וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלה לא יכולים להיות פניה של ישראל בעולם": הוויכוח בממשלה על היחס לפליטים מאוקראינה

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 15:20

שרים מהשמאל והמרכז קראו בישיבת הממשלה להפסיק את דרישת הערבות הכספית הגבוהה מהפליטים: "אנשים שברחו ממלחמה מחפשים כספומט באמצע הלילה במקום שנחבק אותם". לעומתם, שרי הימין טענו נגד "המזוכיזם הלאומי": "צריך להפסיק להכות את עצמנו על החזה. אנחנו בסדר גמור"

בווידאו: השרה שקד מתייחסת לקליטת הפליטים מאוקראינה/צילום: רוני כנפו

שרי הממשלה התווכחו ביניהם היום (ראשון) בישיבת הממשלה על האופן שבו ישראל קולטת פליטים מאוקראינה. בעוד שרים מהשמאל והמרכז קראו להפסיק את דרישת הערבות הכספית, בגובה עשרת אלפים שקלים, מאזרחי אוקראינה הנמלטים מהמלחמה - שרי הימין טענו כי ישראל נוהגת כשורה ביחס לפליטים, וקראו להימנע מ"הכאה עצמית".

פליטים אוקריאנים בתחנת הרכבת פשמיסל, פולין 6 במרץ 2022. רויטרס
פליטים אוקראינים בתחנת רכבת בפולין, היום/רויטרס

שרי מפלגת העבודה וכחול לבן הביעו אי-נוחות מהדרישה לערבות כספית מצד פליטים אוקראינים שמגיעים לישראל. "צריך להפסיק את תשלום הערבות לפליטים מאוקראינה. זה עושה לנו שם רע בעולם", אמרה שרה התחבורה מרב מיכאלי. "אנשים שברחו ממלחמה מחפשים כספומט באמצע הלילה במקום שנחבק אותם", הצטרף אליה שר התפוצות נחמן שי. לדבריהם, הדרישה "מייצרת מצבים קשים ובלתי אפשריים שאסור שיועמדו בהם מי שברחו מהמלחמה". גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הצטרפה לקריאה לביטול הדרישה.

מיכאלי הדגישה את מצוקתם של המגיעים לישראל, הממתינים לבירור זכאותם. "אנשי רשות שדות התעופה עושים מאמצים אדירים ונותנים מזון וסיוע. המראות הם קורעי לב. מה שצריך לעשות זה לשכן אותם במלוניות ששימשו בתקופת הקורונה כך שכל מי שזכאותם עוד בבירור יוכלו לקבל מקלט ראוי עד סיום ההליך", אמרה, "המראות הקשים האלה של מי שממתינים עד גמר הבדיקה, לא יכולים להיות פניה של מדינת ישראל, וחייבים להפתר מיידית".

עוד בוואלה!

לא רק טנקים והפצצות: שליחנו לגבול אוקראינה על החזית השלישית של המלחמה

לכתבה המלאה

לעומתם, שר המשפטים גדעון סער טען כי ישראל נוהגת "בסדר גמור" בנוגע לפליטים המגיעים לשעריה.

"צריך להפסיק להכות את עצמנו על החזה ולזעוק 'אשמנו, עווינו, חטאנו'. לא אשמנו. לא חטאנו. לא עווינו. אנחנו בסדר גמור", אמר סער בישיבת הממשלה. "אנחנו מסייעים בתחום ההומניטרי לאוקראינה בהיקף משמעותי, יותר מכפי חלקנו. אנחנו נוקטים עמדה מדינית ברורה, כולל בהצבעות בפורומים בינלאומיים. נכנסו לישראל בשבוע האחרון פליטים מאוקראינה יותר מאשר לכל מדינה אחרת שלה אין גבול עם אוקראינה. ובעיקר אנחנו קולטים ונקלוט פליטים יהודים. כן, גם פליטים יהודים הם פליטים. תפקידה של מדינת ישראל היא לקלוט כאן זכאי חוק השבות. עלינו לפעול ולהיערך לקליטת עלייה בהיקף גדול. אין בעיה גם בקליטה בהיקף סביר של פליטים שאינם יהודים או זכאי חוק השבות. הם נכנסים לישראל גם בימים אלה. אבל אין שום סיבה למזוכיזם הלאומי שמשתקף בשיח".

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
ישיבת הממשלה, הבוקר/פול, מארק ישראל סאלם

גם שרת הפנים איילת שקד הדגישה כי "אנחנו המדינה מחוץ לאירופה שקלטה הכי הרבה פליטים שאינם יהודים".

מוקדם יותר הבוקר אמרה שקד, בדיון על היערכות המדינה להבאת ישראלים מאוקראינה בוועדה למיזמי תשתיות לאומיים ומיוחדים בכנסת, כי מאז תחילת הלחימה באוקראינה נכנסו לישראל 2,034 אזרחים אוקראיניים, וכ-10% מהם זכאי חוק השבות. לדברי שקד, אם קצב זה יימשך - הנתון יגיע ל-15 אלף בחודש ולטענתה "אי אפשר להמשיך עם קצב כניסה כזה. נצטרך להתוות מדיניות". שקד אף הוסיפה כי ישראל נערכת לגל קליטה של כ-100 אלף זכאי חוק השבות ובמסגרת קליטתם, כוונתה של ישראל היא גם לאזרח אותם באופן מיידי.

שקד אמרה בדיון כי יש כיום בישראל 26,000 אזרחים אוקראינים שאינם אזרחי מדינת ישראל - מתוכם 2,500 שהיו עם אשרת תייר והוארך להם תוקף האשרה, עוד 13,000 ששוהים בישראל שלא כחוק, עוד 4,000 שהגישו בקשת מקלט והשאר הם עובדי זרים בהיתר. "בימים הקרובים נגיע למתווה סיוע הומניטרי. צריכים לפאר לשבח ולהלל את מה שמדינת ישראל עושה", אמרה.

בהודעה מטעם רשות האוכלוסין נמסר הבוקר כי סורבה כניסתם של 86 נוסעים מאוקראינה מאז פרוץ המלחמה, מתוך כ-1,800 נכנסים. "הסירובים הם במקרים חריגים בלבד", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully