וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות באווירת פורים: תלמידים התחפשו לעבדים שחורים

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 20:39

תלמידי בית הספר המשותף של המועצה האיזורית חוף הכרמל התחפשו לעבדים כהי עור שנושאים בכרכרה אדונים לבנים. הסרטון רץ ברשת, וקהילות העבריים ויוצאי אתיופיה זעמו: "לא לגיטימי, עושים צחוק מהייסורים שאנחנו חווינו"

בווידאו: מיצג פורים מקומם של אדונים לבנים ועבדים שחורים בביה"ס המשותף חוף הכרמל/מתוך רשת החברתית טיקטוק

תלמידי בית הספר המשותף של המועצה האיזורית חוף הכרמל בקיבוץ מעגן מיכאל התחפשו ל"מייצג פורים" לעבדים שחורים, הנושאים על כתפיהם אדונים לבנים. הצילומים רצו במהלך חג ברשת ומקוממים מאז מאוד את קהילת העבריים.

"היה נראה שהם בנו משהו דמוי מרכבה שעליו ישובים אותם כביכול אדונים לבנים, שלבושים בצורה אריסטוקרטית, ומקדימה קשורים בחבלים ובמוטות אחד לשני ועם הידיים למעלה מתהלכים שם כמה מי שמצטיירים כעבדים שחורים, כולם צבועים בצבע שחור", מתאר לוואלה! השחקן והפעיל החברתי אשריאל מור, המשמש כדובר לקהילת העבריים בישראל, אשר נחשף לתיעוד שבינתיים הוסר מהרשת.

גם בקהילת יוצאי אתיופיה עוררו המראות כעס רב. אבי ילאו, שעמד בראש מפלגת "צדק" שהתמודדה בבחירות לכנסת, פנה מיד למשרד החינוך. "חרפה, אין מילה אחרת", אמר, "תלמידי בית ספר, כנראה, שמכים בשוטים עבדים שחורים". ילאו פנה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון וקרא לטיפולה, "אולי הגיע הזמן שמערכת החינוך תתחיל 'לחנך' לאנטי גזענות. מופעים כאלה, עגומים ככל שיהיו, רק מלמדים על משהו עמוק ורקוב יותר".

מיצג פורים מקומם של אדונים לבנים ועבדים שחורים בביה"ס המשותף חוף הכרמל 20.03.22. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
"הגיע הזמן שמערכת החינוך תתחיל 'לחנך' לאנטי גזענות"/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

בתגובה מסר משרד החינוך לילאו כי המינהל לחינוך התיישבותי מטפל בעניין יחד עם הפיקוח, וכי בעקבות התלונות, סגנית מנהל בית הספר אספה את התלמידים "לדיון עומק על בחירת התחפושת, למה הם התכוונו, לעדכן שאנשים נפגעו, לנתח מדוע ולנצל את המקרה ללמידת הלקח בפרסום".

אלא, שבקהילת העבריים לא מקבלים את התשובה ואף מתקוממים. "גרוע מכל, שיש היתממות לגבי הלגיטימציה של תחפושות כאלו. אומרים לנו שהסרטון הוא ללא כותרת ולכן כל אחד יכול לפרש כרצונו. אז לא, זה לא לגיטימי ובכלל ההסברים שאנחנו מקבלים לא מסתדרים עם מה שראינו על המסך" , אמר אשריאל מור. "אפשר היה לראות אנשים סביב צוחקים ומצחקקים על מה שקורה, פשוט נראה שהם עושים צחוק מהייסורים שאנחנו חווינו".

מור מוסיף ואומר כי "לאנשי הקהילה זה היה מאד לא נעים לראות, וזאת בלשון המעטה. זה נראה כאילו אין רגישות בכלל לעניין ואולי גם סוג של בורות לגבי מה המסר שהדבר הזה מעביר וגם לגבי ההיסטוריה של 'בלאק פייס', כלומר דה-הומניזציה של אוכלוסייה שלמה על ידי שחקנים לבנים שנהגו לצבוע את פניהם בשחור ולגלם דמויות אפרו-אמריקאיות בצורה לעגנית ובזויה. שנית, על ההסטוריה של העבדות בארצות הברית במשך ארבע מאות שנה. ההורים של ההורים שלי היו עבדים במיסיסיפי שבדרום אמריקה , זה פשוט גרם לכאב. הרגשתי מאד לא נוח עם מה שראיתי וזה מאד קומם אותי אישית".

תלמידי בית ספר בתחפושת עבדים לפורים. ללא, באדיבות המצולמים
"זה לא מקרה פרטני, אלא חלק ממכלול שלם של גזענות ואפליה"/באדיבות המצולמים, ללא

הוא מוסיף, "זה לא מקרה פרטני. זה חלק ממכלול שלם של גזענות ואפליה כלפינו ויש לזה קשר ישיר למדיניות הרדיפה המחפירה של ממשלת ישראל, במיוחד זו שאנחנו מנהלים כנגדה מאבק בשנה האחרונה, כשרוצים לגרש אותנו. יש אימרה כזו ש'תלמידים לא עושים את מה שאומרים להם, הם עושים את מה שהם רואים' וזאת דוגמא חיה לכך".

מהאגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך נמסר בשם בית-ספר "המשותף חוף הכרמל' כי: "בית הספר מחנך לסובלנות וכבוד כלפי כל אדם באשר הוא. אנו רואים בגזענות תופעה חמורה ופסולה ומחנכים את תלמידינו להתקומם ולהסתייג מכך באופן מוחלט. אנו מפגישים את תלמידינו עם מגזרים שונים בחברה הישראלית ממקום של שוויון ערך האדם וכבוד הדדי. באשר לתחפושת, התלמידים התכוונו להביע ביקורת חברתית על עבדות מודרנית וניצול אוכלוסיות בעולם. משהתלמידים הבינו כיצד זה נתפש, הם לקחו אחריות והביעו התנצלות וחרטה כנים. בית הספר יתייחס לנושא בפעילות חינוכית בכתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully