון עלמא

נראה כי רכיבים רבים המשמשים לייצור המל"טים נרכשים בקלות באינטרנט - כולל מנועים סינים. חלק מהרכישות מתבצעות בין היתר באמצעות סוכני רכש, המתגוררים במדינות מערביות. הסוכנים רוכשים את הרכיבים השונים מהמדינות בהן הם מתגוררים ושולחים אותם לנציגי הציר השיעי הרדיקלי. הובלת החלקים ברחבי העולם מתבצעת באמצעות דואר דיפלומטי איראני. זאת, בהתאם להודאתם של שני פעילי ארגון במהלך משפטם בשנת 2020 כי רכשו חלקי מל"טים מ-2009 עד 2013 בארצות הברית ומסרו אותם לידי חיזבאללה.

ראש מחלקת מחקר של מרכז עלמא טל בארי אמר כי בנוסף לאתרים שחשפו תנועת האופוזיציה האיראנית כבר בשנת 2021, אנו מודעים לעוד כעשרים אתרים שונים של פעילות מל"טים באיראן, עיראק, סוריה ולבנון. "המערכה שבין המלחמות מרגע זה צריכה להתרכז בכטב"מים. לחפש אתרי שיגור ואחסון ולהכות שם", ציין.

תקיפת האנגר המל"טים האיראניים. מערכת וואלה!, אתר רשמי
השימוש במל״טים איראנים מדאיג אך יש לו מחיר. תקיפת האנגר מל"טים איראניים/אתר רשמי, מערכת וואלה!

אחד מאתרי המל"טים הבולטים ממוקם בקשאן, צפונית לאיספהן. לפי הדוח של מכון עלמא ומידע שהעבירו nacri, מדובר בבסיס אימונים עיקרי עבור משמרות המהפכה ועבור שליחים מארגוני טרור שונים במזרח התיכון.

שדה תעופה נוסף המשמש את "צבא המל"טים" של משמרות המהפכה באיראן הוא נמל התעופה "אי-קשאם". הנמל ממוקם דרומית מערבית לעיר מסאן ובאתר זה קיים מערך של מל"טים מתאבדים מסוג "שאהד". לפי פרסומים זרים, שוגרו מהמקום מל"טים שיועדו לפגוע בספינות סוחר במפרץ עומאן. אתר מל"טים נוסף ממוקם בנמל התעופה האזרחי קונארק - הנמצא מזרחית לעיר צ'באהר בדרום איראן. גם בשדה תעופה זה פועל מערך מל"טים מסוג "שאהד". אתרים נוספים ממוקמים בשדות התעופה: בנדר עבאס, קוהגהדאק, גונבאד, ג'קיגור, קושהקי, ובסיס חיל האוויר המדאן.

גורמים במערכת הביטחון ציינו כי השימוש במל"טים איראנים מדאיג אך יש לו מחיר. "לפי פרסומים זרים, תוך פחות מ-24 שעות משיגור המל"טים מהבסיס האיראני במחוז כרמאנשאה, הוא הופצץ", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully