וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: זו חובתנו המוסרית לסייע בתיווך בין אוקראינה ורוסיה, גם אם הסיכוי לא גדול

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 12:31

אחרי ששוחח בפעם השלישית עם זלנסקי, בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה כי נסע למוסקבה ולברלין "בעידודם של כל השחקנים". הנדל: למרות בקשת אוקראינה, אין עילה לחסום את שידור הערוצים הרוסיים. על סדר יומם של השרים גם התכנית לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה

בווידאו: השרה שקד מתייחסת לקליטת הפליטים מאוקראינה/צילום: רוני כנפו

הממשלה מתכנסת הבוקר (ראשון) לישיבתה השבועית בלשכת ראש הממשלה בירושלים, ברקע הנסיעה המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט לרוסיה וגרמניה. על סדר יומה של הממשלה גם התכנית לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, והגדרת יישובים ואזורים מסוימים כבעלי עדיפות לאומית.

בפתח ישיבת הממשלה, אמר בנט כי ישראל תמשיך לסייע במאמצי הגישור בין הצדדים הלוחמים, גם אם הסיכוי לכך נמוך. "נסעתי עם ברכת הדרך ועידוד של כל השחקנים. הסבל האנושי גדול ועלול להיות גדול הרבה יותר, אם הדברים יימשכו במסלול הנוכחי. יש גם ישראלים שצריכים לחזור הביתה וקהילות יהודיות במצוקה שזקוקות לעזרה", אמר.

"מטבע הדברים, אני לא יכול להרחיב יותר", הוסיף בנט. "אנחנו נמשיך לסייע ככל שנתבקש. גם אם הסיכוי לא גדול, ברגע שיש אפילו פתח קטן, ויש לנו את הגישה לכל הצדדים ואת היכולת, אני רואה זאת כחובתנו המוסרית לעשות כל ניסיון. כל עוד הנר דולק - חייבים להתאמץ, ואולי עוד אפשר לפעול".

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
"חובתנו המוסרית היא להמשיך לסייע". בנט/פול, מארק ישראל סאלם

בנט אמר כי ישראל נערכת לגל עלייה משמעותי בעקבות המשבר. "כעת המערכת מכינה תרחישים לקליטת מספרים שונים של עולים, והיא תציג זאת השבוע בפני הקבינט. זה אתגר למדינת ישראל, אבל זה אתגר שעמדנו בו בעבר, פעם אחר פעם. רגעים כאלה, שבהם העולם עומד בפני טלטלה ויהודים כבר לא בטוחים היכן שהם נמצאים, מזכירים לכולנו כמה חשוב שיש בית ליהודים באשר הם, כמה חשוב שיש לנו את מדינת ישראל", אמר בנט.

ראש הממשלה התייחס גם להסכם הגרעין המתגבש בין איראן והמעצמות. "עמדתנו לגבי ההסכם ידועה - חסרונות ההסכם עולים לאין ערוך על יתרונותיו. בכל מקרה, ההסכם לא מחייב את מדינת ישראל בשום מובן".

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
ישיבת הממשלה, הבוקר/פול, מארק ישראל סאלם

שר התקשורת יועז הנדל אמר לפני ישיבת הממשלה הבוקר כי ישראל לא תחסום את הערוצים הרוסיים המשודרים בישראל, חרף בקשתה של אוקראינה לעשות זאת בטענה שהערוצים מפיצים תעמולה, ואף שמדינות אחרות באירופה אכן חסמו את הערוצים. "אנחנו בדקנו את הערוצים הרוסים שמשדרים בישראל, לא מצאנו עילה לחסימה של אף אחד מהם. זה צעד כל כך משמעותי", אמר הנדל. "בטוח שכל ישראלי ציוני גאה בראש ממשלת ישראל שעושה כל מאמץ להשכין שלום בעולם ולהציל חיי אדם. הצלחה רואים בסוף. מדינת ישראל צריכה תמיד לעשות מאמץ לעזור ולסייע, זו לא מלחמה שלנו אבל יציבות בינלאומית חשובה גם לנו".

שיחה שלישית עם זלנסקי בתוך יממה

לפני הישיבה נודע כי בנט שוחח שוב נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. זו השיחה השלישית בין השניים ביממה האחרונה.

במהלך השבת, בנט יצא בחשאי למוסקבה, נחת בצהריים, ודן עם פוטין במשך כשלוש שעות בלחימה באוקראינה ובאפשרות להשגת הפסקת אש. בתום הפגישה שוחח בנט עם נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי. ממוסקבה יצא ראש הממשלה לברלין, שם פגש את קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שביקר בשבוע שעבר בישראל. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, בנט גם שוחח פעמיים עם זלנסקי לאורך הלילה, אחרי פגישתו עם פוטין, וכן שוחח גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הבוקר נחת בישראל.

גורם מדיני אמר כי ישראל עדכנה את ארצות הברית, גרמניה וצרפת בנסיעתו של בנט, והיתה בשיח שוטף עם אוקראינה בנושא. על פי הגורם, ראש הממשלה שוחח עם הנשיא הרוסי גם על מצבם של הישראלים והקהילות היהודיות כתוצאה מהקונפליקט. בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה. ראש הממשלה הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין. לפי הודעת לשכתו של בנט, הפגישה עם שולץ נמשכה כשעה וחצי, ועלו בה כמה סוגיות, לרבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה.

הממשלה תדון גם בתכניות לפינוי המפעלים הזהמים במפרץ חיפה. האזור רווי בפעילות תעשייתית הכרוכה בשימוש בחומרים מסוכנים, וכולל יותר מ-60 מפעלי תעשייה המבצעים תהליכים רבים, בהם נעשה שימוש ביותר מ-1,500 מקורות סיכון. זאת, כשאזור התעשייה מצוי בתחומי מטרופולין עמוס ובקרבה לאוכלוסייה. באפריל האחרון המליצה ועדת מנכ"לים בין משרדית לסגור את בתי הזיקוק לפעילות פטרוכימית המוצבים שם תוך שנים ספורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully