וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה בישיבה: נתונים שגויים על מספר היהודים שרוצים לעלות מרוסיה הוצגו לרה"מ

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 19:48

ליברמן והגוף הממשלתי האחראי על עלייה ממדינות בריה"מ הציגו לבנט ולשרים נתונים לפיהם הונפקו 14 אלף אישורי עלייה לארץ מתחילת המלחמה באוקראינה. שקד הטילה ספק בנתונים, אחרי הישיבה התגלה: מדובר ב-1,400 בלבד. בנט נזף בנציגי הסוכנות על זמני ההמתנה בקו הטלפון

בווידאו: ילדים מבית היתומים ״עלומים״ מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה הגיעו למרכז בנס הרים/צילום: יואב איתיאל

מבוכה נרשמה היום (שני) בישיבת ועדת השרים לעלייה וקליטה, כשנטע בריסקין-פלג, שעומדת בראש "נתיב" - הגוף הממשלתי האחראי על עלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר, ושר האוצר אביגדור ליברמן שממונה עליה, מסרו לראש הממשלה נפתלי בנט ולשאר חברי הוועדה נתונים שגויים לגבי מספר היהודים שרוצים לעלות לישראל מרוסיה.

לפי שני מקורות שהשתתפו בישיבה, ליברמן ובריסקין-פלג הציגו לבנט ולשאר השרים נתונים על כך שמתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה יש קפיצה דרמטית בביקוש של יהודים ברוסיה לעלות לישראל, וכי בשבועיים האחרונים הנפיקו אנשי "נתיב" ברוסיה כ-14 אלף אישורי עלייה לארץ.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 31 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הציג נתונים שגויים. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

הנתונים הדהימו את בנט ואת שאר השרים, בין השאר בשל העובדה כי בכל השנה האחרונה עלו לישראל 7,000 יהודים בלבד מרוסיה. בנט הגיב מיד ואמר לאנשי הסוכנות ולאנשי "נתיב" לגייס את כל האנשים האפשריים, כולל עובדים שפרשו לגמלאות, ולהיכנס לשטח אוקראינה כדי לחלץ משם יהודים שמעוניינים לעלות לישראל. "תביאו את כל המילואים", אמר בנט.

מנגד, שרת הפנים איילת שקד הטילה ספק בנתונים שהציגו ראש "נתיב" ושר האוצר ליברמן, וטענה שנראה לה שהמספרים מנופחים. בריסקין-פלג אמרה שתבדוק פעם נוספת. כמה שעות אחרי הישיבה היא התקשרה לשקד והודתה כי הנתון שהציגה לבנט בישיבת ועדת השרים היה שגוי.

לדבריה, המספר האמיתי של אישורי העלייה שהונפקו בשבועיים האחרונים עבור יהודים ברוסיה עמד על 1,400 בלבד. גם כאן מדובר במספר גבוה באופן יחסי, אך נמוך באופן משמעותי מהנתון שהוצג בישיבת ועדת השרים וגרם לבנט להורות על גיוס כללי של מערך העלייה.

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
"לא יכול להיות מצב שלא עונים". בנט/פול, מארק ישראל סאלם

זו לא הייתה התקרית המביכה היחידה במהלך הישיבה. בנט שאל את נציגי הסוכנות לגבי המענה ליהודים באוקראינה שפונים לסוכנות ולנתיב. נציגי הסוכנות אמרו שהוקם חמ"ל מיוחד לעניין. תוך כדי הישיבה רה"מ ביקש שיתקשרו לחמ"ל. שר השיכון זאב אלקין התקשר ולא הייתה תשובה במשך כמה דקות. "לא יכול להיות מצב שלא עונים. זה לא עובד. אתם לא עונים לטלפונים. אתם נותנים מענה טלפוני באנגלית וצרפתית במקום ברוסית ואוקראינית", נזף ראש הממשלה בנציגי הסוכנות.

שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה והשר אלקין הציגו בישיבה את מיפוי הדיור שקיים עבור עולים. לפי מקור שהשתתף בישיבה, הוצגו בה נתונים לפיהם קיימות 4,000-5,000 יחידות דיור בדיור ציבורי או במבנים ציבוריים שניתן להסב לדירות מגורים עבור עולים חדשים.

עם זאת, בישיבה הציג משרד העלייה והקליטה הערכה לפיה בחודשים הקרובים יגיעו עשרות אלפי עולים לישראל ויהיה צורך לשקול פתרונות נוספים לדיור, כגון הסבה של בנייני משרדים לבנייני מגורים. בישיבה הוחלט להקים משל"ט חירום שיטפל בגל העלייה הצפוי מאוקראינה ורוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully