וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיונו של נהג שהרג 7 בני אדם חודש בשוגג; משרד הרישוי: לא עודכנו

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 11:52

בתאונה הקטלנית שביצע ג'מאל אבו סיאם נפצעו גם 14 בני אדם. לאחריה, נגזרו עליו 5 שנות מאסר ושלילת רישיון ל-15 שנה. בטרם עברה שנה משחרורו הוא נתפס בידי המשטרה כשהוא נוהג ברכב - בעוד הרישיון שבידו התקבל בדואר בעודו במאסר. סניגורו: "מופלה לרעה רק כי עשה תאונה"

בית המשפט גזר 4 שנות מאסר על ג'מאל אבו-סיאם, נהג המשאית שהרג שבעה בני משפחה ב- 2013/צילום: ערן גילווארג, עריכה: שמרית גולדשטיין

משרד התחבורה העניק רישיון נהיגה לנהג משאית שהרג שבעה בני אדם בתאונת דרכים - למרות שנכלא ונפסל לנהיגה. זאת, בעקבות "קצר בתקשורת" בין בית המשפט למשרד התחבורה. הנהג נעצר על ידי היחידה המרכזית של אגף התנועה, ביישוב רהט שם הוא מתגורר. רשיונו נשלל בשנית - והוא נשאר במעצר עד תום ההליכים נגדו על פי החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שידון היום (שני) בערעורו של פרקליטו בנושא.

הנהג, ג'מאל אבו סיאם תושב רהט בן ה-38 ואב ל-4 ילדים, גרם ב-2013 לתאונת הדרכים הקטלנית בה נפצעו קשה עוד 14 בני אדם לצד שבעת ההרוגים. בינואר 2017 הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה את אבו סיאם במסגרת עסקת טיעון בין המדינה לסנגוריו, עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י והשופט כמאל סעאב. נגזרו עליו ארבע שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס כספי ופיצויים לכל אחת ממשפחות המנוחים ולכל אחד מהנפגעים - וכן פסילה בפועל מלהחזיק או לקבל רישיון נהיגה למשאית או לרכב כבד לצמיתות ולרכב פרטי למשך 15 שנים. זאת, כשבית המשפט הדגיש כי תקופת המאסר לא תבוא במניין הפסילה.

עוד נקבע כי התאונה הקטלנית אירעה "בשל מעשיו ומחדליו", וכי הוא "נהג במשאית תקופה ממושכת על אף התקלות הרבות שהיו בה, ושלגביהן היו התרעות בהזדמנויות שונות ולא דאג לתיקונן". בית המשפט קבע כי הוא "נהג במשאית בקלות דעת, במהירות גבוהה שאינה מתאימה לתנאי הדרך, איבד שליטה על המשאית ולא עשה שימוש נכון בבלמים". לאחר מכן החמיר בית המשפט העליון את עונש המאסר בפועל ל- 5 שנים.

הארכת מעצר  בשלום בחיפה לג'מאל אבו סיאם נהג המשאית בתאונה בנשר, אפריל 2013. ערן גילווארג
אבו סיאם בבית המשפט לאחר התאונה, ב-2013/ערן גילווארג
תאונה קשה בנשר. ערן גילווארג
זירת התאונה הקטלנית בגינה נפסל רשיונו של אבו סיאם, ב-2013/ערן גילווארג

רק בפברואר אשתקד השתחרר אבו סיאם מהכלא, ובטרם חלפה שנה מ-15 שנות הפסילה - צוות הבילוש שביצע מעקב אחריו ב-30 לינואר השנה, הבחין בו כבר נוהג ברכב יונדאי, ברחוב אל-סלאם ברהט. הבלשים עצרו אותו והופתעו כשהציג בפניהם רישיון נהיגה שהוציא לו משרד הרישוי. במהלך המשפט המתנהל נגדו כעת בבית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע, בגין הנהיגה בפסילה, מתברר כי רישיון נהיגה מנייר אכן נשלח לו בדואר ולטענתו אירוע זה התרחש עת היה אסיר בבית הסוהר.

השופט אלון אופיר אמר כי עצם התשלום על הרישיון וקבלתו בדרך זו מהמדינה, על ידו או באמצעות אשתו, מהווה על פניו עבירה על החוק שכן הוא נפסל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה. "עובדתית הוא נפסל לנהיגת רכב פרטי למשך 15 שנים, ופסילה זו הודעה לו כדין בנוכחותו לפחות פעמיים, על פניו גם בוצעה הפקדה של הרישיון או תצהיר חלף רישיון במזכירות בית המשפט, ועצם משלוח עותק רישיון לתשלום למשיב על ידי רשות הרישוי, אינה מבטלת את ההליך המשפטי שעבר ואינה מבטלת את גזר דינו כפי שנגזר בשתי ערכאות", ציין השופט.

בבית המשפט הוא התעקש הייתה מי שנהגה בעת שנעצר, אולם מזכרים של השוטרים הוכיחו אחרת. "המדובר במזכרים נפרדים של חמישה שוטרים המתארים כולם את המשיב כמי שנצפה על ידם נוהג לבדו ברכב בניגוד גמור לטענתו ולפיה אשתו הייתה מי שנהגה בו עד לעצירתו ליד עסקם", קבע השופט אופיר. "לא מצאתי כל כרסום קל או מהותי באיכות הראיות שהציגה המדינה לעצם נהיגת המשיב ברכב בסמוך לעיכובו על ידי אנשי המשטרה. בידי המדינה ראיות מבוססות המוכיחות לכאורה את נהיגת המשיב ברכב פרטי ביום בו נעצר". בשבוע שעבר, לבקשת התביעה, הורתה השופטת אושרת חנה בר על מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

אשר דהאן, בית משפט באר שבע, 2011. שי מכלוף
בית המשפט בבאר שבע/שי מכלוף

"מדובר בהתנהלות חמורה של אסיר ברישיון שנתפס נוהג כשהוא ביודעין פסול לנהיגה מתוקף תיק הריגה חמור", אמרה לוואלה! רב-פקד עו"ד רחל סימון סבג, ראש שלוחת תביעות תעבורה נגב. "בית המשפט שילב ידיים עם התביעה וראה בחומרה רבה את המקרה הזה, חרף טענת ההגנה שלו כי מדובר ב'פעם ראשונה' של נהיגה שלו בפסילה. הוא היה אמור לדווח למשרד הרישוי על הפסילה. בית המשפט קיבל את טענתנו כי מסוכנותו גבוהה ועצר אותו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו".

הסניגור, עו"ד סמיר אבו עבד, הגיש ערעור על ההחלטה וטען כי "כתב האישום אינו מן החמורים", וכי "נהוג כי אדם שנתפס נוהג (בפסילה - י"א, י"י) בפעם הראשונה, נחקר ומשתחרר מתחנת המשטרה" וכי, "אין להפלותו מאחרים רק בשל העובדה שהיה מעורב בתאונה קטלנית".

ממשרד התחבורה נמסר לוואלה! שמבירור עולה כי הנהלת בית המשפט עדכנה על פסילת רישיונו של אבו סיאם ג'מל מפברואר 2017, לתקופה של 15 שנים במערכות הרישוי, רק ארבע שנים לאחר הפסילה, בפברואר 2021. "מאחר שהפסילה לא עודכנה במערכות הרישוי במשך ארבע שנים, לא נרשמה הגבלה על הרישיון והנהג הצליח לחדש את תוקפו במערכת. עם קבלת המידע אודות המקרה ועדכון הפרטים, הנחה מנהל רשות הרישוי אפי רוזן לזמן את הנהג לאלתר אל משרד הרישוי בבאר שבע להפקדת הרישיון באופן מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully