וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד של צבא רוסיה נחשף: טיל העל שמדאיג את נאט"ו וישראל

עודכן לאחרונה: 21.3.2022 / 12:56

הקינז'אל, שבו השתמשה רוסיה בשבוע שעבר בתקיפה של מחסן תחמושת, מסוגל להגיע למהירות של פי חמש ממהירות הקול, ולחמוק ממערכות הגנה אווירית. מומחים תוהים מדוע שלפה רוסיה את הנשק הסודי בשלב זה של המערכה, ומעריכים כי מדובר באובדן סבלנות וברצון ליצור הרתעה

בווידאו: תיעוד של תקיפה רוסית בכפר דליאטין בטיל הקינז'אל/צילום: משרד ההגנה הרוסי

בשבוע שעבר הפיץ משרד ההגנה הרוסי סרטון שבו נראית תקיפה של מחסן בעיירה דלאטין שבאוקראינה, ושבמהלכו, לפי הטענות של רוסיה, הושמד מחסן תת קרקעי גדול של טילים ותחמושת, ונהרגו עשרות אזרחים. במתקפה נעשה שימוש מבצעי ראשון באחד מכלי הנשק הסודיים ומטילי האימה של הצבא הרוסי: טיל הקינז'אל (ברוסית: פגיון), ה-KH-47M2.

המתקפה עוררה תשומת לב רבה במערב, משום שהיא התבצעה במרחק של מאות קילומטרים מהבירה קייב, בדרום מערב המדינה, לא רחוק מגבול רומניה ופולין החברות בברית נאט"ו.

הטיל הבליסטי הרוסי קינז'אל משוגר ממטוס מיג 31. רויטרס
טיל מסוג קינז'אל משוגר ממטוס מיג 31 במהלך תרגיל צבאי/רויטרס

הקינז'אל הוא טיל אוויר-קרקע בליסטי המגיע למהירות הגדולה פי חמש ממהירות הקול. הוא פותח ויוצר ברוסיה. הנשיא פוטין חשף את עובדת קיומו בשנת 2018. הוא הוצב בבסיסים של חיל האוויר הרוסי והוא משוגר ממטוסי קרב מסוג מיג-31 וסוחוי SU-57. טווח הפעולה של הטיל האימתני הוא 2,000 ק"מ וייעוד העיקרי שלו הוא פגיעה בספינות מלחמה ובמתקני תשתיות רגישים כמו מערכות הגנה אווירית. על פי הפרסומים ברוסיה, יש לו יכולת התחמקות ממכ"מים מתקדמים. מומחים באירופה אומרים כי מטוס המיג 31, שביכולתו להגיע לגובה רב במהירות, מעניק דחיפה משמעותית למסלול שבו פועל הטיל, עד לפגיעה במטרה.

ההודעה על השימוש בנשק העל הרוסי עוררה תמיהה בקרב מומחים באירופה ובישראל, שכן מדובר בנשק סודי, שחשיפתו עלולה לאפשר ליריביה של רוסיה ללמוד את יכולותיו. עם זאת, אותם מומחים מעריכים שהרוסים מתקשים להתמודד עם מערכות ההגנה האוויריות של אוקראינה. רוסיה איבדה מטוסים רבים, ועל כן היא נדרשת להשתמש בטילים מדויקים מטווח רחוק. בנוסף, בנשק הזה יש כדי להרתיע את האויב ולהבהיר לו כי הוא לא נועד לפגיעה אך ורק באוניות קרב, אלא גם במטרות על הקרקע. החיבור בין מודיעין מדויק בזמן אמת לבין יכולת התעופה המהירה שלו למטרה, הופכת אותו לנשק קטלני ביותר.

לא הטיל היחיד

אחד האתגרים הגדולים שהציבו האוקראינים בפני הצבא הרוסי, מעבר לריבוי חוליות הנ"ט והנ"מ על הקרקע, הוא יכולת הניידות של הנשק ממקום למקום. הצבא האוקראיני מצליח לפנות את הבונקרים שלו במהירות ולהסתיר את הנשק. מומחים בישראל ובאירופה מעריכים כי לשימוש בטיל העל הרוסי יש מימד דרמטי של הטלת אימה בגלל המהירות העצומה שלו, והיכולת שלו לשבש מערכות הגנה. עם זאת, אפשר להניח גם שהשימוש בו בשלב כזה של המערכה מעיד על אבדן סבלנות בצד הרוסי, וקושי בהשגת היעדים באמצעות מערכות הנשק הקיימות והמוכרות למערב.

הקינז'אל, חשוב להדגיש, אינו הטיל היחיד שבו משתמשים בפלישה לאוקראינה ושמקשה מאוד על יכולותיהן של מערכות הגנה אוויריות מתקדמות. הרוסים משתמשים גם בטיל האיסקנדר בעל היכולות המתקדמות. בטיל האיסקנדר נעשה בשנים האחרונות שימוש בסוריה.

בצה"ל נערכו סדרות של ניסויים במערכות הגנה אוויריות מתקדמות, ובהן שרביט קסמים בדגם המשופר. הניסויים נועדו כדי להיערך לאפשרות של מתקפה בכלי נשק מסוג זה ובטילים דומים לו מבחינת הטווח, ראש הנפץ הקרבי ודרכי ההפעלה שלו, הכוללות אמצעים שנועדו להערים על מערכות הגילוי וההתרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully