וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז תחילת הפלישה לאוקראינה: גידול של 15% במספר הפניות למוקד לסיוע נפשי בישראל

עודכן לאחרונה: 17.3.2022 / 10:43

בשל המלחמה, עולה הלחץ בקרב ישראלים שדואגים למשפחותיהם. "יש כאלה שמתקשים להירדם, רואים את הזיכרונות שלהם עולים באש", הסבירה לוואלה! מנהלת מקצועית בער"ן. גם בקרב ישראלים שאינם יוצאי ברית המועצות סף החרדה עולה: "ילדים נחשפים באופן מוגזם לתמונות קשות מאוד"

בווידאו: זלנסקי נואם בפני הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס

בשלושת השבועות האחרונים, ברקע המלחמה המתגברת בין רוסיה לאוקראינה, נרשם גידול של 15% במספר הפניות למוקד של עמותת ער"ן - המספקת עזרה ראשונה נפשית - ועיקר התכנים עוסקים סביב המלחמה באירופה.

עם התמשכות הלחימה, הלחץ הנפשי גובר גם פה בישראל, הן אצל יוצאי ברית המועצות לשעבר - אוקראינים ורוסים, והן אצל ישראלים שאינם קשורים באופן ישיר לאזור הלחימה אך מראות המלחמה מציפים אצלם קושי רב.

ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן, הסבירה לוואלה! כי הם הופתעו ממספר הפניות הקשורות במלחמה באירופה: "בשגרה אנחנו לא מקבלים עשרות פניות של דוברי רוסית או אוקראינית כמו שאנחנו רואים בשבועות האחרונים. פניות רבות מגיעות מצד עולים חדשים ותיקים שהגיעו לארץ בשנות ה-90 כילדים, והם רואים את הזיכרונות שלהם עולים באש. לחלקם יש עדיין קרובים שם והם דואגים להם".

מבנים הרוסים אחרי הפגזה של צבא רוסיה על העיר חרקוב, אוקראינה, 16 במרץ 2022. Pavel Dorogoy, AP
מראות קשים. מבנים הרוסים אחרי הפגזה של צבא רוסיה על העיר חרקוב, היום/AP, Pavel Dorogoy

ד"ר דניאלס תיארה את אופי הפניות ואמרה כי "הגיעה אליה מישהי שלא הצליחה להירדם שלושה ימים לאחר שנותק הקשר עם קרובי המשפחה, מישהו אחר מצא את עצמו קרוע בין בני המשפחה שלו שחציה רוסית וחציה אוקראינית. עזרנו לו להתמודד עם הקונפליקט בתוך הבית, והגיעה גם פנייה של חייל בודד מאוקראינה שלא קיבל חופשה מהצבא לבקר את בני משפחתו ועזרנו לו מול צה"ל. היו לנו פניות של ילדים שהתואר רוסי הפך למילת גנאי או לחרם".

המוקד המיועד לדוברי הרוסית רק החל את פעילותו והוא כבר בשימוש הולך וגדל. "אנחנו עובדים במתכונת חירום וכל דוברי הרוסית ואוקראינית מתגייסים לעבוד כל יום. אנחנו מאמינים שהפניות יגדלו בהמשך כי עכשיו רבים עסוקים בצרכים הבסיסיים כמו קורת גג ואוכל, אך הצורך הנפשי הוא לא פחות חשוב. אנחנו יודעים לתת מידע למי לפנות או לחבר לגורמי מקצוע. אנחנו נותנים תמיכה נפשית, תמיכה וחיבור לגורמים. המטרה שלנו להרגיע ולמצוא אנשים לתמוך בהם".

ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן. עמותת ער"ן, אתר רשמי
"עןבדים במתכונת חירום". ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן/אתר רשמי, עמותת ער"ן

"מפתיע אותנו לראות פניות הקשורות במלחמה, למרות שלפונים אין להם קשר ישיר לרוסיה ואוקראינה", מוסיפה דניאליס. "בישראל סף החרדה והטראומה גבוה בגלל רצף האירועים האלימים שאנחנו נחשפים אליהם - מלחמות ומבצעים, והמלחמה הזו מציפה אצל הישראלים חרדה קשה. יש לנו פניות של הורים שפונים על רקע מצוקה של הילדים שלא ישנים טוב בגלל המלחמה. ההורים חרדים למה שקורה והילדים נחשפים באופן מוגזם לתקשורת לתמונות קשות מאוד. זו המלחמה הראשונה הקשה שבה הילדים חשופים גם ברשתות וגם במידע שעובר בערוצים המרכזיים, כך שגם אם אתה לא במעגל הראשון של הפגיעה, אתה נחשף לכל כך הרבה מראות ברשתות החברתית וזה מרגיש 'קרוב לבית'. הורים צריכים לדעת לאזן ולשמור את הילדים מפני זה. בשנתיים האחרונות של קורונה למדנו שהבית הוא המקום הבטוח, ועכשיו גם הבית הוא לא בטוח לחלקנו - זו חרדה כפולה שרבים מתקשים להתמודד איתה".

הקו ברוסית בשיתוף משרד הבריאות ימים א-ה 16-19 בטלפון 076884490. הקו החם של עמותת ער"ן, עזרה ראשונה נפשית, 24/7 בטלפון 1201 או באתר עמותת ער"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully