וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ביקור הרצוג: ישראל וטורקיה יקימו מנגנון למניעת משברים ביחסים

עודכן לאחרונה: 10.3.2022 / 10:26

הממשלה החדשה בי-ם וכניסתו של הרצוג לתפקיד, הזיזו הצידה חלק מהדם הרע בין המדינות, ועל כך תעיד קבלת הפנים המפנקת שקיבל הנשיא הרצוג בביקורו. כל מה שהפרוטוקול הדיפלומטי אפשר ועוד קצת. אבל אחרי הסמליות, הטקסים והחגיגות מתחילה העבודה הקשה ועולים סימני השאלה

בווידאו: קבלת הפנים לנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה/צילום: רויטרס, לע"מ

בהלוויית אימו אורה לפני כמה שבועות הזכיר נשיא המדינה יצחק הרצוג במהלך ההספד כי אמו נולדה באסמאעיליה, אחרי שהוריה גורשו על ידי השלטון העות'מאני מארץ ישראל. כשעשה את דרכו מחוץ לבית העלמין ניגש מיופה הכוח בשגרירות טורקיה ללחוץ את ידו ולומר כמה מילות ניחומים. "אני יודע שטורקיה כבר לא אותה מדינה כמו שתיארתי בהספד שלי", אמר הרצוג לדיפלומט הטורקי. כמה ימים לאחר מכן התקשר נשיא טורקיה לנחם את הרצוג. "אני מודה על מה שאמרת לדיפלומט שלנו בהלוויה", אמר לו ארדואן.

המגעים לביקורו של הרצוג בטורקיה נמשכו חודשים ארוכים. הם החלו עוד לפני השבעת הרצוג לתפקיד באמצעות מתווכים. לאחר ההשבעה ארדואן התקשר להרצוג ואמר לו לבוא לבקר אותו באנקרה. הרצוג הודה בנימוס אך הבהיר שהוא יתייעץ על כך עם ממשלת ישראל לאחר שיושבע לתפקיד. מאז ארדואן המשיך לחזר באגרסיביות. בירושלים זיהו את המהלך של ארדואן כחלק מתפנית אסטרטגית שהנשיא הטורקי עושה ביחסי החוץ של ארצו. חימום היחסים עם ישראל הם רק חלק אחד בפאזל הזה.

"נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוכחת ובתיאום עם ראש הממשלה ושר החוץ. התהליך הזה נבחן לאורך כמה חודשים כולל בפרשת הזוג אוקנין", סיפר הרצוג בתדרוך לכתבים באיסטנבול.

פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
פסגת הרצוג-ארדואן, אתמול/רויטרס

חלק מרכזי מההכנה לביקור בטורקיה היה מגעים עם יוון וקפריסין. בעשור האחרון של המשבר עם טורקיה בנתה ישראל ברית עם שתי המדינות האלה. בירושלים רצו לוודא שחימום היחסים עם טורקיה לא יפגע ביחסים עם יוון וקפריסין. הרצוג ביקר בשבועיים האחרונים באתונה ובניקוסיה. הוא הבהיר לעמיתיו ששיפור היחסים עם ארדואן לא יהיה על חשבונם. בכיר ישראלי אמר כי גם היוונים וגם הקפריסאים דווקא עודדו את הרצוג להתקדם בשיח עם נשיא טורקיה. אגב - ביום ראשון יגיע ראש הממשלה של יוון לאנקרה לפגישה עם ארדואן. גם איחוד האמירויות העבירה מסרים חיוביים לגבי נסיעתו של הרצוג לאנקרה. האמירתים בעצמם חיממו את היחסים עם טורקיה אחרי שנים ארוכות של מתיחות.

הרצוג התקבל בחום רב בטורקיה. אחרי שנים של מערכת יחסים קשה עם נתניהו, הממשלה החדשה בירושלים וכניסתו של הרצוג לתפקיד הזיזו הצידה חלק מהדם הרע ועזרו לקידום המהלך. הטורקים העניקו להרצוג טיפול VIP. פינקו, פינקו ופינקו. כל מה שהפרוטוקול הדיפלומטי אפשר ועוד קצת מעבר לכך. בכל הנוגע לסמליות ולטקסיות הרצוג קיבל תמורה מלאה על ההשקעה.

אחרי הסמליות, הטקסים והחגיגות מתחילה העבודה האמיתית וסימני השאלה לגבי העתיד. אחד הנושאים המרכזיים עליהם דן הרצוג עם ארדואן היה משקעי העבר ואיך מונעים מהיחסים להידרדר שוב לעימותים פומביים. ההחלטה המרכזית בשיחה עם ארדואן הייתה להקים מנגנון לפתרון מחלוקות ולהתמודדות עם משברים שעלולים להיווצר בין המדינות בנושא הפלסטיני או בסוגיות אחרות שבמחלוקת. בראש המנגנון מהצד הטורקי יעמוד יועצו הבכיר של ארדואן אבראהים קאלין. בראש המנגנון מהצד הישראלי יעמוד מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.

פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פינקו, פינקו ופינקו. פסגת הרצוג-ארדואן, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"ההיסטוריה של היחסים רוויית פרקים של עליות ומורדות בשנים האחרונות", אמר הרצוג. "היו אתגרים ורגעים לא פשוטים. מצאתי מארח שהיה פתוח לדיאלוג אמיתי על נושאים רבים ומגוונים. התהליך שהתחלנו בביקור ייבחן במעשים בשטח ובהתנהגות של כבוד הדדי. דיברנו על כינון מנגנון להתמודדות עם משברים שיכולים לקרות. כל התהליך נטול אשליות".

בשיחה עם ארדואן עלו שלל נושאים שמציקים לישראל. סוגיית פעילות חמאס בטורקיה היא אחת המרכזיות. ארדואן מצידו אמר שארצו תעמוד בהבנות העבר עם ישראל לגבי פעילות חמאס במדינה. חלק גדול מההבנות האלה הושגו לאחר גירוש אנשי חמאס ששוחררו בעסקת שליט לטורקיה.

הרצוג לא חי באשליות לגבי ארדואן. גם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד לא חושבים שהנשיא הטורקי שינה את עורו. אבל שלושתם סבורים ששווה לנסות. שאחרי הסכמי אברהם שיקום היחסים עם טורקיה יהיו עוד לבנה בשדרוג מעמדה של ישראל באזור. במקרה הגרוע ביותר יתאכזבו.

"אני מקווה שנבנתה תשתית לקידום היחסים למקום חיובי", אמר הרצוג. "אני אומר לכל מנהיג באזור - אני חושב על ילד בן 10 שרואה תמונה של נשיא מדינת ישראל עם מנהיג ערבי או מנהיג מוסלמי וזה משדר לו מסר של תקווה וחלופה לכל מי שחושב שעימות ואלימות יביאו תוצאות. אנחנו לא שוכחים את העבר אבל מסתכלים על העתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully