וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהקואליציה דורשים לבטל את הפטור ממכס על פירות וירקות: "פגיעה אנושה בחקלאות"

עודכן לאחרונה: 15.3.2022 / 21:15

במכתב שנשלח ליו"ר הכנסת מיקי לוי מטעם ח"כים מכחול לבן, העבודה, מרצ ויש עתיד, דרשו האחרונים לכנס את המליאה בפגרה, כדי לבטל את הפטור ממכס. גורמים בקואליציה אמרו כי המהלך של שר האוצר ליברמן והשר פורר הוא "הפרה בוטה" של הסיכומים ומהווה איום ממשי על הקואליציה

בווידאו: מסיבת עיתונאים של רה"מ, שר האוצר ושרת הכלכלה ובה הם מכריזים על צעדים להפחתת יוקר המחייה/צילום: לע"מ

ח"כים מכחול לבן, העבודה, מרצ ויש עתיד דורשים לכנס את המליאה בפגרה, כדי לבטל את הפטור ממכס על פירות וירקות.

קבוצה גדולה של חברות וחברי כנסת מסיעות הקואליציה הגישה ליו"ר הכנסת מיקי לוי מכתב ובו דרשו לממש את זכותם הפרלמנטרית ולהביא לביטול הצווים שנחתמו הבוקר באופן חד צדדי על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר לביטול במליאת הכנסת לחוק מיסי מכס ובלו.

במכתב פירטו חברי הכנסת את הסיבות לדרישה לביטול הצווים: "לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לרמוס את הסכמות הקואליציה, ולפגוע בייצור המקומי".

אביגדור ליברמן בסופרמרקט. ללא,
ליברמן/ללא

"בעקבות חוסר התכנון והמחשבה ארוכת הטווח, אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחייה, לצד פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, בשטחים ששומרים על הגבולות בעוטף עזה, בגליל ובגולן, וכאמור, מהווה איום משמעותי בביטחון המזון העתידי של כל אזרחי ישראל. פתיחת מכסים לייבוא ופתיחה מוסדרת של השוק לתחרות ראויה וחשובה ביותר, אך זאת אך ורק במקביל לחישוב נכון של כלל המרכיבים ברפורמה".

גורמים בקואליציה המתנגדים לרפורמה בחקלאות אומרים כי המהלך של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הוא "הפרה בוטה" של הסיכומים לפיהם הורדת המכסים תקודם רק בדיאלוג והסכמה עם החקלאים ונציגיהם בכנסת, ולדבריהם הוא מהווה איום ממשי על עתיד הקואליציה באופן שבו זה מערער את ההדדיות והיכולת לשתף פעולה ולהגיע להסכמות בהמשך". הגורמים הוסיפו כי "מדובר בהימור מסוכן על עתיד ביטחון המזון של ישראל בתקופה רגישה". בכחול לבן, העבודה, מרצ ויש עתיד אומרים כי הם לא מתנגדים עקרונית להורדת מכסים אבל דורשים שזה ייעשה בצורה אחראית ומסודרת תוך שיתוף פעולה עם כל הצדדים.

שר התקשורת יועז הנדל פנה למזכיר הממשלה שלום שלמה בבקשה לקיים דיון בממשלה על הורדת מחירי המים ותמיכות ישירות בחקלאים. "החקלאות והאחיזה באדמת הארץ, הייתה ועודנה ערך ציוני עליון. החלטות משמעותיות כמו ביטול מכסי הייבוא על פירות וירקות, מחייבות הורדה מידית של מחירי המים והגדלה משמעותית של התמיכות הישירות", כתב הנדל במכתב למזכיר הממשלה, שר האוצר ושר החקלאות.

שר האוצר אביגדור ליברמן מציג את ביטול המכסים על יבוא פירות וירקות. ראובן קסטרו
ליברמן, היום/ראובן קסטרו

היום שרי האוצר והחקלאות, אביגדור ליברמן ועודד פורר הכריזו על הפחתת מכסי המגן על ייבוא פירות וירקות לישראל. הצעדים שזכו לכינוי "הרפורמה בחקלאות" נוגעים לאחד הנושאים הטעונים שעל שולחנה של הממשלה הנוכחית כמעט מיום הקמתה לפני כתשעה חודשים. הם היו אמורים להיכלל בחוק ההסדרים של תקציב 2022, אך לאחר לחץ כבד שהפעילה השדולה החקלאית בכנסת, שלה נציגות גדולה גם בקרב חברי הקואליציה, הוחלט כי הנושא יוסדר בשלב מאוחר יותר.

כדי לבחון את הסוגייה הוקמה ועדת מומחים בראשות רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, אך ארגוני החקלאים סירבו לשתף איתה פעולה והמשיכו להתנגד התנגדות גורפת לרפורמה.

שלשום הגישה הוועדה את מסקנותיה, שקבעו כי הקמעונאים (רשתות המזון) אינם אשמים בפערי התיווך. מאחר שכך החליטו ליברמן ופורר להעביר את הרפורמה בצורת צווים המורים על ביטול מידי של המכס על ייבוא פירות וירקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully